Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3
Lug OG briller under hjelmen ?!?!
#133098 08/01/2009 8:58 PM
Fiffen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Hvorfor kjører alle de hippe kidsa rundt med lua og brillene under hjelmen?

Ser dumt ut, og kan umulig være noe funksjonelt.

Kan se for meg at brillestroppen sklir ned i nakken og lua klumper seg under hjelmen etc. Ser også ut som om de får hjelmen alt for langt bak, og da vil den vel ikke fungere optimalt ved evnt smell ? Pluss at de ikke har på hakestroppen ordentlig.

Blir som å prøve å ta på seg bilbelte på en fet måte spør du meg.

Ja jeg vet det, ubrukelig innleg. Men det driter jeg i :cool

Re: Lug OG briller under hjelmen ?!?!
Fiffen #133099 08/01/2009 9:13 PM
Entusiast
Entusiast

Hehe. Du er ikke alene om den meningen. Vi hadde en diskusjon om det for en stund siden.

Fiffen #133100 08/01/2009 9:17 PM
Medlem
Medlem

Det e visst ikkje berre ungane som kjøre ein slik stil...mange eldre og. Skikkelig teit! Men visse personar har eit stort behov for å late som dei er kule veittu...

Hvorfor
Fiffen #133101 08/01/2009 9:35 PM
Entusiast
Entusiast

I alle dager har du ikke bedre og finne på en og syte over små kids som ser opp til større gutter og kjørere som kjører gangster stilen?OG, sånn som på min hjelm, går det ikke an og ha brillene utpå hjelmen på en behagelig måte, og de fleste av vennene jeg kjører med føler det samme om hjelmen min. En hjelm jeg veit om der det ser fett ut, det er Giro mx10, der funker det best og ha brillene utpå. Skjønner ikke helt problemet, er vel ikke du som får kul i nakken om lua mi krøller seg.

Fiffen #133102 08/01/2009 9:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg får heller ikke problemer med å ha brillene utapå lua under hjelmen:P Dessuten sitter brillene mine mye bedre til "ansiktet" når de er under hjelmen.

Fiffen #133103 08/01/2009 9:45 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hvis vi vil ha det sånn så skal ikke du klage på det. Går det utover deg? Selv om jeg syns den capsen din var stygg så sier jeg ikke det til deg..

Lue.
Fiffen #133104 08/01/2009 9:47 PM
JS. Offline
Medlem
Medlem

Bra de ikke har lua utenpå hjelmen. smile

Fiffen #133105 08/01/2009 9:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

de gjør det for en eller annen og noen bort i united states gjør det. å de må de jo få lov til!

det er jo forskjell på jibbing og gubbjibb, he he..

Fiffen #133106 08/01/2009 9:53 PM
Fiffen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Lua utenpå hjelmen skal jeg begynne med smile

Fiffen #133107 08/01/2009 9:58 PM
Medlem
Medlem

Tro meg, jeg er IKKE en av de kule kidsa...

Men, jeg har likvel brillene under hjelmen av to enkle grunner.

1. Sitte mye bedre på ansiktet.2. Når du tryner detter de aldri av og fylles med snø...

Om det ser teit ut driter jeg i, men det er faktisk jævlig praktisk...

Fiffen #133108 08/01/2009 10:01 PM
Fiffen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

1. Mine sitter godt som F, selvom jeg harr de utenpå hjelmen.

2. Tryne ?

Fiffen #133109 08/01/2009 10:07 PM
Medlem
Medlem

Jeg har brillene under hjelmen fordi stroppa alltid sklir ned når jeg har den utenpå hjelmen. Da blir brillene dratt ned i fjeset og det vil jeg helst slippe.

Jeg kjører ikke med lue under hjelmen. Har bare en avklipt bit av en buff rundt hodet og bandana forran slik at jeg ikke fryser i ansiktet. Har prøvd med buff, men det funka dårlig.

Hvorfor alltid bry seg om hva andre gjør?

