Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2
ikke bare bli funnet, men finne andre også
Ole-Kr #133604 28/01/2009 11:05 AM
Fersking
Fersking

bra innlegg! man lærer mye av andres erfaringer.

føler det meste av praten her dreier seg og å bli reddet selv, men hvis man ser skikjørere bli tatt av ett skred, og du selv ikke har utstyr til å kunne redde de.. da ville jeg faen meg følt meg dårlig!! dette er ikke bare for din egen sikkerthet men også alle andre som søker det samme som deg. ingen i dette miljøet er keen på å miste en skikompis!!

Enig enig!!
Ole-Kr #133605 28/01/2009 5:07 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Er så enig med deg Peets!

Det er ett av mine argumenter jeg bruker når folk vil ut å kjøre uten utstyr...Hvordan følelse vil du stå igjen med om jeg blir begravd og du ikke kan hjelpe meg selv om jeg har riktig utstyr? Eller motsatt...Jeg VET at jeg hadde ikke hatt det godt med meg selv om jeg tok med venner ut for å leke litt i den snøen vi er så glade og de skulle bli tatt og da ikke ha s/m så jeg kan finne de...

Det er ikke så viktig for meg hvor mange som har mistet livet til nå. Det som er viktig er at vi ungår flere ulykker for sånn tilstandene er nå så er det ikke lenge før det går galt...7 skred som jeg vet om i Hemsedal på 4 dager er egentlig 7 for mye og at det har gått bra denne gangen garanterer ikke at det går bra de neste 7! Nå er snøen lett og fin,men den dagen den er tyngre og andre faktorer spiller inn så er jeg redd nye mennesker havner i statistikken over døde i skred.

Terskelen for å bevege seg ut i bratt og skredutsatt terreng har også sunket betraktelig de senere årene ergo flere folk er ute og da blir det større fare!

Du finner jo flere som har tilbragt hele livet uten for løypene uten å løsne et skred,men det betyr ikke at disse ikke kjører bratt og eksponert. Hele min tanke rundt dette er å få folk til å skjønne hva de driver med og at de ikke bare setter sitt eget liv i fare,men også andres liv i fare!!!

Skianlegget ansvarlig?
Ole-Kr #133606 29/01/2009 7:46 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Masse bra innlegg her. Ang. skianleggene og hva de gjør: Jeg leste at på Røldal gjaldt fullt forbud mot å kjøre dalsidene forrige helg. De truet med inndragning av kort.

HOi!!
Ole-Kr #133607 03/03/2009 9:39 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Tar opp igjen denne tråden jeg. Har noen opplevelser jeg vil dele med alle ski elskere der ute!!

I dag våknet vi til skyfri himmel og påske feeling her i Hemsedal. Pakket sekken og stakk tidlig i bakken med plan om å kjøre mye utenfor blandtannet Mortenskaret.

På veien opp i 8 setern så det bra ut der borte, men når jeg kjørte bortover mot Roniheisen la jeg merke til at fra jeg satt å tittet opp på fjellet til jeg kom meg nærmere heisen så hadde det gått et skred i ene innsteget.Den øvere "renna" av de tre som du kommer til fra radio hytta. Det gikk ett spor inn og ut av skredet så mest sansynlig en ensom rytter som har kjørt der. Var ikke ekstremt stort skred,men det hadde nå løsna litt. Forholdene i hemsedal nå er vindpakket og lite snø.

De fleste ferdes ute i fjellet nå uten å tenke så mye på at det kan gå skred hovedsaklig forde det er lite snø. Det folk glemmer å tenke på er vind og andre faktorer som spiller inn. Kjørte ned en av matterhorn rennene som oppvarming og der var det også litt farlig snø. Hoppet ut en klippe hvor all snøen jeg landet på forsvant. Ikke store greier,men det flytta på seg.

Etter dette fikk vi opp til radio hytta for å cruse ned bollen der. I det vi kom opp på første toppen og så inn i bollen kom en snowboarder kjørende ned og noe inni meg sa med en gang at det ikke var helt gunstig å kjøre der han kjørte. Og 2 sekunder etterpå sprakk deler av siden over han opp. Det som da skjedde var at det partiet som sprakk opp skled 10cm ned før det stoppet. Det var en kort og bratt helling som fort flatet ut så snøen rakk ikke å få fart. Vi gikk til toppen og skled bort for å se på det. Vil tippe at området var 10-15 m bredt og 20-25m langt. Brudd kanten var fra 5-30 cm dyp. Prøvde å hoppe ut resten av "skredet" for å få det til å skli ut,men snøen ble liggende stabil og hvile mot overgangen til flata.

Det som "skremmer" meg litt et at sporet til kjøreren går ca 2m neden for der snøen løsnet i nedkant...Ergo han var ikke inne og rørte området som flyttet på seg fysisk.

Forige uke var det en dag med ekstrem varme og snøen begynte å smelte før det igjen ble kaldt dagen etter. Da ble overflaten glassert. I helgen om det 5-10cm snø samtidig som det blåste og snøen flyttet på seg. Noe snøen som løsnet i dag bar preg av.Det var vindpakkede flak av vekslende tykkelse. Dette gjør det i følge mine beregninger og tanker at det er ganske så farlig å bevege seg i ukjent terreng nå da det kan ligge større mengder ustabil snø på visse steder og 20m lengre bort kan det være hardt og avblåst. Sånne dager som i dag kan man lære mye av å bevege seg i fjellet og se litt på snøen og kjenne på kreftene. Flere steder delte snøen seg opp i flak hvor man la trykk på den både på flatmark og i hellinger.

Så moralen her er: Bruk hodet selv om det er lite snø. Sjekk ut siste ukers vær og føre før du begir deg ut i ukjent terreng!!

Kos dere videre i vinter landet folkens! laugh

..
Ole-Kr #133608 04/03/2009 8:49 AM
Fersking
Fersking

Bra tråd dette her. Godt siste innlegg Ole Kr. Bra med litt praktiske erfaringar.

Mht utstyr og og prioriteringar, dersom eg hadde dårleg med peng og må prioritera så ville eg tatt eit skredkurs fyrst og så kjøp skredsøker etterpå (basert på egen erfaring). Skredkurset lærar deg om snø, vind, rutevalg, planlegging av tur i forhold til vær etc etc i tillegg til søk og finn. Å kunne lesa terreng og snøforhold burde ligga i bunn når du legg ut på tur. Over halvparten av folk eg kjenner som har søker har lite aning om korleis dei skal bruka den eller kvar/når det går skred. Beste komboen er kunnskap og søker! Går ein del med folk som ikkje har søker, går heilt fint ein må bare stå på trygge plassar (som ein gjer om ein står med søker...).

Leste over at dersom du ferdes i skredfarleg terreng så bør du ha søker. Det er vel og bra men ferdes eg i skredfarleg terreng så snur eg...

Er du på fjellet og ser at det har gått mindre skred og likn. så ta turen bort (forutsatt at det er trygt) og sjå på bruddkant, underlag o.l. Slikt lærar ein mykje av.

Side 2 av 2 1 2