Falt på ski og skadet kneet- på tide med MR?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg falt på ski (carving) for en uke siden. Skiene løyste seg ikke ut og jeg fikk en slags vridning i venstre kne. I begynnelsen hadde jeg sterke smerter i kneet og et stort område rundt (kjente ikke med en gang at smerten kom fra kneet, ettersom det gjorde vondt i nesten hele foten). Etter noen få minutter med veldig sterke smerter ble det imidlertid raskt bedre, og selv om jeg kjente at ikke alt var som det skulle så rente jeg likevel ned igjen (kanskje ikke så lurt..). Når jeg kom ned hadde jeg nesten ingen smerter, men kneet føltes bare litt bedøvd og rart (litt "riglete" og ustabilt på en måte). På kvelden ble det imidlertid verre og neste morgen var det så vidt jeg kom meg ut av sengen og jeg kunne bare ha foten i en spesiell, bøyd vinkel for at det ikke skulle gjøre vondt. (kunne gå på den uten smerter, så lenge jeg holdt den i den vinkelen). Var med doktoren og hun kjente litt her og der og mente det ikke var menisken og at jeg bare skulle ta det med ro i 2-3 uker og dersom det ikke ble bedre da så kunne jeg oppsøke lege igjen og be om MR. Hun fant en liten hevelse på høyre fremside, men dagen etter så jeg at den største hevelsen var bak på kneet (det var også her det var vondt og det sa jeg til doktoren). Nå, en uke senere har jeg ingen smerter annet enn at jeg har problemer med å strekke ut foten og bøye den for mye (har gått på krykker siden jeg var hos doktoren). Har fortsatt en hevelse bak på kneet og av og til, i noen vinkler, kan jeg kjenne tydelige smerter fra høyre baksiden av kneet, akkurat som om det kommer fra en bestemt sen/muskel/whatever (anatomi er ikke min sterkeste side). Noen som kjenner igjen symptomene og har en anelse om hva det kan være? Og bør jeg gå til legen igjen og kreve en MR? Og en siste ting..bør jeg strekke ut foten og prøve å gå på den slik at den ikke stivner helt, eller er det beste å unngå enhver belastning?
|
|
|
 Re: Falt på ski og skadet kneet- på tide med MR?
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har samme symtom på det høyre kne(innside + bak kne) + øm og smerter på utsiden av venstre kne. Jeg var hos legen og det var ingen problem å bestille MR-røntgen og da i tønsberg siden drammen sykehus har så stor kø/venteliste. Er ikke så langt å reise siden jeg bor i hokksund. Legen min sa IKKE noe om hva hun trodde det var. Tror sikkert at det kan være lurt å ikke herje for mye med kneet med det første. Hva det er, er ikke godt å si. Jeg satser de ser det på MR. Imens går jeg med 2 raklete og ustabile knær som funker til daglig bruk, om enn med litt forsiktighet.
|
|
|
 Gå til manuellterapeut
|
Entusiast
|
Entusiast
Slik du beskriver symptomene dine (kul i knehasen, kan ikke rette ut benet etc.) har du sansynligvis hevelse i kneleddet. En slik hevelse får du ofte hvis "noe" inne i leddet har fått seg en smell. Når du har en såpass stor hevelse at du ikke kan rette ut kneet og særlig desrom hevelsen kom raskt er det ikke et spesielt godt tegn.... Sterke smerter til å begynne med som avtar raskt og avløses av en bedøvd følelse er også mulig tegn på en skade du helst ikke vil ha... Trenger ikke å være noen big deal, men du bør gå til noen som har greie på knær (det er desverre som oftest ikke fastlegen eller legevakten) og få sjekket det. Manuellterapeuter har greie på knær, du kan oppsøke dem uten henvisning fra lege og de kan henvise deg videre til MR om det er nødvendig (et skikkelig kinder-egg med andre ord). Det er flere flinke manuellterapeuter i Bergen, send meg gjerne en FF-mail hvis du vil ha noen navn. Lykke til!