Idiotisk diskusjon
Fiffen #133110 08/01/2009 10:07 PM
Entusiast
Entusiast

Skal vi begynne å diskutere om du går med t-skjorta i bukse eller om du har buksa i sokkene eller utpå?Gå ut å stå på ski du, hvis du i det hele tatt liker det, og trøkk brillene der sola aldri skinner, for diskusjoner om hva folk liker best egner seg ikke på forum, når du skal klage på hva vi liker.

Fiffen #133111 08/01/2009 10:29 PM
Medlem
Medlem

Angående sånne folk som har hjelmen dradd langt bak på hodet: Faktisk vårt problem om dåkkan dett og skadar dåkkan slik at me plikar å måtta stoppa å hjelpa dåkkan...

Det med at brillene ikkje henger på hjelmen: Trudde dei flest hjelmane hadde sånn du kan festa dei med eg...men tok sikkert feil eg då...

Fiffen #133112 08/01/2009 10:38 PM
T T Offline
Entusiast
Entusiast

om du hadde kommet inn i parken, hadde du nok sett at fall er en del av spillet.

Fiffen #133113 08/01/2009 10:43 PM
Ringrev
Ringrev

Artig diskusjon;-) Jeg synes selv det ser teit ut når de kommer med brillene langt ned på nesen med brillestroppen inni hjelmen, men det plager meg ikke, har du lyst har du lov. En annen ting jeg synes er litt teit er "saggingen", hva i all verden er praktisk med det på snø, her må det vel kun dreie seg om mote og ikke om funksjon. Ta for eksempel vinnerhoppet til PK i stockholm før jul, lander switch med buksa på lårene og flasher hele bokseren, bra han ikke hadde bremsespor, ha ha!

Fiffen #133114 08/01/2009 10:43 PM
Entusiast
Entusiast

Lue og brille inni hjelmen gir dårlig passform. Dårlig passform på hjelm er farlig. Tryner du kan den skli rundt på løken din og beskytter ikke en døyt. At den kan flytte på seg på den måte gjør også at den kan kvele deg.

Det handler ikke om stil i det hele tatt - en hjelm som ikke sitter ordentlig kan være farlig.

At dere må bruke hjelm ordentlig? Nei for all del!! Fortsett å bruk lue! Bruk MANGE luer! Det kalles naturlig seleksjon.

Fiffen #133115 08/01/2009 10:46 PM
Medlem
Medlem

Håkon: No meinte eg eit fall med alvorlig skade då... kløyvd hodet eller noe sånt. Og ja, det har skjedd.

Fiffen #133116 08/01/2009 10:59 PM
Entusiast
Entusiast

Stryk det siste.. Kom ut litt feil. Kan vi snart få lov til å slette innlegg her?

Men altså, kjør gjerne uten hjelm, bare ikke vær så tett å prøve å påstå at det "funker bedre" da. Mulig det er noen goggles som sitter bedre under. Greit nok. Men er det ingen som gidder å innrømme at de er mer opptatt av hvordan de tar seg ut enn at sikkerhetsutstyret funker som det skal?

Fiffen #133117 08/01/2009 11:03 PM
Fiffen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

I love you Peddyslate

Fiffen #133118 08/01/2009 11:05 PM
Fersking
Fersking

hehe fet diskusjon!

Fiffen #133119 08/01/2009 11:19 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg kjørte selv med goggles utenpå hjelmen før, da kjørte jeg med oakley crowbar og de satt bedre utenpå... nå har jeg et par dragons og de syns jeg rett og slett er diggere å ha under, faktisk med komfortabelt...

men det med tykk lue under hjelmer er for meg helt meningsløst, ser bare cp ut når hjelmen sitter på bakhodet og du har monstergap mellom goggles og hjelm.Så dette med luen er for meg 100% meningsløst, da må man i tillegg kjøpe større hjelm for å få plass til luen da. selv har jeg ganske stort hode og tviler på at det finnes hjelmer der jeg får plass til en tjukk lue under uten å knuse skallen

Alltid kult å blåse liv i gamle diskusjoner :)
Fiffen #133120 08/01/2009 11:48 PM
Medlem
Medlem

Lue under hjelmen gjør at hjelmen beskytter vesentlig dårligere. Jeg sto tilfelidgvis å diskuterte det med sweet gutta her om dagen (ok, det er et par måneder siden) og de var på grensen til frustrert over trenden. Nettop fordi de risikerer at folk tar kvelden selv om de har en bra hjelm i området hodet sitt..

