Dynastar Legend, et bra valg?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Heisann! Vurderer å kjøpe nye telemarksski. Jeg har lyst på et par som fungerer bra i pudder, men som helst også går fint å stå med i løypa. Kom over et bra tilbud på Dynastar Legend. Leste også at dette skulle være en fin allround freeride ski. Noen som har erfaringer med denne skien som alpin eller telemarksski?
|
|
|
 K2 Coomba
|
Fersking
|
Fersking
Har ingen erfaring med Dynastar Legend, men har meget bra erfaringer med K2 Coomba til samme formål som du nevner. Mine første 7 dager med K2 Coomba og R8 binding har vært en drøm, både på kunstsnø, hardpakka/isete, preppa løyper og i 30 cm dypt pudder.
|
|
|
 K2 Coomba
|
Fersking
|
Fersking
Du får forresten K2 Coomba til latterlige 2999 kr i disse dager.
|
|
|
 Re: Dynastar Legend, et bra valg?
|
Medlem
|
Medlem
Man får jo mange forskjellige Legend, så du må kanskje spesifisere litt. Jeg selv har kjørt på Legend 8000 med G3 Targa T9 bindinger i 3 sesonger nå. Finfin allroundski, men den faller nok litt gjennom når man havner i skikkelig pudderføre. Men på alt annet er det en kjempeski, og man kan ikke forvente at den skal flyte like bra som en ski som er 100+ på midten. Den virker også veldig solid bygd, for det er knapt merker i sålen på den. Og jeg har BRUKT den!!
|
|
|
 Legend 4800
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ja det er sant, var ikke klar over ta det fantes mange forskjellige Legend modeller. De jeg tenkte på var legend 4800. Hva er egentlig forskjellen på de forskjellige modellene? Regner med at 8000 er en bedre modell enn 4800?
|
|
|
 4800
|
Medlem
|
Medlem
legend 4800 er et kongevalg hvis du har mindre en 1 ballestein og skal holde deg i barnebakken...
|
|
|
|
|
|
 ..
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hehe såpass ja. Hva er forskjellen på den og 8000?
|
|
|
 4800
|
Medlem
|
Medlem
4800 er 72mm på midjen... Det er faktisk nesten halvparten av det som kreves for en dedikert planke! 8000 er 80mm på midjen... Det er ikke spesielt mandige saker det heller, men det funker litt bedre. Har bare kjørt 8800 utgaven og kan si at det er en grei allround planke..
|
|
|
 Midten
|
Fersking
|
OP
Fersking
Så hvis jeg skal kjøpe en bra freeride ski, som funker bra i pudder men ikke er håpløs i bakken, hvilke breddemål bør jeg ha på tupp/midt/bak, rent generelt? hvis det går å si noe generelt da, regner med at det er varierer fra mellom forskjellige modeller/merker
|
|
|
 vanskelig å si!
|
Medlem
|
Medlem
Det er vanskelig å si noe generellt om det for alle liker forskjellige ting! Men, ski har de siste år utviklet seg i rettning av bredere og bredere. Da jeg kjøpte mine førte twintip ski styrte jeg unna pocket rocket som var 90mm på midjen fordi jeg trodde den var håpløs i bakke, mens idag ser jeg på mine line mothership med 97mm på midjen som en grei bakkeski. Hvis du ikke er så dreven på ski så er smalere ski mulighens litt mer lettkjørte... Men jeg synes at Coomba, som er nevt tidligere i artikkelen her er et godt tips! Den er super en allround ski!
|
|
|
 Legend 4800
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
coomba funker bra, men Legend 4800 er undervurdert. De er riktignok mer krevende å freeride med fordi de er litt smale, men som en "kombiski" er den helt super! For å si det sånn: Det karsligste du gjør er å hente frem din fars gamle Åsnes Rago fjellski, setter på en solid binding med litt bygging og deretter trykke deg ned de bratteste hengene! Det er jo ingen kunst å kjøre pudder når skiene er som halve brett! Jeg ser noen hevder Legend 4800 er for karer med én testikkel og hang til barnebakken. Det er tull!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat jokke:legend 4800 er et kongevalg hvis du har mindre en 1 ballestein og skal holde deg i barnebakken... Uenig. Vekt + bruksområdet er viktig. Fine telemarkski for prisen hvis ikke er så tybg, ikke skal grisekjøre og skal holde deg mest i anlegget. Skal du gi på i anlegget, gå til en carving ski. Skal du frikjøre, er kanskje coomba/mantra eller noe annet rundt 100mm på midten tingen, men ikke avfei smalere ski bare fordi de ikke er kule nok..
