Er litt skremt over argumentasjonen her som nesten kan tolkes slik at bare man har skredsøker så er det ufarlig å bli tatt av skred. Det er det ikke. Jeg har ikke statestikken i hodet, men av de som blir begravet av skred er det noen som dør mer eller mindre umuiidelbart. Dernest har kameratene ca. 15 min på seg å få frem den -eller de - som er begravd før overlevelsesprosenten stuper. Alle som har prøvd å søke og ikke minst grave i et skred vet at det kan ta tid. Førsteprioritet er å unngå å bli tatt og alltid kjøre på steder der det er så sikkert som mulig. I tillegg har man alltid på seg påslått skredsøker og spade og søkestang i sekken. Men det hjelper jo ikke hvis man ikke har trening i å bruke søkeutstyret.

Jeg er ikke tilhenger av sertifikater og tvang på alt mulig. Det er lov å være dum og dø av det. Men man kan begynne å lure på om det bør være et et slags "frikjøringssertifikat" - eller ihverfall et kursbevis og at anleggene setter krav til basiskunnskap til frikjørerene.

Det er også flott at man etterhvert har fått alpinanlegg som advarer når det faktisk ER skredfare og ikke som på 70- og 80- tallet da all ferdsel utenfor løypene var livsfarlig og kriminelt uansett- som førte til at ingen tok noen varsler alvorlig.