Jeg skal starte med å si at jeg er skikkelig misunnelig. Det å reise av gårde og skulle kjøre ski en hel sesong er det kuleste av alt jeg har gjort. derfor endte jeg ned å gjøre det tre ganger.Jeg var i utgangspunktet ikke interessert i å feste, jeg er ikke redd for å ha muligheten til å gå, og bruke den, og jeg ville gjerne oppleve litt ny kultur mens jeg var borte. I dag er jeg lommekjent i bitte lille La Thuile i Aostadalen (i tillegg til Courmayeur, Helbronner, Super ST. Bernard, La Rosier og St. Foy, jeg snakker italiensk og jeg har venner for livet fra store deler av verden.Det er kult å reise til de store stedene som Anton, Chamonix, Val D'Isere og så videre. Kanskje også enklere mtp at det er masse andre folk der som skal det samme som deg og på den måten lettere å få venner og noen å lære av hvis man er litt uerfaren. men man skal ikke stikke under en stol at alle de andre som er der i samme ærend som deg er nettop det - de vil kjøre opp snøen og bygge hopp på samme steder som deg.
Det å reise til et lite sted, med begrenset mengde skibomser eller aller helst begrenset mengde Skandinaviske turister gir deg muligheten til å oppleve at du kan kjøre usporet snø i ukesvis etter siste snøfall, at du kan vente med de fristende og farlige sidene til de har satt seg og er trygge osv. Samtidig er det gøy å være fremmed i en liten by, slik at du lærer lokalbefolkningen å kjenne, får innsyn i den lokale kulturen (Chamonix er jo nesten Engelsk i så måte)opg gamlisene på stedets eneste bar (som kanskje åpner 08.00 og stenger 18.00 kjenner deg igjen og river i en pinne av og til.
Noe som også er viktg å tenke på når man skal være borte lenge er mulighetene rundt stedet man bor på. Mange steder kan et sesongkort et sted gjerne gi deg tilgang andre steder i nærheten som er verdt å besøke, utforske og gjøre seg kjent i.
Det er ingen fasiter for hva man ønsker for en sesong, men det er mange muligheter. Det å resie til et lite, litt utenfor allfar vei, sted er også absolutt en mulighet med både fordeler og ulemper. De fleste steder jeg har vært i alpene har aldeles fantastisk skikjøring og stort sett bra med snø i løpet av sesongen, så bra kjøring får du nesten over alt allikevel.
Som jeg begynte med: GOD TUR, jeg er skikkelig misunnelig!