|
|
|
|
|
|
 Da var du jo enig?
|
Medlem
|
Medlem
Jeg mente at bruksområde og kjørestil er viktig, men presiserte dete kanskje ikke nok. Hvis bruksområdet er barnebakke eller tilsvarende og kjørestilen er uten ballesteiner er det en undervurdert ski!:wink
|
|
|
 Nettbutikker?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ok, men da stryker jeg nok 4800 av listen. Har lyst på et par ski det går an å stå ordentlig med, men har dessverre veldig liten tid til å stå på ski, derfor har jeg ikke lyst til å kjøpe et par veldig dyre ski som jeg bare får brukt et par ganger i året... Men er det nettbutikker som selger skiutstyr billigere enn de tradisjonelle butikkene ala Oslo sportslager?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Dynastar Legend xxl er jo eit kanonvalg ...
|
|
|
 Navis
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Go for Black crows navis med hammerhead, oslagbar kombo..
|
|
|
 nettbutikk
|
Medlem
|
Medlem
Sitat Engelbürger:Ok, men da stryker jeg nok 4800 av listen. Har lyst på et par ski det går an å stå ordentlig med, men har dessverre veldig liten tid til å stå på ski, derfor har jeg ikke lyst til å kjøpe et par veldig dyre ski som jeg bare får brukt et par ganger i året...Men er det nettbutikker som selger skiutstyr billigere enn de tradisjonelle butikkene ala Oslo sportslager? <p></p> Sjekk ut groseth-sport.no eller stikk i en sportsbutikk på slutten av sesongen og tigg om rabatt. Jeg så forresten noen gode tilbud på sportenbeitostolen.no, men vet ikke om de har nettbutikk...
|
|
|
 Info
|
Fersking
|
Fersking
om Coomba fra Oslo Sportslager finner du her
|
|
|
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Sitat vallak:Du får forresten K2 Coomba til latterlige 2999 kr i disse dager. Hvor da? Er på utkikk etter nye ski, der hovedbruksområdet er til snøkiting. Dvs at den må takle både pudder og mer hardpakket og skavlete snø godt. Har lest at Coomba er ganske vridningsstiv slik at den kanter godt. Hvordan er stivheten i lengeretningen. Vil tuppen begynne å "blafre" i fart på ujevt underlag?
|
|
|
 Legend Mythic Rider
|
Fersking
|
Fersking
Vil også bland meg inn i diskusjonen. Hvis du ikke har handlet ski ennå så vil jeg bare opplyse om at Oslo sportslager også har salg på Dynastar Legend Mythic rider- 3600kr. Kan anbefales:) dette er en fornyet modell av Legend 8800 med trekjerne og sandvichkonstruksjon. Tror at dette er en bedre allround modell enn k2 Coomba som forøvrig en Capski
|
|
|
 capski?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Sitat Tomballong:Tror at dette er en bedre allround modell enn k2 Coomba som forøvrig en Capski Capski var et nytt uttrykk for meg, hva vil det si?
|
|
|
 Formpresset
|
Fersking
|
Fersking
Mener at Capkonstruksjon er betegnelsen på ski som er formpressede ski som Coomba. mens Mythic rider er oppbygd på en annen måte (sandwich med titanplater i sidene for bedre vridningsstivhet) Jeg har selv flere par ski med både cap og sandvwichconstruksjon og er ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt. Synes at jeg har mye bedre kontakt med underlaget med denne type ski (spes på preppa underlag). Jeg kjøpte for noen måneder siden Mythic Rider med Marker Baron. Skia har blitt brukt til 2 toppturer med pudder og ca 10 dager i bakken. Konklusjonen er at dette er en meget god allroundski. jeg har kjørt telemark i 15 år. så jeg kan også anbefale den til dette formålet. kunne godt ha tenkt meg K2 Coomba selv også, men da som en renspikka toppturski. vet ikke om du ble så mye klokere av dette, men dette er mine refleksjoner rund disse skia:)
|
|
|
 bra svar
|
Fersking
|
OP
Fersking
ble vedig mye klokere faktisk, takk for svaret!fikk intrykk av at den skien ville vært midt i blinken 
|
|
|
 Long time, no Mantra
|
Avhengig
|
Avhengig
Nå har jeg ikke anbefalt Völkl Mantra i noen tråder her på lenge...noe må gjøres. :grin Og, dermed, Engelbürger, bør du ta en titt på denne legendariske skien, som har vunnet gud vet hvor mange tester både som alpin- og telemarkski. 96mm på midten gir flyt i løssnø (og det er kun dyp, fin pudder hvor den kommer litt til kort) Konstruksjonen som en bred racing storslalomski gjør den morsom å kjøre i preppet bakke. Her har du en dra-på-ski som har topp grep selv under harde/isete forhold, selv om den har rykte for å slå litt i veldig høy fart på klink is. Eneste svakhet med skien: litt tungkjørt hvis man kjører sakte og forsiktig. Utover dette, så er Mantra blant de beste allround ski på markedet. (Jada, jeg er litt subjektiv, men så mange test-seire lyver uansett ikke...)
|
|
|
|
|
|
 Mantra meg her og der VS Mythic Rider
|
Fersking
|
Fersking
Vil bare starte med å si at mantraen er en kjempeski.Har testkjørt årets Mantra i lengdene 177 og 184, i lengden 184 syntes jeg kanskje at den ble noe tungkjørtpå preppa underlag hvis jeg ikke ga full gass. Egenskapene til Mantraen er faktisk veldig lik Mythic Rider, Mythic er litt mer tilgivende og responsen er litt bedre (altså litt mere lettkjørt) her valgte jeg å gå for 184 med Mythic. Skulle jeg ha valgt Mantraen hadde jeg nok gått for 177. Det jeg vil fram til er at Mantraen er nok litt mer krevende og ikke minst litt dyrere. veil pris 7000, er du heldig får du tak i den til ca 5000. Engelburger sier han ikke har lyst til å bruke så mye penger på ski som han får brukt bare et par ganger i året. Det er da jeg synes at det blir drøyt å anbefale ski som XXL Pro rider.Når det er sagt så er Head Monster IM 88 en vel så god ski som Mantraen, det er bare det at så snart det er snakk om en allroundski på dette forumet så er Mantraeirne slagkraftige og fremmer sin sak umiddelbart:) Lykke til med skivalg:) OG! la meg tilføye at Mythicen er fartstabil og svingvillig som bare fyy og tillater deg i tillegg å cruise uten at den blir for tungkjørt
|
|
|
 Hardt føre
|
Fersking
|
Fersking
Litt "off topic" men ser at mange påstår at ski x osv sitter godt på hardt/isete føre. Mange forhandlere skriver dette i diverse produktomtaler også. Jeg påstår at det kun er racing ski som sitter klistret. Mantraen som nevnt i denne tråden er en super ski. Testet den forrige uke. Det er en superski men den sitter ikke godt på isete føre, til det er den for brei.
|
|
|
 mm...
|
Fersking
|
Fersking
Dynastar legend 4800 og 8000 bør du ikke kjøpe. Ikke på grunn av det Jokke sier, for skiene kan kjøres i de fleste forhold.. Det krever bare MER en to ballesteiner å gjøre det... jeg har sett damer og menn kjøre 40 cm pudder kanonbra med begge de skiene, men det kreves som sagt en del av skikjøreren da. Det vil være lettere med en breiere ski, men de som sier at en smal ski er... "hva en "jokke" sa" er ikke værd å høre på. tilbake til temaet.. Dynastar pro rider er en breiere ski en 8800 men vanskeligere å kjøre på da den er mye stivere og mindre tilgivende. XXL kan også oppfattes som litt vanskelig pga. lengde og spennet, selvom denne er mykere en pro rideren. som allround ski er kanskje fra dynastar, mytic rideren den beste. ellers er vølkl gotama eller mantra værd å sjekke ut. Disse skiene vil la deg utvikle deg som skikjører, samtidig som de er fantastiske allroundski.
|
|
|
|
|