Jeg har et vanntett Pentax (optio noe tror jeg) og hater det opp og ned og fram og tilbake.
Og det er mange grunner til det, men den viktigste er dårlige bilder. Og ikke spesielt god film.
I tillegg:- På elva har du sikkert kamera i vesten. Dermed blir det kaldt. Og så snart du tar det fram og puster innenfor en radius på 100meter...så dugger det.- Linsa skal såkalt ha et belegg som hindrer dråper, men de samler seg like fordømt. Og å tørke av med en våt hånd?- Det er sjelden strålende sol og godt fotolys på elva. Og å ta gode 'action-bilder' med kompaktkamera da....Jeg tok masse bilder som så fine ut på skjermen på kamera - men på pc'n eller skrevet ut er de elendige.
En annen viktig ting: Det tar tid å ta gode bilder. Skal du ha et shot av øyeblikket, med et litt kornete, skjevt halveis-ute-av fokus bilde tatt på strak arm så kjøp gjerne vanntett kompaktkamera. Ønsker du gode bilder må du normalt på land og konsentrere deg - og da kan du like gjerne ha et bedre kamera i en vanntett boks i kajakken.
Så tenk over bruken, vil du ha bilder som kanskje kan gjøre seg på en web-side, på veggen, skrivebordsbakgrunn etc. så kjøp noe bedre med en gang. Skal du dokumentere hvor du har vært og hva du gjorde og ikke forventer for mye så kan et vanntett kamera duge. By the way, bedre er ikke nødvendigvis speilrefleks, det finnes mange avanserte kompaktkameraer som er gode nok.