Skal du ha en stor ski for å kjøre fjell med, så sjekk med Dan på Birdos.
Det er stor forskjell på en skikkelig diger ski og fx. Coomba.
Jeg kjøpte et par Coomba 181 i fjor, som turski og til der det er for trang og bratt for Birdos. Disse Coombaene kjører som miniski, både på godt og vondt, i forhold til Birdosene. De er egentlig ikke gode til noe som helst, derfor er de ikke spesielt dårlig på noe heller. Akkurat det jeg var ute etter. Det var disse skiene som fikk være med på turene utover sommeren i fjor. Jeg har mindre og større ski også (mer eller mindre "oppbrukt"..), men disse fikk bli igjen hjemme.
En stor ski blir gjerne mer tungkjørt, spesielt når forholdene ikke er helt optimale. Hoppsvinger blir fort grusomt slitsomt.Slitne bein og tett skog på slutten av en nedkjøring er vel heller ikke ideelt. Birdos er best når geografi og forhold er slik at du kan dra på i slakkere, lengre svinger nedover, gjerne med litt større fart, faktisk, jo fortere jo bedre.
Birdos fungerer også bra på tur, der det ikke er for bratt og trasig. Traversgange på skare med 130 mm under foten er kun for entusiaster, og på sekken blir det en ganske betydelig svingvekt. Og de er hverken spretne eller raske i siget oppover.