Fiffen #133121 09/01/2009 4:58 PM
Veteran
Veteran

Sitat I_n_g_r_i_d:Angående sånne folk som har hjelmen dradd langt bak på hodet: Faktisk vårt problem om dåkkan dett og skadar dåkkan slik at me plikar å måtta stoppa å hjelpa dåkkan... Det med at brillene ikkje henger på hjelmen: Trudde dei flest hjelmane hadde sånn du kan festa dei med eg...men tok sikkert feil eg då...

gidder faen ikke begrunne hvorfor siterte innlegg er I_d_i_o_t_i_s_k engang..og folk(ja, folk. er ikke bare de "hippe kidsa" dine som kjører sånn.. verdens beste jibbere gjør det blandt alle andre) må nå få kjøre hvordan de vil?

og en ting til: hvorfor skulle man i det hele tatt gidde å designe hvordan hjelmene skal se ut viss alle dreit i hvordan de så ut? stil er en del av sporten og dagliglivet.og ja, briller under hjelmen er fett-

Fiffen #133122 09/01/2009 7:40 PM
Medlem
Medlem

Du gidde ikkje å begrunna kaffor innlegget mitt e idiotisk seie du, men kaffor i all verden gidda å sitera det då?

Eg berre seie det eg meine. Folk må gjerne få lov til å kjøra i kilt viss dei ve, har døme på det, så lenge det ikkje innvolverar meg. Og det e det større sjangs for at komme til å skje når det kule kommer framfor det sikre.

Har eg sagt nåke som helst om at folk skal drita i kordan hjelmane ser ut? Nei.

Fiffen #133123 09/01/2009 7:59 PM
Veteran
Veteran

Sitat I_n_g_r_i_d:Du gidde ikkje å begrunna kaffor innlegget mitt e idiotisk seie du, men kaffor i all verden gidda å sitera det då? Eg berre seie det eg meine. Folk må gjerne få lov til å kjøra i kilt viss dei ve, har døme på det, så lenge det ikkje innvolverar meg. Og det e det større sjangs for at komme til å skje når det kule kommer framfor det sikre. Har eg sagt nåke som helst om at folk skal drita i kordan hjelmane ser ut? Nei.

du må da skjønne at hele innlegget ikke var ment til deg, men til resten av diskusjonen:winkog det innlegget ditt til håkon barane; temmelig sikker på at innlegget hans var ment til fiffen..

men for all del, lett å misforstå:razz

aah, og en ting til: kanskje liitt mindre idiotisk å klage på de som ikke kjører med hjelm i det hele tatt, enn de som faktisk bruker hjelm+lue?:surprised

Image
Fiffen #133124 09/01/2009 8:06 PM
Avhengig
Avhengig

For det første,

1. Ja, folk må kjøre som de vil! Så klart! For min del må de gjerne bruke gogglestrikken som tangatruse! :razz

2. "Utstyret funker bedre med lue og gogglesstrikk under hjelmen..."

Jaaaavel, ja...den var god! For å si min mening om nettopp slike utspill: PISSPRAT!

Som andre påpeker her; man øker sjansen for å skade seg selv med strikk og lue under hjelmen.

Det at en del (oftest yngre folk) kjører ski på denne måten, er fordi div. new school'ere/jibbere jibbere gjør det! Det er et pokkers fashion-statement; et image-uttrykk, og de som påstår annet juger så det renner!

Og ironisk nok, så liker ofte jibberne (om det så er på brett eller ski) å snakke om at de liker å gå sine egne veier, og ikke lar seg påvirke av det som er mainstream! :cool

Talk is cheap!

Vel, jeg går med på at enkelte goggles sitter bedre med strikken UNDER hjelmen. Men at det er pga av passform og ikke "rett image" som står i stil til XXXXXXXXXL-klærne at majoriteten velger å ha strikken der?

Særlig!

Og til slutt,

3. Jeg er helt enig med Ingrid, Fiffen og Peddyslate:

Det ser tåpelig ut med lue under hjelmen!

Og helt til slutt, bare for å provosere litt ekstra:

Hvis PK, Andreas, Tanner, Simon, Candide, Colby og resten av "gutta" hadde kjørt rundt splitter nakne i konkurranse og på film, så kan du banne på at masse norske ungdommer også hadde cruiset rundt på høyfjellet, med hakkende tenner (og guttene gitt begrepet blåballer en virkelig ny betydning!)

Hva ville forklaringen vært? Jo, skiutstyret funker bedre uten klær...

:grin

Fiffen #133125 09/01/2009 9:32 PM
Entusiast
Entusiast

Fiffen: Lager en meget idiotisk tråd for å KLAGE på hvordan folk i bakken ser ut. Ubrukelig innlegg.

Noskillz: Kommer med argument om at det faktisk er mindre sikkert med lue under. Da begynner vi å snakke at det er greit.

Altså, noskillz eier deg fiffen. Og litt mindre dialekt hadde gjort seg Ingrid smile

peace

Fiffen #133126 09/01/2009 9:56 PM
Entusiast
Entusiast

At det er noen av oss som ikke helt er med på at det spesielt kult med lue under hjelmen er nå en ting.

Men AlexanderBE: innlegget er ikke bare ment som en krangel om hva som er kult eller ikke. På det punktet gir jeg totalt eff. Hvis du er fornøyd med stilen din så er jeg virkelig glad på dine vegne! Hva er vel bedre enn at du føler deg bra? Men det er ikke bare det denne tråden handler om. Den handler nemlig også om sikkerhet.

Som tb77 påpeker: å si at lue under hjelmen gir bedre passform er rent ut bullshit. Kategorisk, kun med unntak for kask som selger hjelmer med for og lue i ett. Det er såvidt bedre enn å kjøre uten hjelm, og selvfølgelig er de som ikke bruker hjelm de største tomsingene. Men har du brukt en tusing eller to på en fet hjelm så forsvinner nesten hele poenget hvis det er for å være kul. Da kan du like gjerne lage den i pappmasje. Men vet du hva? Jeg bryr meg ikke om det engang... Selv om jeg er frivillig til å hjelpe folk ut av fjellheimen hvis de har falt og slått seg. Det er ikke påbudt og altså opp til hver enkelt. Altså må du gjerne kjøre med hjelmen som du selv vil.

MEN! Vær ikke så innmari tett å prøv å unnskyld det med at det er "bedre" på noe vis! Jeg har ikke noe problem med at noen vil kjøre sånn bare fordi de syns det ser kult ut. Men av hensyn til de som ikke har peiling og som vil ha en hjelm for sikkerhets skyld må dere ikke påstå at lue under er bra! Jeg skal prøve å ikke overdramatisere, men hvis dere får noen til å tro at det er ok så er dere inndirekte skyldige i potensielle hodeskader.

Det ER kult å tørre å være kul. Men ikke smart i det hele tatt. Men det er ingen av delene å være en kjip liten hykler. Jeg skal ikke si at jeg er noe som helst, men hvis jeg får velge så vil jeg for min egen del heller være smart enn kul

Fiffen #133127 09/01/2009 9:59 PM
Entusiast
Entusiast

Før noen rekker å gjøre det så vil jeg bare si at jeg er klar over at jeg har servert et cheapshot der :wink

Samtidig: AlecanderBE? Hele det innlegget er ikke retta mot deg heller altså...

Fred

Fiffen #133128 09/01/2009 11:10 PM
Fersking
Fersking

Giro shiv hjelmen min sit som støpt med ei hue under, faktisk bedre enn berre med paddingen. Eg synst faktisk både det er varmare og meir behagelig med lue under.

