Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
ABS-sekk på fly?
#133210 09/01/2009 2:04 PM
Guri Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Skal til Canada på skiferie i slutten av måneden. Vurderer å kjøpe ABS-sekk. Er det noen som har erfaring med å ta med slik sekk på fly og evt. i helikopter for heliski?

Re: ABS-sekk på fly?
Guri #133211 09/01/2009 4:51 PM
Entusiast
Entusiast

På hjemmesidene til de forskjellige produsentene står det info om det der.

Google is your friend smile

Guri #133212 11/01/2009 10:26 PM
Fersking
Fersking

Hei Guri! Her ser du hva Whistler Heli-skiing skriver:"We will provide each person with an avalanche transceiver, and skiers will be provided with "powder cords" or "ski tracers". Your guide will explain the use of these items. Whistler Heli-Skiing is occasionally asked by clients if they may bring their "avalanche balloons" or "ABS". At this time the gas canister that is part of the apparatus is classified as a hazardous good by Transport Canada, and is not certified to be carried within the same helicopter as passengers. The canisters may also be prohibited by airlines and customs."

Med andre ord - vi bruker heller penga på mer heliskiing! Nå telles dager til avreise...

VPG / 7Blåner
Guri #133213 11/01/2009 10:37 PM
Entusiast
Entusiast

Du kan jo eventuelt sende en mail til gutta (og jenta) på vpg/7blåner og høre med de. De er jo norsk importør av ABS sekkene.

Ellers kan du jo og sjekke ut Snowpulshttp://www.xcsports.com/product_info.php?products_id=131&osCsid=ae5f5caadd54a6110847b9d6dc860e3c sekken som er noe det samme.

Guri #133214 12/01/2009 4:21 AM
Fersking
Fersking

Reiste med ABS-sekken til Frankrike i fjor. Slik som jeg husker det må selve gassbeholderen sendes i kofferten, det følger med info om denne beholderen i fall man blir stoppet.

Anbefaler også å sende sekken i bagasjen, da festeanordningene til balongene ser svært suspekt ut under scanning i sikkerhetskontrollen. Ble stoppet flere ganger og måtte bruke lang tid på å forklarer vaktene om at dette ikke var noen bombe.

Ha en strålende tur!

Guri #133215 10/02/2012 12:58 PM
Fersking
Fersking

Noen som har reist med ABS i det siste og vet hvilke retningslinjer som gjelder?

Guri #133216 10/02/2012 2:06 PM
Fersking
Fersking

Guri #133217 10/02/2012 5:07 PM
Fersking
Fersking

Flydd flere ganger med min ABS, men for sikkerthets skyld pleier jeg å sende sekken. Pakker sekken sammen med esken patronen kom i, da står det hvilke standarder som gjelder utenpå. Har ikke vært noe problem, har dog aldri reist med den som håndbagasje!

Guri #133218 10/02/2012 5:15 PM
Entusiast
Entusiast

Har nettopp vært i alpene med abs-sekk. Fløy med swizz air uten problemer. Viste fram papirene fra abs ved innsjekk gardermoen og zürich. Sjekka inn både patron/håndtak og sekken og hadde en vanlig sekk som håndbagasje.

Har lest litt diverse på tgr om abs-sekk på fly der. Virker ganske bingo om sekken/patronen blir beslaglagt eller ikke. Carbon-patron er _ikke_ godkjent i usa, usikker på om den er lovlig i canada.

http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/189203-Flying-with-ABS

Guri #133219 11/02/2012 1:50 PM
Fersking
Fersking

I følge IATA (International Air Transport Association) er følgende lov:

"Avalanche rescue backpacks are authorized if they do not contain more than 200 mg net of explosives in Division 1.4S and / or not more than 250 milliliters of compressed gas in division 2.2."

Så da går det greit så lenge du ikke reiser gjennom USA siden de bruker noen andre regler enn IATA, hvor det visstnok ikke er lov med ABS på fly tror jeg.

Guri #133220 16/02/2012 1:03 AM
Entusiast
Entusiast

Gikk greit både på Gardemoen og Malpensa/Milano å ta den med gjennom sikkerhetskontrollen. Begge plasser møtte vi først en som sa" dette går vel ikke", for så å spørre sin kollega som sa" jo da., dette går".

Guri #133221 16/02/2012 10:57 AM
Fersking
Fersking

Fløy akkurat fra Stavanger til munchen med snowpulse. første personen ved innsjekk ante ikke noe om skredsekker,ble henvist til en kollega som heller ikke hadde peiling. Ble sendt inn i rommet hvor spesialbaggasjen scannes og der var det ei dame som hadde kontroll og sa ok,dette går.

Fornøyd går jeg gjennom sikkerhetssjekken og setter meg ved gaten.Blir kalt opp på PAen og må gå tilbake til sikkerhetssjekken.her står det et par skeptiske karer og fritter meg ut om jeg har pakket bagen selv osvosv.. heldigvis dukker damen med kontroll opp igjen..

Har hatt lignende problemer de andre gangene jeg har reist med den også.

