Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Heli og Catskiing i Canada ++
#134777 27/04/2009 12:58 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Jeg har planer om å reise over til Canada i midten av januar 2010 og blir borte i 3 uker, i den forbindelse lurer jeg på om noen har erfaring med heli og catskiing? Om du har andre tips å komme med setter jeg pris på det (Topturer, mindre alpin anlegg osv). Noen som har teste Mica Heliskiing?

Takker for svar smile

Re: Heli og Catskiing i Canada ++
kr_finstad #134778 26/05/2009 1:31 AM
Fersking
Fersking

var oppe i heli i whistler, med whistler heliskiing. det du må være obs over er at guidene ikke klar deg kjøre overalt, stort sett alle stedene du vill kjøre. de er ekstremt redde for at folk skal bli tatt av skred eller skade seg, så ikke forvent å få kjøre noe med over 35 grader helning. gjorde aldri catskiing i canada, men var oppe noen dager i utah. så om du noensinne tar turen ned dit så er powdermoutain catskiing the shit. 13 dollar per run. lange helt urørte runs i helt rått terreng. ligger oppe i fjellene rundt ogden som er nærmeste by, 2timer nord fra salt lake city.

Masse valgmuligheter!
kr_finstad #134779 26/05/2009 9:02 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Med over 90 heli- og catoperasjonser å velge mellom, så kryper det kanskje ned mot hvem som lar seg kjøre hva, og i hvilket terreng. De store operatørene, som CMH, Wiegele, Whistler osv, er stort sett "overforsiktige" sett med norske frikjøringsøyne, og catrer til et litt annet klientell enn Ola & Kari med fete planker. Til gjengjeld har de alle et stort ansvar for din og andres sikkerhet. De store operatørene er trygge og sikre, men kjedelige i lengden dersom du vil ha på litt mer helling og utfordring. Mica Heli Guides (micaheli.com) tar kun små grupper, og har sannsynligvis verdens beste skogskjøring. Mest og best for pengene, vil jeg hevde, etter å ha prøvd en god del av denne sorten. Catskiing er rimeligere, men terrenget blir også litt begrenset. Baldface, Powder Cowboy, Retallack, Island Lake osv er noen av de beste operatørene.

vent litt
kr_finstad #134780 26/05/2009 1:13 PM
Medlem
Medlem

Heisann

Jeg var 3 uker i CA med en kompis i år, vi dro 14 januar. Jeg ville anbefalt deg å drøye avreise en liten stund. Det er tidlig i sesongen fortsatt og vi slet med lite snø. Kan jo endre seg til neste år såklart, men du har bedre odds om du venter til feb med avreise.

Når det gjelder Cat og Heli ski så MÅ du booke dette på forhånd. Vi tenkte å ta ting som det kom der borte, men fikk da ikke plass på hverken Heli eller Cat. (Revelstoke).Når det gjelder turen kan jeg absolutt anbefale det vi gjor, fly til Calgary og kjør/buss inn i BC. Sjekk Kicking Horse og Revelstoke (ligger bare 1 1\2time fra hverandre, med en kjempefin kjøretur gjennom Rogers Pass.)

Mica flyr ut fra revelstoke og såvidt jeg forsto er de ganske dyre, spesielt de overnattings turene, men da får du luksus på øverste hylle. Desverre stemmer det som blir sagt under, du får veldig strenge regler på hvor du kan kjøre. Litt kjedelig når du bruker så mye cash.

Mitt tips er å kjøpe nytt utstyr der borte smile Ca 1\2 pris utstyret iforhold til norske priser.

OL
kr_finstad #134781 26/05/2009 2:35 PM
Medlem
Medlem

Er vel OL i Whistler i februar neste år..Men det vet du vel:razz

Feil ang. Mica
kr_finstad #134782 26/05/2009 3:26 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er Selkirk og CMH som flyr ut fra Revelstoke (dagsturbaserte turer), i tillegg til de som opererer ut fra Rogers Pass-området. Mica flyr kun ut fra sin egen base, ca 2 timer nord for Revvy, og det er langt i fra den "luksusen" eller prisnivået som mange av konkurrentene tilbyr.

delvis
kr_finstad #134783 26/05/2009 5:29 PM
Medlem
Medlem

Mica Heli Guides Officewww.micaheli.com

207 McKenzie AvePO Box 1250, Revelstoke, BC V0E 2S0, Canada+1 877-837-6191

Hvor de letter fra aner jeg ikke, men de har vertfall base, kontor og bestilling i Revelstoke sentrum.

