Gode argumenter fra Knuffe her. Og det er jo selvsagt ikke noen tvil om at hvis man samtidig vil få med seg litt lokal kultur så bør man generelt skygge unna de store stedene. Selv hadde jeg faktisk litt planer om å lære meg noe bedre fransk da jeg var i Chamonix, men endte opp med å forbedre svensk-kunnskapene mine :wink

Når det gjelder det at det er mange andre i samme ærend på de store stedene så er jo det også sant så klart. Imidlertid er ikke det bare ille syns jeg. Flere folk å få tips av og evnt henge seg på, og så er det noe med hele stemningen når man står opp tidlig og er i aller første gondolen opp på Aig du Midi og hele gondolen er full av fjellfolk med seler og økser. Men jeg sier ikke at det er bedre enn å ha store deler av fjellet for seg selv! Det ender jo opp i smak og behag. To sesonger for å teste begge deler er kanskje det beste :grin

Angående heiskøer i Chamonix så er det helt riktig at det kan være en del kø i feriesesongen. Jeg mener man kan løse det relativt greit ved å velge å dra litt mer på tur de dagene man veit at det er verst. Stå opp tidlig og vær på plass til den første gondolen i god tid, og bruk så resten av dagen på fjellet godt borte fra heisene. Men det er helt klart at man må regne med litt kø innimellom ja. Var der nesten en uke nå i januar uten en eneste antydning til kø bortsett fra helt tidlig på morgenen dagen etter et dugelig snøfall. Men det blir jo fler folk uti februar.

God tur uansett! Ikke misunnelig nei...