Tips til smørejern og gliding/voksing av skia:

Finn et loppemarked/fretex/bruktsjappe eller noe slikt og finn deg et strykejern uten dampfunksjon til en billigst mulig penge.

Det der med å ha nøyaktige grader kan du bare drite tynt i. Hold deg til de laveste gradene på strykejernet, det er godt nok. Som gammel skihopper som støtt hadde bra fart på renn, kan jeg si deg at mammas gamle "utbrukte" smørejern funker FJELL!!! Drit i dyre smørejern og bruk penga du sparer på et dagskort istedenfor.

Hvis du ikke veit hvordan du vokser skia, så her er en forenkla guide:

1: Smelt voksen med strykejernet over skia slik at voksen drypper ned på skisåla

2: Smelt voksen du drypte ned på skia utover, slik at voksen dekker såla. Det som skjer her er at såla trekker til seg endel voks, slik at de hvite områdene blir svarte igjen. Den voksen som ligger igjen og flyter oppå såla kan du fjerne (se punkt 3). OBS: Pass på at du ikke "brenner" såla. Hold jernet i konstant bevegelse og ikke lenger på samme sted enn at voksen smelter skikkelig på såla.

3: Vent litt og bruk en "sikling" til å skrape av overflødig voks av såla

4: Børst skia di med en "kombibørste" for å få en siste finish på såla.

(Du må gjerne hoppe over punkt 3 og 4 dersom du i hovedsak er bare ute etter å beskytte såla, men jeg vil anbefale deg å gjennomføre punkt 3 med tanke på glid.)

Dersom du ikke veit hva du skal vokse skia di med, så stikk på nærmeste sportsbutikk og si at du skal ha litt billig "glider" til skiene dine. Jo dyrere glider, jo bedre potensiale får du for god glid, men du vil merke veldig god forbedring på skia di med den billigste glideren også. Velg en glider til mellom 2 og 10 minusgrader en plass, så har du en glider som funker greit til det meste.

Og til alle dere som klager over manglende kunnskap hos trådstarter, så må jeg bare si DRIT OG DRA! Her kommer en kar med et enkelt og greit spørsmål for å lære hvordan han skal behandle skia sine, og dere svarer med å kjefte på han... Flaut!

God helg, og lykke til med prepping av skia dine greipfrukt smile

PS: Mulig dette innlegget ble litt rotete og småhissig på slutten, det er bare jeg som er bitter for at jeg er på jobb og ikke på ski i helga