Sitat jibbah:"men ogsaa store mengder flaks og tilfeldigheter"Tb77 da, var ikke det litt vel daarlig tenkt igjennom? Kan si meg enig i at mange at i flere ting er flaks og tilfeldigheter viktig for aa kunne na toppen, men i idrett? Der er det vel heller de faerreste. Er du ekstremt god i sykling, friidrett, langrenn, fotball, basket, golf, alpin etc; saa trenger du ikke flaks for aa bli best. Eller mener du kannskje at der flaks hver gang northug vinner en sprint, hver gang LeBron James setter ny scoringsrekord i NBA? Tror flaks og tilfeldigheter for det meste er forbeholdt aktiviteter som freeride ol. Altsaa i idretter som ikke er veldig maalbare.uansett tror jeg de beste gutta Er bedre, hvor mange hobbykjoerere har den samme erfaringen i storfjell som Stian Hagen?

F.eks et stort idrettstalent, som i utgangspunktet har større forutsetninger for å lykkes enn sine konkurrenter, kan være uheldig og få flere langvarige skadeavbrekk som på lang sikt ødelegger mulighetene til å nå helt til topps.

Eller en som kanskje er av de største talentene noensinne i SIN idrett, får man kanskje aldri høre om engang, fordi vedkommede vokser opp i fattigdom, og kanskje havner i et dårlig miljø (som i betydningen dårlige venner, som driver med HELT andre ting enn idrett), slik at han/hun aldri får utnyttet sitt potensiale.

Eller, det kan være så enkelt at et mesterskap man har satset ALT på i form av årevis med hard trening, blir ødelagt fordi en av konkurrentene faller og drar deg med i fallet.

Kort oppsummert: LIVET kan skje, med alt livet inneholder av tilfeldigheter.

Så, jeg står på at tilfeldigheter og flaks/uflaks spiller en like stor rolle innen idrett som det gjør i andre av livets faser og situasjoner.