Splitboarding
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er det mange her inne som kjører splitboard? Kjører dere på fabrikksplitta brett, eller DIY? Noen med erfaring med DIY kanskje?Hvilke bindinger og sko brukere dere?
|
|
|
 Re: Splitboarding
|
Medlem
|
Medlem
Jeg kjører splitboard, og må si jeg er veldig fornøyd. Jeg har snekret et par DIY brett, men det ene knakk (for dårlig forsegling av kant tror jeg), men det funket bra helt til det knakk. Jeg kjører nå på det nye voile mojo-rx brettet i 161 med voile light rail bindingene, og jeg har faktisk lettere setup totalt enn mange skifolk! Splitboard funker mye bedre enn folk tror (bare se filmen Deeper så forstår du), jeg syns det kjører neeeesten like bra som et vanlig! Når det gjelder sko, er det vanlig å bruke noen stive snowboardsko som f.eks burton Driver x og Salomon Malamute. Splitboard anbefales, det er mye enklere enn truger!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Enig med Eirik, kan bare anbefale splitboard. Har selv Burton S-series og bruker Burton Driver X. Til nå har jeg brukt noen gamle standard bindinger men i år har jeg kjøpt Spark R&D Blaze (veldig lik Voile Light Rail) :cool Kan anbefale å kjøpe skarejern, da blir det mye lettere å traversere.Se også http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=272511Hvis du er i Hemsedal å har lyst å prøve et splitboard så send en melding 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har brett på vei som skal splittes Var mest interessert i å høste litt erfaringer og se om det var flere med interessen. Kjekt å vite at det finnes flere her hjemme og ikke bare ute i den store verden. Omgangskretsen min er litt begrenset i forhold til det å traske rundt i fjellet med ett delt snowboard...hehe.Har ikke testet det før, men har kjørt snowboard i ca. 20 år (av og på) og kan vel som de fleste andre nordmenn gå på ski Derfor føles splitboard som en perfekt combo! Hva forsegler dere kantene med på DIY splittboard?Noen "kappe" tips - litt surt å ikke få det riktig med en gang. Jeg har kjøpt ett LibTech Snow Mullet, 160cm. Og har også bestilt R&D Blaze bindinger + diverse. Håper å kunne ha alt av "deler" her i løpet av et par uker. Gleder meg til å prøve 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for tips på boots forresten, skal sjekke ut Burton sine.. Har pr. i dag bare et par Nike Force1, og de er vel kanskje ikke helt optimale.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har kjørt på splitboard i noen år etter noen år på truger. Splitboard er suverent. Har et Voilé SD Mojo 61, en ganske tung planke, og kommer nok til å oppgradere til noe nyere snart. Jeg er ingen handyman og ville aldri ha forsøkt meg på DIY. Skaffa meg Sparks R&D i fjor. Anbefales. Av sko har jeg nå Vans Cirrus. Stive og gode, men jeg er ikke helt enig med meg selv om jeg liker boa-snøringa eller ikke. Virker som om splitboard er i ferd med å bli mer populært, men jeg opplever fortsatt en del forundring blandt folk jeg møter på tur. 
|
|
|
 Splitboarding
|
Fersking
|
Fersking
Yep! Da blir det endelig splitboard på meg og etter et forsøk på telemarkski som alternativ til brett og truger på topptur. Siden nedkjøringa er det som er målet fant jeg fort ut at brett på nedturen er et must! Skal sjekke på den lokale sportsbutikken hva de klarer å skaffe, så bare at de hadde inne et Voilé Mojo RX 166. Vurderer litt på et RX 161 med light rail-bindingene. Er 9500,- for brett m/interface, bindinger og feller en brukbar pris, eller kan man få det mye billigere ved å bestille på nett? Hvordan blir det egentlig da med moms og fortolling, noen som har erfaringer?
|
|
|
 Voile
|
Entusiast
|
Entusiast
På http://www.voile-usa.com får du hele pakken for 1095 dollars og gratis frakt. Der er ingen toll bare moms på sports-utstyr, så da blir det ca. 8.000 NOK
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Jeg fikk skandinavisk høyfjellsutstyr til å ta inn mojo-rx pakken med light rail bindingene for 8500 Spør pent en forhandler om et godt tilbud, så kanskje er du like heldig som meg!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har fått greie priser på Hemsedal Sport jeg og :cool men de forhandler bare Burton splitboards
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg bestilte Voile split-kit fra VPG i Oppdal (produsenten hadde ikke på lager), ligger vel på postkontoret i dag, brettet bestilte jeg fra USA, og Blaze bindinger m. crampons ++ direkte fra Spark R&D.Havner vel totalt på ca. 9000,- tipper jeg. Ikke direkte billig, men jeg regner med å kunne ha dette brettet i mange år.Kjøpte forresten 2stk SnowMullet, ett 2 år gammelt, og ett nytt. Så mulig jeg splitter det gamle, som kostet en brøkdel av det nye. Da blir prisen for splitboardet isåfall en helt annen..Jeg kunne vel egentlig kjøpt ett ferdig brett, men jeg liker å gå litt mot strømmen og fikle litt selv :grin
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Takk for svar! Var egentlig mest sugen på Jones Solution, Burton Freebird eller Prior Khyber - får se hva jeg kan oppdrive. Men ingen toll på sportsutstyr altså? Nice. Man får ikke trukket bort momsen i det landet man handler fra da?
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Sjekk ut 2012 Modellene til Jones - mt twin er bare sykt fett :-)Du betaler kun moms av kjøpesum og frakt, definitivt penger å spare.
|
|
|
 Moms
|
Entusiast
|
Entusiast
Jo, de trekker fra moms i landet du kjøper fra
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
må vel sies at det ikke alltid blir trukket fra moms i landet du kjøper fra, og det er langt fra alltid man slipper toll på sportsutstyr heller. Er litt som lotto å bestille på nettet føler jeg, du bør helst regne med prisen på moms begge steder og toll, så får du heller en posistiv overraskelse.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har lagt igjen noen hundre tusen i USA og resten av verden gjennom de siste 10 åra og kan ikke huske å ha betalt toll en eneste gang..."Fortollingsgebyr" ja - men ikke toll.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er enig med Dirt78, jeg kjøper masse utstyr i utlandet og har aldrig hatt problemer med hverken toll eller at butikken glemmer å trekke fra momsen.Jeg kjøper helst i Norge da, men ofte er prisene 30-70% lavere i utlandet....
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Lagde min DIY ifjor og det fungerte veldig bra helt til jeg rev ut alle puckene fra topplata i en tåsving på tung, våt vårsnø. Anbefaler alle som skal gjøre DIY til å unngå DIY puckene som følger med DIY kit'et. Om noen trenger Voile crampons til splitboard så har jeg et ubrukt par tilsalgs :wink
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Prior AMF.Kompis har hatt det ett år nå, og jeg får til innkjøp av det mot slutten av sesongen. Bare skryt å få.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg kan anbefale jones! jeg har hatt et flagship 163w (flagship og solution er samme brettet bortsett fra splitten) de siste ukene og det er det mest allsidige brettet jeg har kjørt. i helgen hadde jeg bunnløs pudder og bare poppet opp igjen når jeg på mitt forrige brett helt sikkert ville trynet framover. det er også veldig stabilt i harde forhold uten å bli altfor stivt! Jones anbefales på det varmeste!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er det noen som forhandler Jones i Norge egentlig?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Er en som selger det her inne på bruktmarkedet nå. Ligger som nummer 10-15 nedover i lista.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Dirt78:Er det noen som forhandler Jones i Norge egentlig? Jeg lurer på om Whitewater i Oslo kan komme til å ta det inn til neste år, men det er helt ubekreftet. Var noe snakk om det da jeg var der og handlet tidligere i sesongen.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg får høre med dem... og hvis noen får nyss i andre, så legg inn noen hint her :)Kunne tenkt meg å kanskje forhåndsbestille et Mt. Twin :grin
|
|
|
 Oppsett
|
Fersking
|
Fersking
Har bestemt meg for at det blir Mojo RX 161 med lightrail-bindinger fra Voilé! En ting jeg lurer på da er hvordan vei det er best å montere touring-brakettene? Bør man gå med den rette kanten ("midten" av brettet") vendt innover eller utover? Gleder meg! 
