Gurkers:

Jeg har mer enn en sterk mistanke om at hos folk hvis behov for å "realisere drømmer" eller "føle seg levende" betyr å faktisk utsette seg for fare, og indirekte oppmuntre andre til det samme, uten å minimere de subjektive farene, er hva jeg vil betegne som direkte uintelligent og uforsvarlige unger som nok heller lar seg utnytte som reklameplakater eller scapegoats. Alt etter hva anledningen er.

Ikke en brøkdel av et sekund vil jeg vie til respekt eller forståelse for at å risikere livet er det eneste som "gir livet mening". Det kan være et element, men hvis det er alt, så er det å regne som bevis på at vedkommende er SÆRDELES trang i toppen. Jeg elsker alle de aktivitetene jeg driver på med, men vil anse meg selv for å være en snilepikk av en semifjomp om jeg ikke skulle kunne funnet noen mening eller utfordring dersom jeg ikke lenger kunne skremme meg selv på vei opp en vegg eller ned ei fjellside.

Det er en gammeldags forenkling av ei romantisk misforståelse at noen kan være så ubegripelig simple. Og hvis de virkelig er det, så skal jeg fremdeles ikke hindre de, men i størst mulig likegydlighet la meg underholde av deres tragedie når det går galt.

Det er en gråsone. Og et tilfelle på noen som befant seg på hva jeg fremdeles oppfatter som "rett" side var Rolf Bae. Merk hvordan han tok avstand fra for store objektive farer og søkte beherskelse og ikke risiko selv om det elementet alltid var sterkt til stede.

Det handler om å ikke leve i frykt for å kunne være fri, men man blir også fanget og redusert til en viljeløs vattnisse om alt blir et jag etter størst mulig risiko. Men det er greit for meg. Det er en variant av naturlig seleksjon at de som ikke klarer balansegangen ryker.

Jeg lar meg imponere av folk som behersker sine egne evner og grenser. Å kaste seg ut i et tilstand hvor du knapt en forbanna døyt er ikke imponerende men bare latterlig. De mest talentfulle vil ikke finne på noe sånt, men jo mer evneveike folk blir jo lettere er det å lure de uttafor.

Fred Syversen sa det best selv: Bare tilfeldigheter gjorde han til den største av alle idiotene.