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Ligger en del om kneskader på tråder under "skader" lenger ned på forumoversiktene. Selv gikk jeg direkte til NIMI i oslo da jeg skadet mine knær (begge selvfølgelig) i 2006. Der nappet de i knær og konstaterte røket indre sideleddbånd i begge knær, kalt MCL. Korsbåndet var tilstede. Fikk MR på timen, og resultater neste dag. MIn erfaring og det jeg bl fortalt av min fysioterapeut spesialisert på idrettskader var at MR ikke alene kan gi fullgodt svar på hva som er galt, men må sees i sammenheng med fysiske undersøkelser av kneet. Min MR viste ingenting om røket sidebånd i det ene kneet, selv om det var stadfestet av idrettslege og fysioterapeut at kneet var ustabilt, altså skadet. I tillegg viste MR at korsbånd var maltraktert, men dette viste seg senere å fungere. Mitt råd er derfor å gå til en lege som er spesialist på kne og idrettsskader. Om det må bli privat og koster masse penger er det å anbefale, da ting har en tendens til å trenge kjapp reaksjon for å optimalisere behandling, og ventelistene er vel kanskje ikke så lange hos folk som tjener penger på deg:wink En privat lege vil kunne henvise til MR og fysio hvor du da videre kun trenger å betale vanlig egenandel, slik at det bare er ett eller to besøk hos denne legen som koster skjorta. Men kroppen din er vel verdt det beste? Vet ikke hvordan markedet for slike leger er der dere to med knær bor, men anbefaler å sjekke det ut! Uansett lykke til, dette ordner seg, spørsmålet er bare hvor lang tid det vil ta:cool
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Takker for tilbakemelding for oss begge :-D Er så heldig at jeg kjenner en fysioterapaut som jobber på Hokksund-kurbad (opptreningssenter) etter operasjoner og skader og slikt. Får rimelige behandlingstimer der. Streifet på en eliteskihopper som trente der samtidig med meg for noen år siden. Har stått innlegg i avisa om kompetansen til kurbadet.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar alle sammen! Kneet har fortsatt ikke blitt noe bedre, faktisk har det blitt litt verre etter at jeg gikk litt på det her en dag. Lurer på om jeg kanskje kan ha fått en betennelse eller noe:frown Har nå bestilt meg time hos legen for å be om en MR.
|
|
|
|
|
|
 Korsbånd...?
|
Fersking
|
Fersking
Dette høres akkurat ut ut som min korsbåndsskade. Veldig kjekt å få en diagnose på kneet i forhold til opptrening. MR-bilder i kombinasjon med et slags 'måleapparat' som sammenligner 'slarken' i det skadede kneet med det friske kneet gir ofte svar på om korsbåndet er røket eller ikke. Det er også fint å ha bildebevis til forsikringsselskapet hvis du har ulykkesforsikring/resieforsikring - mye penger å hente på ødelagte knær.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
En liten oppdatering: Jeg har nå vært med legen igjen og han trodde først det var korsbåndet når jeg fortalte om symptomene og hva som skjedde, men etter å ha undersøkt kneet mente han ganske sikkert at det var en muskel bak i kneet og ikke noe alvorlig galt inni selve kneet. Han mente at en MR derfor ikke var nødvendig og henviste meg istedet til fysioterapeut. Fysioterapeuten mente det samme, at det var en muskel bak i kneet, samt muligens et strekt leddbånd, men han kunne ikke helt 100% utelukke korsbåndet. Etter at jeg var med fysioterapeut ble det mye bedre og jeg greier nå å gå passe greit på foten, men jeg klarer fortsatt ikke (etter 4 uker) å strekke ut foten, og får av og til veldig vondt når jeg prøver. Begynner å bli litt utålmodig nå ettersom det nærmer seg påske og alt. For det første lurer jeg på om jeg likevel skal be om en MR, for å kunne utelukke en alvorlig skade med 100% sikkerhet, og for det andre lurer jeg på om det er noen som har vært plaget med noe lignende og kan si litt om hvor lang tid det tok før kneet ble helt bra? Er det normalt å ikke kunne strekke ut foten etter 4 uker?