|
|
|
 Touring brackets
|
Entusiast
|
Entusiast
Du kan bytte på de, jeg tror at de fleste (i utlandet) går med den rette kanten utover. Det gjør det litegrann lettere å traversere, men ellers syns jeg det er et fett.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Uansett hvordan du snur og vender på "skiene" når du går vil du ha to forskjellige kanter innover mot snøen når du traverserer, men du burde gå med tuppene vendt fra hverandre slik at de to chinese hooksŽene ikke slår i hverandre. Kan si at Mojo Rx-en og bindingene er sykt bra, men brettet er ikke det beste på is siden det er så pudderorientert, og ikke spesielt laget for is og charging. I pudder er brettet helt latterlig digg, mye deiligere enn mitt Travis Rice "vanlig" brett, siden brettet svinger sykt fort og man legger raske svinger i pudderet, i tillegg til at man flyter bra! Get stoked!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sweet! Fikk bestilt for noen timer siden, siste brettet hos leverandøren! Gleder meg rått til neste helg hvis forholdene er gode da 
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Velkommen i det gode selskap!
|
|
|
|
|
|
 Sko
|
Fersking
|
Fersking
Takktakk  Hvilke sko bruker folket da? Regner med de fleste kjører med softboots, men hvilke modeller? Jeg har et par Burton Ion jeg er veldig fornøyd med til "vanlig" brettkjøring, håper på at de duger til touring!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har brukt burton ion boots i flere år, veldig godt fornøyd! Denne sesongen skal jeg teste ut salomon malamute. Ellers har jeg kjørt noe medhardboots; scarpa spirit 4.
|
|
|
 Mojo RX 61
|
Fersking
|
Fersking
Har fått prøvd mojo rx 61 med lightrail-bindingene nå (kun på kjøring) og har bare godt å si om brettet! Rått bra i løssnøen, god flyt, kjapp respons og stålkontroll :grin Gleder meg til å komme meg på topptur!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har et Voile Mojo 71, Spark R&D bindinger og noen sinnsykt lette Thirthtwo Lashed boots til toppturer. Brettet kostet meg ca 5500 inkl. moms fra Voile USA. De har rabatt på brettene mot slutten av sesongen. Fungerer veldig bra i løs snø, ikke kjørt mye på hardt underlag, men hører folk bruker splitboard som bakkebrett også. Hvordan er det å gå med stegjern dere som har det, må man løfte beina ekstra mye?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Tenker du på skarejern (som du fester på bindingene)? Det fungerer veldig bra. Trenger ikke å løfte brettet noe ekstra, fordi skarejernet er bevegelig i bindingsfestet. Hvis det er mye skare, bruker jeg noen ganger kun skarejern og ikke feller.Men hvis du mener stegjern (som er festet på skoen) er det egne bevegelsesteknikker (sjekk ut youtube for demonstrasjoner).Ellers vil jeg anbefale verts for bratte traverser (hvor det ikke fungerer med skarejern, og hvor det heller ikke er ideelt med stegjern). Sjekk ut Verts.com for nærmere informasjon.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jones solution er helt konge! Ingen importør i Norge så vidt jeg vet, sjekk butikken zero-g i chamonix, søk på google og ring, de er veldig behjelpelige
|
|
|
|
|