Sitat Peddyslate:Jeg lar meg imponere av folk som behersker sine egne evner og grenser. Å kaste seg ut i et tilstand hvor du knapt en forbanna døyt er ikke imponerende men bare latterlig. De mest talentfulle vil ikke finne på noe sånt, men jo mer evneveike folk blir jo lettere er det å lure de uttafor.Fred Syversen sa det best selv: Bare tilfeldigheter gjorde han til den største av alle idiotene.
Kan jo bare istemme her.
Hvis folk som kaster seg utfor enorme klipper, hvor ingen kunnskap eller teknikk lenger har noen betydning for utfallet, da kan man jo begynne å berømme folk som spiller russisk rulett på lik måte.
"Han er bare så rå! Så dere hvordan han satte inn patronen, spant patrontønnen, og så trakk av!"
Peddyslate trekker frem intelligens (og mangel på sådan) hos folk som driver med denne type ekstrem"skikjøring" som diskuteres her, og jeg må ærlig innrømme at han har et godt poeng.
Selv om man ikke skal dømme folk ut ifra et par-tre intervjuer, så har jeg sett noen slike med Jamie Pierre (siden han først har blitt trukket frem i denne tråden) og fyren fremstår jo helt ærlig ikke som han står først på listen over potensielle Mensa-medlemmer...
Når man ser tilsvarende intervjuer med andre verdensberømte skikjørere, så viser de en helt annen nøkternhet og reflektert holdning i forhold til hva de driver med på fjellet.
Jeg har sagt tidligere i denne tråden, at disse folkene har baller/guts, og det står jeg fremdeles for. Men det er når ballene er større enn inteligensen hos den enkelte at man ser slike "våghalser" som kaster seg utenfor.
Og jeg kjøper heller ikke argumentet om at man har nådd et stadium i livet hvor det eneste som fremdeles gir mening er å drive tilnærmede selvmordsforsøk.
Hvis all annen glede er vekk, og man ikke kan finne den noe sted, da bør man kanskje vurdere å hoppe som Jamie men kanskje satse på å lande med hodet først...?
For jeg mener, hvis man har en SÅ smal mental horisont, hva er poenget med å leve da?
Og til deg, Ohels, så mener jeg ikke å si at Pierre IKKE kan kjøre på ski. Han kan så klart det. Og han er sikkert ganske god.
Men, jeg har som sagt aldri sett ham kjøre en eneste linje. Man ser ham på ski noen sekunder før han fyker ut klipper, og så POFF, lander han i pudder gud vet hvor mange meter lenger ned; skiene spredd i alle kanter.
Det at han gjør slike ekstreme fall, er faktisk en grunn alene til at han blir signet til å delta i skifilmproduksjoner. I mange skifilmer er basehopping-segmenter med (eller vingedrakt-segmenter)Og dette har jo heller ingenting med skikjøring å gjøre.
Det er ikke sikkert de som driver med verken BASE eller vingedraktflyving i skifilmer er i nærheten av gode til å kjøre ski...