Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Strandafjellet
#132830 03/01/2009 5:25 PM
escimo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Jeg hadde i utgangspunktet en helt konge dag på Strandafjellet i dag, med mye bra pudder/skog.

Men det som ødelegger mye av gleden ved å reise dit, er tilstanden til heisene på Roaldsida.De er mildt sagt forlengst utdatert, og i begredelig stand.

Jeg synes det er en hån mot kundene å reklamere med at Roaldheisen er åpen, når sannheten er at de prøver å holde i gang et gammelt traskeverk som står mye mer enn den går.

Det ender selvfølgelig med at det blir mye kø og venting på den andre siden av anlegget.

Bare så det er sagt, så var det akkurat slik i fjor også.

Skjerpings!

Re: Strandafjellet
escimo #132831 03/01/2009 9:05 PM
R_G Offline
Fersking
Fersking

Tror nok du må vente lenge før det blir noe skikkelig fart på sakene på Strandafjellet, heisene har vært mer eller mindre ruskete de siste 10 åra. Må no også få si at det var litt morsomt å se på flokken med ivrige skikjørere som gikk frem og tilbake på broen mellom parkeringsplassen og Roalden alt ettersom heisen gikk eller stoppet.:grin

he he
escimo #132832 03/01/2009 9:12 PM
Fersking
Fersking

var på overøye i dag.supre forhold ,masse folk og ALLE trekka var i drift.....see you out ther

escimo #132833 03/01/2009 9:27 PM
escimo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Sitat R_G:Må no også få si at det var litt morsomt å se på flokken med ivrige skikjørere som gikk frem og tilbake på broen mellom parkeringsplassen og Roalden alt ettersom heisen gikk eller stoppet.:grin

Jeg var nok involvert i denne heller slitsomme aktiviteten. Sintere og sintere for hver runde. Heisen stoppa når jeg nærma meg, og starta når jeg gikk derfra:twisted

Overøye
escimo #132834 03/01/2009 9:28 PM
Fersking
Fersking

Overøye var topp i går idag og sikkert i mårga:) Gidder ikkje å stå i kø på stranda ivertfall.

Roaldshorn
escimo #132835 03/01/2009 10:06 PM
R_G Offline
Fersking
Fersking

Hehe, bare vent til dei skal starte Roaldshorn trekket, skal bli mye bannskap den dagen.:winkSom Amplid og Egil nevner er jo Stordalen et bra alternativ, Fjellsetra også.Tror nok Strandafjellet etterhvert vil tape markedsandeler til skianleggene i området dersom de ikk får orden på heisene sine.

Du var advart.
escimo #132836 03/01/2009 10:23 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Stranda skriv på nett i dagtidleg at trekket ikkje gjekk på Roalden, og at eggatrekket vile vere i fare også pga vind. Så vi reiste til Fjellsetra. Der også var det full drift og FLOTTE forhold:grin

escimo #132837 03/01/2009 10:40 PM
escimo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Klar over at Roaldshornheisa skulle stå, men roaldstrekket skulle være i drift såvidt meg bekjent.

Ja skulle du sett...
escimo #132838 03/01/2009 10:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kanskje eg tolka feil? Eg trudde det var roaldtrekket som ikkje gjekk. Forøvrig enig i at trekket der er miserabelt, sannsynlegvis Veritas også. Vi får sjå om planane om gondol frå parkeringsplassen til toppen av Roalden blir realisert. Blir nok Strands i morgon:)

Ymse.
escimo #132839 03/01/2009 11:28 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Det stod på sidene deres tidlig i dag at roalden gikk, men man måtte gå ut i fra noen driftsstans!!! Det er jo i seg selv for dårlig! "vi åpner, men funker ikke 100%"

Videre er det vel på tide å oppgradere varmestuen osv.

Snakkes.

escimo #132840 08/01/2009 1:13 PM
Fersking
Fersking

Ja sånn har det vært der i alle år.Men så er jo det litt av sjarmen også da med sliten varms stue og skralle heiser.Det er jo nok av mere strømlinjede plasser.Og så er det jo også en av mange grunder til lite kamp om snøen.:razz

Sjarm...
escimo #132841 08/01/2009 1:47 PM
Fersking
Fersking

Lite sjarm i heiser som står 70% av tida dei egentlig skal gå vil no ej sei. Varmestua kan ver som den e men heisene må byttast ut før ej gidd å ta ferga over for å sei d slik.