Jeg synes det er merkelig at innsjekk/scanne personalet ikke kjenner regelverket.Det finnes regler for transport av skredsekker.

Det virker som innsjekk personalet om de er usikre legger seg på en "føre var" linje.Om man vifter med prints av regelverket blir man avbrutt av KLM har ekstra strenge regler osv. En gang var det styr om at "kapteinen må avgjøre.." 

Insister på at en supervisor må ta avgjørelsen om innsjekk personalet er usikre.

Guri #133222 16/02/2012 11:24 AM
Medlem
Medlem

Reglene fra de internasjonale luftfartsmyndighetene er helt klare. Det er tillatt å ha med seg skredsekk i bagasjen. Jeg tar av gasspatronen og håndtaket og legger disse delene lett tilgjengelig i ABS-sekken, som jeg legger i bagen som jeg sjekker inn.

Det som absolutt anbefales er å printe ut IATA-reglene og dataarket som forklarer innholdet i gasspatronen. Det finner du på produsentenes nettsider.

Jeg pleier å printe to eksemplarer. Det ene legger jeg i sekken, slik at de som eventuelt går gjennom bagasjen finner gasspatron, håndtak og papirer samtidig. Bruk gjerne gul merkepenn på punktet der "avalanche safety backpack" er omtalt. Det andre eksemplaret viser jeg i bagasjeinnleveringen. Det blir gjerne en diskusjon og noen telefoner ut av det, men reglene er som sagt klare, og det har de ansvarlige innsett hver gang jeg har vært med på dette. Jeg har reist tur-retur både Calgary, München, Geneve og Evenes med denne sekken.

Heliskiselskapene synes nok disse sekkene gir dem ekstra plunder, men siden stadig flere har dem er det i ferd med å åpnes opp. Forbud mot sikkerhetsutstyr er jo en litt kjedelig sak å fronte. Vi fløy med CMH i Canada før jul, og de har til og med begynt å leie ut sekker til de som ønsker. Våre sekker måtte legges sammen med skiene i kurven på siden av helikopteret, og vi måtte ta håndtaket helt av på hver tur.

Guri #133223 16/02/2012 3:31 PM
Fersking
Fersking

Har reist med ABS sekk siden 2007 til Frankrike, Østerrike og Sveits uten noen store problem. Har vist IATA papirene, koblet av utløser håndtaket, hatt gasspatronen påmontert og reist med sekken som håndbagasje. Litt forklaringer og om og men er det, men det har gått greit. Sønnen min reiste til USA for 4 uker siden, og fikk beskjed på Heathrow at han bare kunne glemme å få gaspatronen inn i USA. Han fikk legge den igjen hos British Airways i London. Får prøve å leie noe i USA. Skal selv reise dit om 3 uker. Etter å ha kontaktet 7 blåner sier de at USA er håpløst, Canada er enda verre når det gjelder å få inn gasspatronen. Selve sekken går greit å få inn. Synd at man skal bli oppfattet som en Al Qaida bombemann bare fordi man ønsker å overleve i et snøskred!

Guri #133224 16/02/2012 4:14 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Virker som om det er avhengig av hvor du drar fra..

Forrige helg sjekket jeg inn til USA hos SAS på Gardermoen.Jeg hadde sekk, patroner og utløser i innsjekket bagasje, gav beskjed i innsjekks og det var ingen problem.

Jeg hadde da lagt gasspatron og utløser i original pappeske og lagt IATA papirene rundt. Dette lå i toppen av bagen med den tomme ABS sekken under.

Da jeg reiste fra USA sjekket jeg inn i Denver hos Delta. Der gav jeg ikke beskjed, men hadde pakket bagen på samme måte. Heller ikke der ble det noe problem.

EDIT: Hadde gasspatron og utløser i original pappeske, samt kork på på gasspatron

Guri #133225 16/02/2012 11:27 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Reiste fra Gardermoen lørdag 4/2, og hadde pakket sekken sammen med papirene i innsjekket bagasje. Sa i fra ved innsjekking og det gikk glatt. Jeg haddeogså printet ut et ekstra sett, som jeg hadde for hånden ved innsjekking, men det gikk greit. På vei tilbake fra Chamonix via Grenoble var det litt mer styr. jeg sa i fra ved innsjekking, og ble bedt om å komme inn i sikkerhetskontrollen der de ville åpne bagasjen og sjekke. Måtte undertegne papirer om at jeg hadde pakket selv, og frakople gasspatronen, som da ble tapet over på toppen. De mente jeg burde ha hatt håndtak og patron i originalesken, med "korken" på gassflaska skrudd på. Siden jeg ikke hadde eske og kork, ble den altså teipet igjen, men det gikk greit. Måtte riktignok en "supervisor-person" til for å få det igjennom. Neste gang tar jeg med papp-esken og legger alt i den, med korken på og papirene tilgjengelig, pakket i sekken, som igjen skal være pakket i innsjekket bagasje. Ellers sier "alle" at USA og Canada er vannskelig. Lykke til.