Vi fikk tilbud om en 2 dagers tur, 50% tilbud siden de reiste om bare et par timer og hadde ledig plass. Den kosta $3000CAD. Vanlig pris er da $6000. Jeg har ikke sjekka så veldig mange andre steder, men for meg høres det dyrt ut smile

Hørtes mye ut!
kr_finstad #134784 26/05/2009 6:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

1500 CAD per pers for 2 dager? Det er ikke så ille, tatt i betraktning at de kun flyr A-star og grupper på 4 personer - i motsetning til "bussen" 212 og grupper på 8-10 pers på andre operasjoner, der du betaler mye mer. Mica har riktignok salgskontoret sitt i Revvy, men operasjonen foregår langt oppe i gokk. Men når du først er der, så skjønner du hvorfor. Finnes ikke makan til terreng. BTW, i Revelstoke koster en dag med catskiing fra 350 CAD.

Monashee Powdercats
kr_finstad #134785 26/05/2009 11:53 PM
Fersking
Fersking

Hei!

Var i Canada 3 uker i mars i år, og hadde ein meget bra tur! Hadde blant annet 4 dager med catski gjennom:

http://www.monasheepowder.com/MPS/home.html

Heilt fantastisk! Du bor på ei hytta langt gokk i voll med hyggelige folk, kjempegod mad, bra boforhold og ikkje minst utrolig bra terreng og bra guider.

Ellers anbefale eg å gjør så me gjorde, fløy te Calgary, leiebil i 3 uker, kjørte rundt i BC etter forholdene. De har internett på nesten alle moteller (og moteller finnes d mange av) te å sjekka forhold...

Anbefale Rogers Pass (ca 1 time fra Revelstoke) for toppturer, hadde flere bra turer der. Bare å søke på nettet for mer info.

Og så må du innom Nelson for å oppleva stemningen i byen der! Og like utfor ligge Whitewater med masse bra offpiste!

God tur!

Re: Heli og Catskiing i Canada ++
kr_finstad #134786 27/05/2009 9:12 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for tipsene. Litt har skjedd siden jeg skrev innlegget. Har bestilt Heli-skiing via Great Canadian Heli-skiing (GCH) Fra 30 jan ? 2 februar. (Hadde først planer om Mica, men de var fullbukket.) Noen som har erfaring med GCH? Planen er å fly til Seattle 15 Januar. Leier bil og kjører via Spokane og Nelson. Har noen her erfaring med Catskiing i dette området? (Vallhall Powdercats, Red Mountain, Big Red Cat Skiing osv.?!?) Hvordan er erfaringene? Hvordan er prisene på ski i USA forresten?

Om du har vært i Canada ikke nøl med å skrive noen erfaringer og tips.

Takker J

Heliskiing
kr_finstad #134787 05/06/2009 8:55 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei.Reiser til Canada stort sett hver vinter. Og prøver å få minimum 1 uke med heli-skiing i denne forbindelse Betrakter meg etterhvert som veteran siden jeg har passert 1 mill høydefot. Men det er riktig å planlegge. Uansett hvilke operatør du bestiller hos. Hold deg unna store grupper (212) og fly med A-star o.l. Det beste er å være en gjeng som du kjenner godt, gode skiløpere med fysikken i orden (og de samme preferansene). Og det er riktig at de tenker sikkerhet. Med rette vil jeg si. Men hvis du da havner i en gruppe med mange "turister" kan det bli mye venting.

Jeg pleier å reise tidlig i sesongen da det som oftest betyr mye skogskjøring. Og planlegger turene sammen med folk jeg har reist med før (utlendinger og nordmenn). Og siden rasfaren er mindre i skogen betyr det ofte bratt kjøring i kjempefin snø. At du er en "returning guest" kan og bety en del. At de kjenner ferdighetene dine, og at du da ofte får de beste guidene.