Enig på fleire punkt!
escimo #132842 11/01/2009 10:34 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

ja, det er ikkje slik det bør ver!men for all del, vinden har gjort si skade den også!husk att fjellsætra ligg i ly når strandafjellet får den verste vinden, og omvendt!

escimo #132843 15/01/2009 12:51 PM
Fersking
Fersking

Eg var der sjølv og var svært fornøgd..det er jo fortsatt Norges beste anlegg, så ein kan vel ikkje klage. Dessutan fekk eg prøvd mange nye linjer på Furset sida. Det gjekk faktisk ann å stå på ski der også. TRU DET ELLER EI. Og litt ekstra trim over parkeringsplassen er jo berre godt etter ei lang snøfri jul. Kven kan klage når ein hadde så mykje snø, og til og med SOL!! Iallefall ikkje eg. Forstår ikkje korleis heisa kunne ødelegge gleda di escimo??

escimo #132844 15/01/2009 9:01 PM
escimo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Innlegget mitt er selvsagt satt på spissen.Sunnmøre er fullt av muligheter til å kjøre ski, både når det gjelder heisbasert og "gåbasert" kjøring.Jeg har stor glede av begge deler.

Poenget mitt var bare at skisentera selger et produkt og jeg er kunden.Da er det lov å bli litt gretten når produktet ikke er slik man blir lovet(gang på gang).

Strandafjellet er et flott fjellområde med massevis av muligheter for flott offpiste, men jeg synes likevel de hviler litt for mye på gamle laurbær(eller heiser som de også kalles):):sad

escimo #132845 16/01/2009 7:56 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Både Stranda, Fjellsetra og Overøye har hatt masse folk i løypene allerede, nesten påsketilstander i januar, vi har jo stått i lang kø med normal drift av trekka(på Fjellsetra riktignok). Det må vel snart vere litt meir investeringsvilje, folk stiller jo opp og betaler??

SYTEPAVER!
escimo #132846 16/01/2009 8:34 AM
Fersking
Fersking

Fy faen, for noen sutrekopper dere er. Hvis dere reiser til et skisted for å kjøre heis, så bør dere dra til Trysil. Men hvis dere resier til et skisted for å kjøre ski, da er Stranda bra. Hvilken rolle spiller det et heisen stopper nå og da og at varmestua ikke er bra nok? Tror ikke det er så jævla motiverende for Stranda-folka å bygge nye heiser når idioter som dere klager på småtteri. Det er flaut å være fra samme land som dere, vedder på at dere stemer Frp siden dere syter så mye.

Økonomi...
escimo #132847 16/01/2009 8:46 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Svært få skisenter tjener gode penger. Det er vel stort sett bare Hafjell, Skistar og Lars Wenaas som greier å tjene akseptabelt med penger på driften.

Når jeg sier gode penger så mener jeg en resultatgrad på 10-15% av omsetningen. Strandafjellet omsatte i 07 for 5,7 mill og satt igjen med et underskudd på -400 tusen. Egenkapitalen er på 54.000,- og utgjør en egenkapitalandel på 0,6%.

Alle skjønner at nye heiser koster penger. En investering krever en tilfredsstillende egenkapital, og ikke minst at banken er med på laget. På 80 tallet gikk mange alpinanlegg overende, og mange banker tapte penger. Det er ikke bare for en bank å plukke ned en heis og selge den dersom anlegget går konkurs, derfor vegrer mange banker seg for å låne penger til slike investeringer - når de fleste skistentre hverken har egenkapital eller evne til å betale renter og avdrag på en slik investering.

Ser man på den eksplosive utviklingen rundt alpinsentrene fra 04 og frem til 08 så ser alle at det er hytter, leilighetskompleks og tomteutvikling som investorer har i fokus. Dette er kortsiktige investeringer som gir investor kjapp gevinst. Det er tydelig at få investorer ser på investering i nye heiser etc. som interessant, derav blir det vanskelig å skaffe kapital til slikt.

