De siste dagene har det bare vært flaks at ingen har mistet livet her oppe i Hemsedal!

fra Torsdag til i går har det gått 6 skred!!

Vet at i det første store skredet ble en begravd,men takket være kamerat reddning ble han gravd frem uskadet rimelig raskt!

Jeg har full fortsåelse for at folk er super stoka på å kjøre pudder nå som endelig snøen har kommet,men det er også lov å bruke hodet! Vil tro at det er både fri flyt brukere og andre involvert i disse 6 skredene.

Etter 3 sesonger i alpene blir jeg litt sjokert over mentaliteten her i norge! Allt for få har skredkunskaper og bruker skredutstyr. I Østerike hvor jeg har bodd har alle kjørt med S/M spade og søkestang. Uten dette fikk man ikke være med ut på fjellet.

Skal man ut på fjellet så bør man ha en viss kunskap om hva man driver med for det er store krefter man kødder med der ute!

Sånn som forholdene har vært nå vil man med litt erfaring skjønne at det er små scary der ute.

Før snøen kom var det et lag med stein hard og glatt skare. Snøen begynte å komme lørdag for en uke siden da var det bitende kulde så den første snøen var kun kornete snø før tempraturen steg på mandag og ble til skikkelige snøfiller. Den kornete snøen har ikke mulighet til å feste seg skikkelig på skaren så den blir bare liggene løst oppå før mere snø legger seg over og da skal det ikke mye til før massene flytter på seg sammen med mye vind dagene mot helgen og i helgen så blir dette til et kritisk pungt!!

Bruk hodet folkens så vi slipper å miste gode venner forde man er over gira på litt urørt snø! Det er null problem å kjøre safe selv om man er utenfor løypa nå!!

p.s

Når det står skred fare 3 på en tavle og forklaringen er moderat skredfare så betyr det også at på skredfare 3 er det flest dødsfall da folk fortsatt beveger seg ut! Tenk på det!!! d.s