Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til justering av binding
#13313 22/02/2011 11:00 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg er helt nybegynner på snowboard, og trenger noen tips til justering av bindinger. Jeg tror i alle fall det er et bindingproblem...

Når jeg står på tverra, med ansiktet vent nedover bakken, vil bakbenet fremover. Dette gjør det tungt å få svingt snuta nedover.

Jeg har nå bindingen satt på 17 (fremme) og 15 (bake) grader. Vil det å rette opp bakfoten hjelpe, eller har det med hvor langt frem eller tilbake på brettet jeg står?

Takk for tips.

Re: Tips til justering av binding
format71 #13314 23/02/2011 6:32 PM
Fersking
Fersking

Kommer sikkert et mye bedre svar på dette (står egentlig ikke snowboard selv), men det er vel vanligere for nybegynnere å ha bakfoten rett (evnt bitte litt framover) og fremre fot litt (10 - 15 grader, eller noe) vinklet fremover.

Med mindre du kjører masse switch er det ingen grunn til å vinkle bakfoten bakover og kjører du ikke racing trenger du den ikke framover.

Men er "problemet" at det føles mest naturlig å kjøre med "bakfoten" først? I så fall; sikker på at du ikke er goofy? (Stå oppreist med beina ved siden av hverandre og få noen til å dytte deg i ryggen, beinet du "tar i mot med" skal være fremfoten når du står på snowboard)

Siste ting du kan prøve er å endre på "forward lean" på bindinga. Er mulig at du ikke greier å kante ordentlig med bakfoten slik at brettet sklir litt.

Mulig at plasseringen på brettet betyr noe, men der har jeg egentlig ingen anelse. Sorry.

format71 #13315 23/02/2011 9:57 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Syns svaret ser bra ut.

Leste litt i går kveld, og konkluderte vel med at det å rette opp bakbeinet nok vil være fornuftig. Det å justere litt på forward lean var en god ide. Det er jo lett å justere på også.

Er det virkelig beienet du flytter på som skal være fremst? Trodde fremere bein var mest plantet i bakken, og at bakbeinet stod for jobbinga. Er rimelig sikker på at jeg er regular uansett. Stod samme vei når jeg prøvde meg som skater for 20+ år siden, og det å kjøre baklengs har ikke fungert noe særlig slik jeg står nå.

format71 #13316 25/02/2011 12:44 PM
Fersking
Fersking

Er beinet du tar i mot med som skal frem, ja (samme hvis du tar litt fart og sklir bortover på isen - beinet du har fremst er beinet som skal fremst på brettet). Samtidig har det ikke sååå mye å si - jeg tror jeg egentlig er goofy og første snowboardtimen jeg hadde (10 - 15 år siden) husker jeg at instruktøren pekte meg ut og sa at "du står feil, venstrefoten skal først". Da gjorde jeg det, og nå føles den veien mest naturlig.

Lykke til med snowboardinga di, forresten! :-)

format71 #13317 25/02/2011 6:08 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Mange takk. +5 og regn nå, så denne helga blir det nok ingen ting, men om en uke er det full fart til Levi i Finnland på vinterferie med ungene, så da blir det nok ekspremintering alle veier :-)