Resultatet er som på Strandafjellet, vanskelig tilgang på kapital gir gamle skranglete heiser og en helsikes masse flotte dyre hytter rundt omkring - og et drift av et skisenter som tilnærmet minner om dugnadsdrift.

Dette er selvsagt kjedelig for skiinteresserte som føler at man ikke får det man betaler for når heiskortet nærmer seg 300,- dagen.

Når dette er sagt unner jeg små skisentre om det er på Strandafjellet eller andre steder intet annet enn masse besøk og plenty av dollars i kassa til nye investeringer...

escimo #132848 16/01/2009 9:05 AM
escimo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Stått opp med feil fot i dag Spøkemann:grin

escimo #132849 16/01/2009 11:31 AM
Entusiast
Entusiast

er enig i at det kan bli mye syting, men det er stor forskjell på hvor profesjonelt heisene drives, og hvor kundevennlige heisene er på østlandet og vestlandet. flyttet vestover ifjord og måtte si jeg bli litt overreasket over hvor "enkelt" alt var, det er sjarmerende på en måte og irriterende på en måte. anlegg det de ansatte er sure når det kommer snø fordi da blir det travelt minner ikke om god forretningssans.

escimo #132850 16/01/2009 6:10 PM
Okv Offline
Fersking
Fersking

Det skal ikke være for bra. For da kommer det for mye folk. Det eneste vi trenger er snø. Mye snø.

Og så er det den fine kontrasten når en kommer nedi landa. Heiser og gondoler som går, ingen kø, 3-retters lunsj som man går glipp av likevel fordi det tar for lang tid, til og med den billige ølen bidrar til stemningsopptur..

Og når det gjelder utbygging så skjønner en hvor dette går når hyttene kommer opp midt i skitraseen. Har vel vært noen episoder der skikjørere har vært på vei inn kjøkkenvinduet.

escimo #132851 19/01/2009 4:00 PM
Fersking
Fersking

Ein har sjølvsagt lov å vere litt misnøgd, Escimo. Men ein må ikkje gløyme at Strandafjellet har relativt billige dagskort, du finn sjeldan dagskort for under 300 kr i Norge. Og du kan i tillegg få sesongkort for drøye 3000 kr, og då får du med fire andre anlegg i slengen. Er det mange andre anlegg i Norge som kan tilby så gode tilbod?

At det er litt småtrøbbel no i starten av sesongen er også svært vanleg, dette brukar ofte å gå seg til utover sesongen, og erfaringsmessig går heisene fint i løpet av vinteren. Eg har lite å klage på der og.

Og at kunde-servicen er dårleg på vestlandet meiner eg rett og slett er feil. Booun eg skjønar ikkje kvar du har fått så dårleg intrykk, men alle dei eg har snakka med har våre hyggelege og hjelpsomme. Hugs at ein må vere høfleg sjølv for å få god hjelp.

Men vi kan jo håpe på ny ekspressheis til Roaldshorn, men då kan eg ikkje love førstespor i Blådalen!

escimo #132852 10/01/2010 3:19 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

:twisted

escimo #132853 13/01/2010 9:59 PM
Entusiast
Entusiast

Siden tråden allerede var gjenopplivet kan jeg fortelle at TV sunnmøre idag meldte at "strandafjellet har tatt steget opp i elitedivisjonen på anleggssiden" jeg veit ikke helt om alle er helt enige i det jeg...

escimo #132854 14/01/2010 1:11 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Om det er blitt elitedivisjon veit eg ikkje heilt om eg vil påstå, men at heisa er eit løft (i dobbel forstand) for Strandafjellet er heilt sikkert. Anlegget blir kanskje brukt på litt andre måtar, nye område er meir tilgjengeleg og kapasiteten er betydelig økt. Kjekt å bli fort ferdig med oppturen når det er surt og kaldt! Flott at det blir investert, håper det går rundt og at dei setter opp heis på Roalden også:razz No må vi først og fremst få meir snø så vi redde gamlingane kan våge oss offpist.:wink

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå