"Steffen..." spør "Er det noen her på forumet som kjører ski som ikke har hatt/har vondt i leggene?"

Jeg har flere 10-år bak meg med alpinstøvler. Enkelte år en god del kjøring, andre ingenting (prøvde kutte ut grunnet annen hobby, men med barn måtte jeg jo starte igjenn). Med unntak for ett par støvler har jeg ikke hatt vondt i leggene, bare kjent antydning. Har hele tiden kjørt høye racingstøvler med hard innersko. Dette med at støvlene går høyt opp på leggen anser jeg for meget viktig for å unngå vondt i leggene. På 80-tallet hadde Salomon et par racing stepin støvler med forferdelig høy flex (200-300?. JA!). Ikke engang disse fikk jeg vondt av.

Mitt unntak var et par Scarpa Denali XT. De var jeg nær ved å hive i søpla men byttet innerstøvler til et par Lange med plastspoilere foran og på sidene. Disse innerstøvlene førte til at belastningen foran på leggen ble fordelt over en lengere avstand og at støvlene ble høyere. Deretter ingen problemer med XT-ene heller.

Anbefaler høye støvler med lang overgang i stivhet foran på leggen. Dette mener jeg er mye viktigere enn høy og lav flex.