Fra Malpensa (Milano) er det totalt umulig å få sendt en ABS-sekk. Dette til tross for at jeg flere ganger har forsøkt å overbevise sikkerhetskontrollen med ovennevnte dokumentasjon på at slikt utstyr er tillatt å sede fra ehver europeisk flyplass. Løsningen har blitt å sende gassbeholderen med posten. Postkontor finnes på flyplassen.
Julen 2010 opplevde jeg også at gassbeholderen ble beslaglagt på Gardermoen da jeg skulle til Stavanger. Ble oppropt ved gaten og møtt av to lite smidige vektere. Etter noe munnhuggeri endte det med at sikkerhetsansvarlig på Gardermoen som heller ikke var særlig samarbeidsvillig. Etter det har det heldigvis gått smertefritt å ta med ABS-sekken som håndbagasje fra norske flyplasser. Stort sett er det alltid en eller annen gluping til stede ved sikkerhetskontrollen som kjenner til slike sekker.
Forresten trist å lese i dagens VG at kjendislegen Mads Gilbert advarer mot bruk av ABS-sekk. Ja, ja, alle bileiere med airbag kjører sikkert også mye fortere og mer uansvarlig enn de med eldre biler uten slikt utstyr.