Vet ikke om du var her oppe i helgen,men kjørte matterhorn på fredag og der var det helt avblåst så ingen fare for at noe skulle rase ut der,men når hele fjellet er "voldtatt" og det er vanskelig å finne ukjørte områder sier det seg selv at mange vil bevege seg opp i totten 2 området når de endelig åpner heisen.
Om vi skal litt inn på skred sikkerhet igjen vil det med tanke på skred være gunsitgere å holde den stengt til det er mindre folk her oppe og snøen får satt seg. Jeg sier ikke dette for de jeg vil ha området for meg selv. Velger å holde meg unna området før snøen er tryggere. EN fjellside med skredafer 1 har i teorien veldig få pungter som skikjørere kan trigge for å løse ut skred. Jo høyere på skalaen jo flere triggerpungt blir det. Om de 20 første som kjører ned en side kommer seg trygt ned uten å utløse noe skred vil det med stor sansynlighet bli løst ut av de 20 neste da de har større kjangs for å kjøre på et trigger pungt. Derfor mener jeg at skisenteret bør ta sin de lav ansvaret ved enten å sprenge ut skred eller holde heiser som totten 2 stengt litt lengre. Om man vil kjøre feks Reidarskaret så kan man gå opp den siste biten og det har blitt gjort flere ganger tidligere i vinter.
Skal ikke skryte på meg at jeg er noen skred ekspert eller noe,men jeg har tatt skredkurs og pratet mye skred med en erafen fjell guide i Østerike om dette. Siden jeg ferdes mye i fjellet er dette info som er viktig for meg for å kunne ferdes trygt. Mulig også det at jeg personlig har hatt skred på nært hold som gjør at jeg blir skeptisk til måten folk oppfører seg på fjellet! Uten å være helt klovn å risikere sitt eget og andre sitt liv kan man ferdes trygt i fjellet om man bruker hodet og gjør litt reserch før man kjører. Mange her inne er dyktige på det,men mange er også nye i gamet og ikke har den forståelsen man trenger enda for å vite om alle farer. I tilleg så er det mange med null erfaring som ferdes på fjellet både her i Hemsedal og andre destinasjoner i norge. Derfor mener jeg at ski sentrene bør gjøre sitt de også!
Også et godt poeng å sette opp tavler med skredfare andre steder en bare ved parkeringsplassen og bunn stasjonen. Oppe ved fjell heisene og ved innsteget til de kritiske stedene. I europa kan du stå midt ute på vidda og møte skilt om skredfare så det bør være mulig her i norge også,men desverre henger vi litt etter og lever vel litt på det at vi er vandt med å ferdes i fjellet...Fyr løs og kom med inspill på det jeg og andre skriver her! Tror det kan hjelpe oss alle til å bli klokere på ting og komme med div tanker og ideer!