Har de noko statistisk materiale på at det er farligare med lue under? Eg er einig i at det kan sjå dumt ut av og til, og at sikkert hjelmen ikkje sit like godt på alle(f.eks langt bak på hovudet).

Synst uansett at det er eit litt tullete tema å diskutere( og eg gjekk i fella), om sikkerheiten blir verre er det jo dumt, men det skal mykje til å endre på moter.

Fiffen #133129 09/01/2009 11:21 PM
Entusiast
Entusiast

Ikke i farta nei, men jeg er i Røde Kors og kan garantere at det er en betydelig andel med hodeskader som kunne vært unngått dersom hjelmen hadde satt ordentlig.

Hvis hjelmen sitter bedre med lue så har du kjøpt feil størrelse. Så enkel er den saken.

Jo tykkere lue jo løsere sitter hjelmen. En hjelm sitter ikke pga friksjon, men fordi den får tak i formen på hodet ditt, om du skjønner. Med ei tykk lue gjør den ikke det og sklir mye lettere rundt. Joda, det kjennes sikkert fint ut når du sliter litt i hjelmaen hjemme, men når du smeller inn i bakken så ville du merket forskjellen.

Fiffen #133130 09/01/2009 11:25 PM
Entusiast
Entusiast

En liner eller helt tynn lue går altså greit nok.

Det jeg sa?
Fiffen #133131 09/01/2009 11:33 PM
Entusiast
Entusiast

Eller hvertfall mente, så lenge tråden handler om sikkerhet er det helt greit, da tar jeg lett en saklig diskusjon, men det er ikke poenget fiffen vil ha fram her :)Veit at det ikke er retta mot meg, men mot stilen min, og han forventa ikke å lage denne tråden uten at sånne som meg skulle skrive noe.

Fiffen #133132 09/01/2009 11:59 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjører aldrig med lue og hjelm. Det blir alt for varmt.

Fiffen #133133 10/01/2009 12:34 AM
Fiffen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Sitat AleksanderBE:Eller hvertfall mente, så lenge tråden handler om sikkerhet er det helt greit, da tar jeg lett en saklig diskusjon, men det er ikke poenget fiffen vil ha fram her smile

Les hva jeg skrev i først omgang, og se litt på det.Hvor mye av det jeg skrev handlet ut utseend vs funksjon ?

Fiffen #133134 10/01/2009 12:36 AM
Fiffen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Handlet OM....GI OSS REDIGERINGSFUNKSJON

Fiffen #133135 10/01/2009 1:05 AM
Entusiast
Entusiast

Seriøst Fiffen, voks opp! Det må da gå ann å skrive et forum-innlegg der man ikke kritiserer folk for hvordan de har hjelmen på hodet, lua under hjelmen og brillenne under hjelmen. Drit i hva andre gjør og tenk litt på deg selv så går det nok bra.

Fiffen #133136 10/01/2009 1:22 AM
Fersking
Fersking

Vel, hjelmen sitter veldig fint på meg med den tjukkeste paddingen òg. Kjøpte hjelmen basert på dette. No bruker eg ei relativt tynn lue under, og den tynneste paddingen. Den viktigaste grunnen til at eg bruker ei lue under er at eg ikkje liker "øyreflappane" som er på dei fleste hjelmar, litt forfengelig må det vere lov til å vere. For å sei det slik er dette den "ørtiende" hjelmen eg kjøper i løpet av 1 år på snøbrett, skateboard og sykkel, so litt peiling trur eg no at eg har. Og berre for å nevne det, eg køyrer med brillestroppen utapå hjelmen. Hehe.

Klarer ikkje heilt å tru på teorien din om at det er fleire hovudskader på dei med lue under hjelmen. Kan vere eg tek feil... Kan det ha noko med at dette er mote blant mange av dei som køyrer i park, og at det derfor er fleir skadar?

Blablabla.

Fiffen #133137 10/01/2009 1:23 AM
Fersking
Fersking

Det skal vere 15 år, ikkje 1 år. Forbruket mitt er ikkje så stort.

Side 1 av 3 1 2 3

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå