Reglene fra de internasjonale luftfartsmyndighetene er helt klare. Det er tillatt å ha med seg skredsekk i bagasjen. Jeg tar av gasspatronen og håndtaket og legger disse delene lett tilgjengelig i ABS-sekken, som jeg legger i bagen som jeg sjekker inn.
Det som absolutt anbefales er å printe ut IATA-reglene og dataarket som forklarer innholdet i gasspatronen. Det finner du på produsentenes nettsider.
Jeg pleier å printe to eksemplarer. Det ene legger jeg i sekken, slik at de som eventuelt går gjennom bagasjen finner gasspatron, håndtak og papirer samtidig. Bruk gjerne gul merkepenn på punktet der "avalanche safety backpack" er omtalt. Det andre eksemplaret viser jeg i bagasjeinnleveringen. Det blir gjerne en diskusjon og noen telefoner ut av det, men reglene er som sagt klare, og det har de ansvarlige innsett hver gang jeg har vært med på dette. Jeg har reist tur-retur både Calgary, München, Geneve og Evenes med denne sekken.
Heliskiselskapene synes nok disse sekkene gir dem ekstra plunder, men siden stadig flere har dem er det i ferd med å åpnes opp. Forbud mot sikkerhetsutstyr er jo en litt kjedelig sak å fronte. Vi fløy med CMH i Canada før jul, og de har til og med begynt å leie ut sekker til de som ønsker. Våre sekker måtte legges sammen med skiene i kurven på siden av helikopteret, og vi måtte ta håndtaket helt av på hver tur.