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Her har jeg muligens lite å bidra med men skriver likevel. Har selv mistet ganske mye troen på at alle får riktig behandling. Har selv slitt av bakre korsbånd og indre leddbånd. For meg ble det ingen operasjon så bakre korsbånd er av, men utifra alder ++ tror jeg dette er riktig. Det som forundrer meg mer er at min sønn fikk en kneskade med påfølgende røntgen uten at de fant feil. Etter anbefaling fra meg fikk han senere MR. Da ble det påvist beinbrudd (?!)! Jeg har litt vansker med å forstå at Røntgen ikke påviser brudd men det gjorde altså Magnetisk Ressonans? Er dette så usikkert eller har det noe med leger å gjøre??
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Carvring, med forbehold om at din lege er ekspert på knær: kom deg til en lege som er det. Vanlige leger er stort sett i det blå om spesifikke skader som dette, noe himling med øynene hos spesialist beviste da jeg refererte til hva min lege hadde sagt om mitt kne.Leger er desverre ofte glad i å uttale seg også om ting de ikke har peiling på, noe som resulterer i feil eller manglende (be)handling. Jeg brukte ca 5-6 uker på å få full strekk i kneet igjen etter leddbåndsskade, og da startet jeg med trening hos fysio tre ganger i uka, to timer hver gang. Denne treningen startet jeg med en uke etter skade. Sitter du og venter på at det skal bli bra vil det nok ikke skje så mye desverre. Mas mas og atter mas er oppskriften:wink
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Sitat Willa:Carvring, med forbehold om at din lege er ekspert på knær: kom deg til en lege som er det. Vanlige leger er stort sett i det blå om spesifikke skader som dette, noe himling med øynene hos spesialist beviste da jeg refererte til hva min lege hadde sagt om mitt kne.Leger er desverre ofte glad i å uttale seg også om ting de ikke har peiling på, noe som resulterer i feil eller manglende (be)handling. Jeg brukte ca 5-6 uker på å få full strekk i kneet igjen etter leddbåndsskade, og da startet jeg med trening hos fysio tre ganger i uka, to timer hver gang. Denne treningen startet jeg med en uke etter skade. Sitter du og venter på at det skal bli bra vil det nok ikke skje så mye desverre. Mas mas og atter mas er oppskriften:wink OJ, tok det så lang tid selv om du trente 3 X 2 ganger i uka? Dette høres ikke lovende ut, håper i så fall min skade er mindre omfattende:sad Jeg stoler heller ikke på vanlige leger, den første legen jeg var til sa jo at det kom til å bli bra etter 2-3 uker med hvile. Men ettersom fysioterapeuten mente det samme som lege nr. 2, så slo jeg meg liksom litt til ro med det. Og det ble jo bedre etter at jeg hadde vært hos fysio, selv om han bare masserte kneet i noen minutter. Føler meg likevel ikke helt trygg på at det "bare" er et strekt leddband og muskelen bak i kneet som har fått seg en trøkk ettersom det har tatt såpass lang tid uten at det har blitt nevneverdig bedre av seg selv. Sliter også med at det "knekker" litt av og til (vanskelig å forklare nøyaktig hva som skjer, men det er i alle fall ubehagelig), særlig når jeg går i nedoverbakke. Er det noe bein inni der som kan ha knekt, selv om jeg alltid har greid å stå på foten? (om enn ikke i normal vinkel)
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Du har sannsynligvis en skade intraartikulært (inne i leddet), påstår dette på bakgrunn av din sykehistorie og dårlige funksjon.Kom deg til en manuellterapeut som kan henvise til MR!! RIN(manuellterapeut) wink:wink
|
|
|
|
|