Guri #133226 25/02/2012 6:16 PM
Medlem
Medlem

Bulky bagsjesjekken i München fjernet patronen fra tre skibager. De var sjekket inn og godkjent med datablad. Dette ble oppdaget ved hjemkomst igjen lå et skriv at patronene var konfiskert som farlig gods. I orginalesken lå også databladet på tysk. SAS fraskriver seg alt ansvar for det gods som blir konfiskert av security. Forsikringen dekker heller ikke tapet med samme begrunnelse. Security har for sikkerhets skyld destruert beholderne. 7 blåner har 4 ukers ventetid på levering av nitrogen beholderen til abs sekker. Og i Tromsø laver snøen ned og to konpisser døde forrige helg i skred på Middagstinden.....

Guri #133227 29/02/2012 12:54 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Bulky bagsjesjekken i München fjernet patronen fra tre skibager. De var sjekket inn og godkjent med datablad. Dette ble oppdaget ved hjemkomst igjen lå et skriv at patronene var konfiskert som farlig gods. I orginalesken lå også databladet på tysk. SAS fraskriver seg alt ansvar for det gods som blir konfiskert av security. Forsikringen dekker heller ikke tapet med samme begrunnelse. Security har for sikkerhets skyld destruert beholderne. 7 blåner har 4 ukers ventetid på levering av nitrogen beholderen til abs sekker. Og i Tromsø laver snøen ned og to konpisser døde forrige helg i skred på Middagstinden.....

Finn en måte å ringe inn anonym bombetrussel til securityen i Munchen...

Guri #133228 29/02/2012 10:34 PM
Medlem
Medlem

Er det noen som har erfaring med security som har beslaglagt patroner fra ABS sekker som de kan dele med meg? Er de destruert eller kjører det en pølsetysker rundt med dem på sin tilårskommne ABS sekk? kan bare gjette får ikke hjelp hverken hos SAS eller security i Munchen. Ny koster disse 3000 stykket....

Guri #133229 01/03/2012 5:29 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Start med en henvendelse til 7 blåner (norsk importør), og spør dem om råd.

Guri #133230 02/03/2012 8:59 PM
Fersking
Fersking

Fra Malpensa (Milano) er det totalt umulig å få sendt en ABS-sekk. Dette til tross for at jeg flere ganger har forsøkt å overbevise sikkerhetskontrollen med ovennevnte dokumentasjon på at slikt utstyr er tillatt å sede fra ehver europeisk flyplass. Løsningen har blitt å sende gassbeholderen med posten. Postkontor finnes på flyplassen.

Julen 2010 opplevde jeg også at gassbeholderen ble beslaglagt på Gardermoen da jeg skulle til Stavanger. Ble oppropt ved gaten og møtt av to lite smidige vektere. Etter noe munnhuggeri endte det med at sikkerhetsansvarlig på Gardermoen som heller ikke var særlig samarbeidsvillig. Etter det har det heldigvis gått smertefritt å ta med ABS-sekken som håndbagasje fra norske flyplasser. Stort sett er det alltid en eller annen gluping til stede ved sikkerhetskontrollen som kjenner til slike sekker.

Forresten trist å lese i dagens VG at kjendislegen Mads Gilbert advarer mot bruk av ABS-sekk. Ja, ja, alle bileiere med airbag kjører sikkert også mye fortere og mer uansvarlig enn de med eldre biler uten slikt utstyr.

Guri #133231 03/03/2012 5:11 PM
Medlem
Medlem

Takk pwdrdg(spes nick). SAS repliserer nå at det står i IATA spesikasjonene at patron og sekk skal være montert. Dette fordi at ventilen skal sitte på sekken. Å forklare at ventilen sitter på patronen, men fjernutløses fra håndtaket skjønner de ingeting av. SAS innskjekkingen godtok at vi sendte de separert og står etter mitt syn ansvarlig siden de som fagfolk godtok forsendelsen. 7 blåner stiller seg uforstående til en slik reaksjon fra nordens største flyselskap. SAS bruker nå alle krefter på å komme seg unna ansvaret istedfor å hjelpe kunden utav knipa de har sendt oss inn i. Ved f.eks å prøve å få patronene tilbake fra security i Munchen.

Guri #133232 03/03/2012 5:38 PM
Medlem
Medlem

Bare for å kommentere det med pris: I Norge koster en stålpatron + utløser ca 1500 kr hvis du kjøper uten å levere inn en brukt. Karbonutgaven koster normalt ca 500 kr mer.

Guri #133233 03/03/2012 9:54 PM
Medlem
Medlem

Det var en fin pris, hvem tilbyr? Veiledende fra 7 blåner er 3100 for Carbon og halvparten for stål. Boardshoppen i tr.heim skal ha henoldsvis 2300 og 1300. Inkl utløser.

Guri #133234 10/03/2012 12:37 PM
Fersking
Fersking

noe varierende rutiner ser jeg. tok med abs som handbaggasje oslo - grenoble. patron og utløser i orginaleske sammens med papirer. ingen problem.prøvde samme løsning på retur men ble da stoppet i securityskjekken. prøvde da å vise papirer og forklare at dette skulle være greitt men snakket for døve ører. måtte skjekke inn sekken...

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå