Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
gotam 09 vs obsethed 09 åå duke
#134737 19/04/2009 3:39 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

hvilken av skiene burde jeg velge???kjører ca. 60 % park/ bakken og 40 % pudder i løpet av sesong...Har sett at obsethed har rocker, men har gotama det?så har jeg også sett at belegget på toppen av obsethed kan flærre av...er det en grunn til og ikke vælge skia?

Og om det er noen som har duke på noen av skiene så gi tilbakemeldinger...Og hvordan er duke som vanlig alpinbinding? Fortell om egne erfaringer!!!!

mm..
KIDNEB!! #134738 19/04/2009 10:05 PM
vmh Offline
Fersking
Fersking

Völkl gothama har ikke rocker, men om du kjører mer park en freeride kan du jo ta en titt på völkl cosmo som er en parkski du kan ta med utenfor løypene, istedet for en freerideski som du kan ta med i parken wink

Jeg har kjørt Gothamaen som en allroundcruiser et par sesonger.. Når skal jeg ikke påberope meg å være noen konge i parken, men tror du vil må høyere utbytte av en "cosmo" en gothama der..

Ang. det med overskien på k2en, så er ikke dette noe problem for kvaliteten på skien, annet en at den ser mindre pen ut. Om du kjøper den, og dette er viktig for deg er det jo ikke noe problem å "lakke" denne.

-Lykke til med valget!

duke
KIDNEB!! #134739 19/04/2009 10:10 PM
vmh Offline
Fersking
Fersking

Marker duke er en flott binding.. men dette er jo en toppturbinding, og er jo relativt dyr. Så om du ikke skal gå til innkjøp av spade, skredsøker, søkestang, skifeller og gå toppturer er det lite poeng for deg å kaste bort pengene på den.. da ville jeg heller kikket på marker jester.

Ellers har jo k2'n en short rocker, dette gjør den jo mer funksjonell i forhold til store rockerski, men dette er jo iogforseg ikke noe pluss for parkkjøring, der du ønsker en ski med mye spenn og god "pop"

K2 obsethed
KIDNEB!! #134740 19/04/2009 10:19 PM
Fersking
Fersking

Jeg har valgt K2 obsethed. Jeg har kjørt med den gjennom parken, mang en gang. Og er utrolig fornøyd med skien. Har ikke prøvd årets gotama, men har prøvd modellen som var for 2 sessonger siden.

Jeg vil si at obsethed er en mye mer leken og koselig cruise/park ski enn det gotamen jeg prøvde er. Kan godt hende at gotama har endret seg, men den jeg har kjørt var mer en god ski når man hadde litt stor fart og kjørte super-g svinger. Så med tanke på bruken av skien så hadde jeg nok valgt obsethed i ditt vedkommende også.

Har selv opplevd at den blir litt flerret opp. Det var utrolig kjedelig. Men selve sålen og stålkantene holder seg. SÅ det er ikke så krise

Gotama med rocker
KIDNEB!! #134741 19/04/2009 10:31 PM
Fersking
Fersking

til vinteren kjem Gotama med rocker. Dei som har fått skia her i nord Gudbrandsdalen seier det er ei heilt ny ski. Når det gjeld Duke så er det som "vmh" seier ei toppturbinding. Er ikkje pris eit tema kan ein sjå på at Jester er over ein halv kilo lettare; og ein tusenlapp billigare

topptur
KIDNEB!! #134742 20/04/2009 2:13 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

jeg vet at duke er tung og dyr, men det reklameres som om at den passer perfekt for meg...noen toppturer men mest freeride.

jeg vil ikke ha diamir og dynafit er uaktulet...Det jeg har brukt så langt er alpine trekkers (adapter), men de er jo litt spinkle...

hvordan passer trekkers til jester??!?!

trekkere passer som i andre bindinger
KIDNEB!! #134743 20/04/2009 9:27 PM
Fersking
Fersking

smile

Duke er ein genial binding til slikt bruk. Stabil å gå med i forhold til trakkers, og bra stabil til køyring

Re: gotam 09 vs obsethed 09 åå duke
KIDNEB!! #134744 21/04/2009 9:13 PM
Ringrev
Ringrev

Hvis det eneste problemet du har med alpine trekkers er at de er for spinkle så synes jeg det virker som om du lager deg et problem du ikke har. Hvis de har røket er de for spinkle, ellers ikke. Jeg har selv hatt alpine trekkers...og likte de ikke spesielt godt...men det var pga av helt andre grunner. Hvis man ikke er skikkelig svær, så tror jeg egentlig de fleste klarer seg med baron. Å kjøre med din 16 er bare teit dersom man ikke har knær som er dimensjonert for den belastningen. (Duke er forøvrig en bra binding)

hvilke problemer?
KIDNEB!! #134745 28/04/2009 2:09 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

jeg syns trekkers er ustabile...men jeg lager meg ikke noe problem, de har røkket skruene brakk slik at den toppturen var bare og glemme.

jeg går på 4-6 toppturer i løpet av en sesong, blir kanskje duke for "ille" for meg...?

hvordan fungerer duke som park binding... noen erfaringer ?

hmm?
KIDNEB!! #134746 28/04/2009 2:36 PM
Medlem
Medlem

duke er vel egentlig ikke en topptursbinding men enn kjørebinding med gåfunksjon. den er stabil og fin å kjøre med, men er nok ikke den beste bindingen og gå med. litt ulempe er jo det at du kommer litt høyt opp om du skal bruke den som en parkbinding.

har prøvd trekkere og jesters noen ganger. når jeg ikke skal på de lengste og sickeste toppene. har funket greit, men man får ikke tråkka lengre ned enn til den laveste helstøtta bare. noe jeg egentlig ikke ser på som noe problem. det skyldes at bakbindingen på jester går så bratt opp.

i og med at jesters egner seg bedre for park og det er stort sett det du skal gjøre så hadde jeg nok valgt jester, som er en mye bedre park binding. jeg bruker også jesters på den ene løssnøskia mi som jeg bruker 75% av skidagene mine.

btw. til skimachine, det at din på går til 16 på duke er ikke bare fordi den skal brukes på maks, men om man har en binding med en fjær som tåler mere, vil bindingene også bli mer presise når man stiller de mot yttergrensene. f.eks. om man stiller baronen mot 12 vil den ikke være like bra som om man stiller duken på det samme. men er ening i at om man ikke skal kjøre hardt er det ikke noe vits med en binding som koster mere og veier mye mere også.

nokk forvirring
KIDNEB!! #134747 28/04/2009 3:01 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

1.hvilken ski av de to er best til pudder?

2.hvilken av skiene er best til park?

3.hvilken binding eer best til og gå med av duke og trekkers i jester?

4.hvilken binding er best till park av duke/jester?

5.hvilken binding er best til pudder?

6. 2 bindinger 2 ski ... si meg din hvilken kombinasjon hadde du valgt..??

gringrin

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå