Splitboard er et brett som er delt i to på langs slik at brettet kan deles til 2 stk ski. Slik at du kan gå toppturer som om du hadde telemark eller randoneski. For så å sette sammen igjen skiene til et brett på toppen. Liten video http://www.youtube.com/watch?v=KATSVe0TNUk&feature=related .
Hvor langt brett brett du skal ha varierer med mange variabler. Din vekt og høyde har mest å si. men også hvordan brett du skal ha og hvor du har tenkt å kjøre mest. En grei regel er at et freeridebrett skal gå ca til mellom munn og nese. Jeg er ca 180cm høy og ca 90 kg tung. Jeg liker best brett rundt 162-163 cm. som er direksjonal (lengre nose enn tail ) Det fungerer til det meste. I og med du er litt høyere enn meg, kan du godt ta et par cm lengre brett. Kortere brett blir lettere å svinge med, mens et lengre brett gir mer stabilitet og flyt i fart. Skal du ha et brett kun for offpist så kan f.eks Furberg 162/167 være noe for deg. Men hvis du kommer til å kjøre endel i løypa så ville jeg nok valgt et brett som er litt mer brukervennlig der. Her er noen brett jeg har prøvd og synes passer godt i den Norske fjellheimen:
Libtech T.Rice 164Batalion Undisputed 163Neversummer Raptor 164Burton Custom x 163Salomon Burner 163Capita BSD 162
Dette er stort sett brett som koster litt bob, men de burde absolutt være mulig å finne 1 til 2 års brukte som duger.