Jeg tenkte å skrive inn i dag tidlig hvor dårlig denne filmen var, men så måtte jeg jammen jobbe litt først. Og nå ser jeg jo at andre har skrevet ganske nøyaktig det jeg hadde tenkt å skrive. Med alt Donard&Co har tilgjengelig av helikoptre, locations og personer er det ganske utrolig at det ikke blir noe bedre resultat enn det her. Som en annen sa her, det er mange her i Norge som lager mye bedre filmer enn det her bare for moro.
Jeg kjører på ski, jeg driver med windsurfing, jeg kiter. Da burde jo dette være filmen for meg? Not so. Masse korte og dårlige klipp fra forskjellige ting ble bare kjedelig. Og hva i all verden var det kiteinnslaget med han fyren fra flere år tilbake? Viste vel ett hopp og en del bullshitsnakk? Bullshitsnakk var det forøvrig mye av. Litt kan være ok, men ikke så mye. Og det blir bare tåpelig når man drar fram et sitat fra Lene Nordermoen(?) hvor hun uttaler at "frikjøring handler ikke om å være ekstrem og ta sjanser, men å ha kontroll", og så vises et usigelig kjedelig run (i fine omgivelser!) hvor ikke en gang bestemora mi hadde følt at det var å ta sjanser. Ikke hennes feil at de har klipt de to tinga sammen, hun kjører helt sikkert mye brattere saker enn det der, men blir bare patetisk.
I tillegg til at filmen som helhet var overraskende dårlig (jeg har sett et par PM-filmer før og visste jo til dels hva jeg hadde i vente, men dette var likevel overraskende dårlig) så irriterte jeg meg også mange ganger over detaljer som at skikjørerne veldig ofte dro inn i skyggen på steder hvor det var sol bare et par meter til siden på store flater hvor det ikke var noen grunn til å holde seg i skyggen. Bare det hadde gjort noe av skikjøringa mye bedre på film.
Donard skal ha for at han ikke prøver å lage den feteste action-filmen med masse jeg-er-faen-så-tøff-typer, og heller satser på å formidle fjell, stemning og godfølelsen. Det er bare det at han faller så utrolig igjennom på å formidle godfølelsen. Det er ikke mye godfølelse når man sitter på Colosseum med schwært lerret, god lyd og skifilm og lurer på om det ikke er ferdig snart...
Mitt tips: Bruk heller de 150 spenna på øl og sett deg i sofaen og se på en av gratisfilmene som kommer med friflyt. De er mye bedre.