Sitat Tjukken:<blockquote><p>Sitat Balron:I Frankrike har de Pisteurer, de har en tung og lang utdannelse, kanskje vi skulle hatt noe lignende i Norge. Bakkene der åpnes av Pisteurene og sikres av de, de sprenger og sikrer områdene rundt anlegget. Tviler på at skipatruljene i Norge har noe særlig mer en et skredkurs som kompetanse og knapt nok det.. Jeg skjønner at vi ikke kan kreve Pisteurer i Tryvann, men f.eks i de store skisenterne samt de som ligger i strøk hvor der er mulighet for skred. Til syvende og sist er det vi selv som har ansvaret for hvilke valg man tar. Ha en fortsatt snørik vinter!

</p>

I Norge har vi for det første lovfestet fri ferdsel i utmark. Man kan med andre ord ikke nekte noen å bli tatt av skred. Videre så har skipatruljen f.eks. i Hemsedal kun ansvar for å virke innen "løypeområdet". Det er først når uhellet er ute at de beveger seg til f.eks Gummiskogen eller Reidarskaret. I det øyeblikket de evt skal begynne å gi lokal skredvarsling for de forskjellige områdene utenfor løypekartet, så tar de også på seg ansvaret for dette.

Liten quiz. Hvem tror dere har ansvaret for en eventuell redningsaksjon etter skred i f.eks Reidarskaret?

</blockquote>

Helt enig! De har ansvar for løypene, og å sikre disse for ras, altså skred som kan gå inn i løyper. Om de skal begynne å bedømme/informere om områder utenfor markerte løyper er usikre, tar de på seg et utrolig stort ansvar i den grad at man (les: mindre oppegående/informerte mennesker) dermed stoler blindt på dette, og tror alle andre områder er sikre fordi annet ikke blir oppgitt. Det er mye dumt man kan gjøre i nærheten av heisene, ikke bare skredfarlige heng, men klipper man kan droppe/falle ut for. Skal disse sikres også? Det blir fort en enorm jobb, og et ansvar de ikke kan pålegge seg selv. En grense må settes, og denne går til de markerte løypeområdene.

Noe av det samme dilemmaet har de på Stryn Sommerski. De markerer kun farlige områder som bresprekker i umiddelbar nærhet til markerte bakker. Sprekkene på breen endres fra dag til dag, og å hele tiden markere de nye sprekkene vil være umulig. Markerer de én, må de markere alle. Og om de skulle ta på seg en så omfattende jobb, hvor langt vekk fra løypene skal de markere?

For å oppsummere min mening: De fraskriver seg ansvaret ved å begrense sitt ansvarsområde til løypenettet.

Man må også huske at de aller fleste i Hemsedal denne helgen valgte å kjøre i bakkene. De betaler for dette, og forventer seg at heisene er åpne slik at de får tilgang til mest mulig av anlegget.

Jeg ser selvfølgelig poenget deres med at det er snodig å åpne Totten II for første gang denne vinteren, på en dag som søndag. Men samtidig skjønner jeg hvordan de tenker... Ikke lett det der.. :frown

Jeg valgte selv å kjøre i områder hvor det var skredfare i helgen. Et valg vi tok etter vurdering av beste evne. Skiheisene i Hemsedal førte meg til alle disse stedene.