Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Vonde legger / nye boots
#134196 25/02/2009 10:55 PM
Biffen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Kjøpte i fjor et par Scarpa Hurricane. Skoene er lette og stive, men får problem med leggene. Det er to problemer:

1. Ved turer og lange dager i bakken blir leggene ømme langs skinnbenet.

2. Ved hopping hvor jeg lander bakpå smeller det noe jævli på fremsiden av skinnbenet. Kjennes nesten ut som om foten skal brekke. Høres kanskje voldsomt ut, men vil bare poengtere at dette er over gjennomsnittet vondt.... Etter en slik landing trengs det flere dager med hvile før det kan kjøres igjen.

Er det noen som har erfaringer med dette?

Hvis man ser bort ifra ben som er laget av porselen så tror jeg mye av problemet ligger i at støvlene er for stive. Hva burde man satse på? Vurderer ikke bare randostøvler, men også støvler for heisbasert kjøring.

Er takknemmelig for alle svar

ME2
Biffen #134197 26/02/2009 2:14 PM
Fersking
Fersking

Det med å lande bakpå, spesielt fra spins, gjør jævliii vondt foran på leggene... Trenger hjelp jeg og:sad

Re: Vonde legger / nye boots
Biffen #134198 26/02/2009 4:13 PM
Fersking
Fersking

Akkurat samme problemet her. Helt forferdelig vondt.Hadde problemer med å komme meg ned siste turen på Norefjell forrige helg, smertene var så store at jeg vurderte å ta av skia og ake ned.Virker som skinnleggen får kjørt seg uansett om man lander bakpå eller får slag av kuler.

Har hatt problemer med søvnen i dagene etter pga smertene i leggene. Kjennes ut som noen banker med hammer på de eller satt de i en skrustikke..

Er ny på twintip etter mange år på brett, men overgangen har ikke vært så smerteløs som jeg hadde håpet på.

Biffen #134199 27/02/2009 8:47 PM
Entusiast
Entusiast

Plages med noe lignende når jeg strammer boot'sn skikkelig inn! Men er bare å slakke opp litt, så blir det bedre, men får jo ikke den stramme skoa jeg VIL ha når jeg skal nedover.

Men har hørt snakk om noe med å skære / forme til liggeunderlag å legge mellom sko og legg.

@ Biffen
Biffen #134200 11/03/2009 11:52 AM
Fersking
Fersking

Har erfaring med samme smerter jeg......har du funnit en støvel som er bra nå, eller vad har du noen ideer på goe rando eller alpin støvler?

Biffen #134201 11/03/2009 11:56 AM
Entusiast
Entusiast

Anbefaler bruk av Booster: http://www.oslosportslager.no/produkt/-booster-strap-medium-20097.aspx

Gir deg muligheten til å ha skoene smurt på leggene men det fjærer ved behov sånn at du slipper "shin bang". Veldig fornøyd med mine smile

Boosterstrap
Biffen #134202 11/03/2009 2:06 PM
Medlem
Medlem

Hvis du vil teste Boosterstrap så kan du få låne mine. Bare trask opp til Conrad Holmboes veg en dag. smile

Beinhinnebetennelse
Biffen #134203 11/03/2009 3:53 PM
Medlem
Medlem

Sorry og si det gutta, men dette høres unektelig ut som benhinnebetennelse.. Jeg sliter med dette selv, men har hatt noe bedring med hard tøying og opptrening av beinhinnen. Jeg synes salomon sine to-spenner støveler er veldig bra for å unngå problemet, men det funger nok mer preventivt...

Hvis det ikke er blitt permanent kan du teste en 2ukers naproxen kur... Hvis du lurer på mer om saken er det bare å søke på beinhinnebetennelse på forumet her, så finner du endel saker, og ekstremt mange løsninger, med varierende virkningsgrad.

Min erfaring er at dette ikke funker: Shaving av legger, tigerbalsam, nylonstrømper.

Dette funker: Tilpassede støvler, tøying styrking av benhinne, generell trening før sesongen.

jaja.. lykke til i støvelvalget!

