Tar opp igjen denne tråden jeg. Har noen opplevelser jeg vil dele med alle ski elskere der ute!!
I dag våknet vi til skyfri himmel og påske feeling her i Hemsedal. Pakket sekken og stakk tidlig i bakken med plan om å kjøre mye utenfor blandtannet Mortenskaret.
På veien opp i 8 setern så det bra ut der borte, men når jeg kjørte bortover mot Roniheisen la jeg merke til at fra jeg satt å tittet opp på fjellet til jeg kom meg nærmere heisen så hadde det gått et skred i ene innsteget.Den øvere "renna" av de tre som du kommer til fra radio hytta. Det gikk ett spor inn og ut av skredet så mest sansynlig en ensom rytter som har kjørt der. Var ikke ekstremt stort skred,men det hadde nå løsna litt. Forholdene i hemsedal nå er vindpakket og lite snø.
De fleste ferdes ute i fjellet nå uten å tenke så mye på at det kan gå skred hovedsaklig forde det er lite snø. Det folk glemmer å tenke på er vind og andre faktorer som spiller inn. Kjørte ned en av matterhorn rennene som oppvarming og der var det også litt farlig snø. Hoppet ut en klippe hvor all snøen jeg landet på forsvant. Ikke store greier,men det flytta på seg.
Etter dette fikk vi opp til radio hytta for å cruse ned bollen der. I det vi kom opp på første toppen og så inn i bollen kom en snowboarder kjørende ned og noe inni meg sa med en gang at det ikke var helt gunstig å kjøre der han kjørte. Og 2 sekunder etterpå sprakk deler av siden over han opp. Det som da skjedde var at det partiet som sprakk opp skled 10cm ned før det stoppet. Det var en kort og bratt helling som fort flatet ut så snøen rakk ikke å få fart. Vi gikk til toppen og skled bort for å se på det. Vil tippe at området var 10-15 m bredt og 20-25m langt. Brudd kanten var fra 5-30 cm dyp. Prøvde å hoppe ut resten av "skredet" for å få det til å skli ut,men snøen ble liggende stabil og hvile mot overgangen til flata.
Det som "skremmer" meg litt et at sporet til kjøreren går ca 2m neden for der snøen løsnet i nedkant...Ergo han var ikke inne og rørte området som flyttet på seg fysisk.
Forige uke var det en dag med ekstrem varme og snøen begynte å smelte før det igjen ble kaldt dagen etter. Da ble overflaten glassert. I helgen om det 5-10cm snø samtidig som det blåste og snøen flyttet på seg. Noe snøen som løsnet i dag bar preg av.Det var vindpakkede flak av vekslende tykkelse. Dette gjør det i følge mine beregninger og tanker at det er ganske så farlig å bevege seg i ukjent terreng nå da det kan ligge større mengder ustabil snø på visse steder og 20m lengre bort kan det være hardt og avblåst. Sånne dager som i dag kan man lære mye av å bevege seg i fjellet og se litt på snøen og kjenne på kreftene. Flere steder delte snøen seg opp i flak hvor man la trykk på den både på flatmark og i hellinger.
Så moralen her er: Bruk hodet selv om det er lite snø. Sjekk ut siste ukers vær og føre før du begir deg ut i ukjent terreng!!
Kos dere videre i vinter landet folkens!