Jeg vet at dette ofte blir presisert på skredkurs og mange andre steder men tror ikke det er mulig å repetere det mange nok ganger.. Ikke ta sjanser selv om du har skredsøkerutstyr! Skredsøkerutstyret er et hjelpemiddel dersom man har feilvurdert forholdene, og uhellet er ute.

Jeg mener mange med skredsøkerutstyr tar for store sjanser fordi de har utstyret. Et godt eksempel er skredet som gikk i bodegaen for en tid tilbake. Det hadde vært skare en lang tid på Voss, før det i kombinasjon med temperaturendring og mye vind falt 30-40 cm nysnø. Jeg var selv tilstede denne dagen på voss, og selv om snøen var vindpakket på Slettafjellet ville jeg aldri tatt sjansen på å kjøre i Bodegaen... Allikevel var det ski og brettkjørere som beveget seg inn i dette området. Som vi vet var hvertfall to av disse meget erfarne fjellfolk med masse kunnskaper og helt sikkert godt utstyrt. Men jeg stiller meg spørsmål ved sjansene som blir tatt ved å sette utfor dette henget med en helning på antakeligvis mellom 30 og 40 grader.

Er ikke sikkert dette ble så godt formulert, men poenget mitt er uansett: Ikke ta sjanser fordi du har skredsøkerutstyr!