Biffen #134204 11/03/2009 4:01 PM
Entusiast
Entusiast

Ja, mye av dette kan høres ut som beinhinnebetennelse. Men jeg må spørre; Er det noen her på forumet som kjører ski som ikke har hatt/har vondt i leggene? Jeg har nesten ikke møt en person( som selvfølgelig kjører ganske mye ski, på hobbybasis). Jeg var hos akkupunktør. Det løste opp! men det kom også tilbake. Gode støvler som passer er viktig, og tøying + strekking.

Biffen #134205 11/03/2009 7:19 PM
Ivrig
Ivrig

"Steffen..." spør "Er det noen her på forumet som kjører ski som ikke har hatt/har vondt i leggene?"

Jeg har flere 10-år bak meg med alpinstøvler. Enkelte år en god del kjøring, andre ingenting (prøvde kutte ut grunnet annen hobby, men med barn måtte jeg jo starte igjenn). Med unntak for ett par støvler har jeg ikke hatt vondt i leggene, bare kjent antydning. Har hele tiden kjørt høye racingstøvler med hard innersko. Dette med at støvlene går høyt opp på leggen anser jeg for meget viktig for å unngå vondt i leggene. På 80-tallet hadde Salomon et par racing stepin støvler med forferdelig høy flex (200-300?. JA!). Ikke engang disse fikk jeg vondt av.

Mitt unntak var et par Scarpa Denali XT. De var jeg nær ved å hive i søpla men byttet innerstøvler til et par Lange med plastspoilere foran og på sidene. Disse innerstøvlene førte til at belastningen foran på leggen ble fordelt over en lengere avstand og at støvlene ble høyere. Deretter ingen problemer med XT-ene heller.

Anbefaler høye støvler med lang overgang i stivhet foran på leggen. Dette mener jeg er mye viktigere enn høy og lav flex.

Biffen #134206 11/03/2009 9:48 PM
Entusiast
Entusiast

Ja da missunder jeg deg hehe, du har helt sikkert mer peiling på sko enn meg med den alpinbakgrunnen! Jeg tror hvertfall for i mitt tilfelle at overgangen fra chill sommer til ekstrem vinter også betyr litt, men det speiler jo tilbake til grunntrening i legger og lår!

CONFORMABLE
Biffen #134207 12/03/2009 9:48 AM
GaZ Offline
Fersking
Fersking

Trening, tøying av legger og conformable. Det sammen med riktig støvel så har du den beste combo´n du kan få

Biffen #134208 13/03/2009 3:12 PM
Fersking
Fersking

noen tips som kan hjelpe:-tren opp leggene med spark på boxesekk, men ikke bruk kickboxing-teknikken der du sparker med fotbladet. Bruk thaiboxing-teknikken; stram skinnleggen ved å "strekke" tærne mot skinnleggen, skjønner?altså skinnleggen skal i sekken, ikke fotbladet!-tren spenst, fallhopp f.eks der du hopper ned fra en høyde og så hopper opp på en annen. I tillegg til styrke i leggene får du også sterkerre lår, men det visste du sikkert! wink

Løsning av mysteriet:
Biffen #134209 01/04/2009 12:07 PM
Fersking
Fersking

Har hatt eksakt samme problem dere beskriver i flere år. Sykt vondt i leggene etter noen dagers kjøring.

Jeg tror at beinhinnebetennelse er feil diagnose, da det som oftest kommer av overtrening over flere år. Beinhinnebetennelse vil merkes i form av den ellers så knallharde skinnleggen vil oppleves som klumpete frempå. Altså hinnen på beinet har fått betennelse.

Problemet vi snakker om tror jeg heller handler om senene og musklene helt inntil benet og her har jeg løsningen:

Som innlegget over beskriver, trenger du trening. Fins mye bra øvelser. Deretter vil jeg anbefale Dalbellos "il moro" støvel. den er laget med en snowboard strap øverst for å fordele trykket utover leggen. den er også laget for å flexe "bedre/mindre vondt" i landinger der man lander bakpå, eventuelt switch.Booster strap er også å anbefale men funker ikke i det hele tatt om man har en ubrukelig sko. Salomon's SPK modeller er også å anbefale.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå