Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Øm og hoven under foten...
#132018 26/11/2008 4:13 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Hei folkens. Det sitter mange der ute med kunskaper jeg bare kan drømme om. Når det gjelder støvler har jeg ikke mest peiling derfor tenkte jeg kanskje noen av dere kan hjelpe meg litt.

Etter 6 skidager nå sliter jeg litt med at under høyre for i ytterkant så blir den litt hoven og øm..kjennes ut som at denn delen av foten "sover" Selv nå en time etter at jeg var på ski. Har helt nye støvler som ellers sitter bra og har såler fra surefoot som er støpt etter min fot. Aldri hatt et lignende problem. Er dette bare noe i innkjøringsperioden eller er det noe annet som kan fororsake dette?

Noen tips til hvordan jeg kan motvirke denne plagen eller vil det gå over av seg selv? Spenner ikke de to fremste spennene på den foten spess hardt heller. Er forshåvidt ikke noe smerte eller lignende når jeg kjører...

Håper på noen konstruktive svar fra dere fantastiske FF brukere! laugh

På forhånd takk!

Re: Øm og hoven under foten...
Ole-Kr #132019 26/11/2008 4:32 PM
Ivrig
Ivrig

Et lite råd ved heisbasert kjøring. Tenk blodsirkulasjon. Løs opp alle spennene for hver tur.

Trang støvel
Ole-Kr #132020 26/11/2008 4:41 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kan hende du har for bred fot i forhold til skoen? Kanskje "bule" ut skoen?

Sleeping foot
Ole-Kr #132021 26/11/2008 4:47 PM
Fersking
Fersking

I utgangspunktet ville jeg konkludert med at du har klem på foten en eller annen plass, som igjen fører til noe redusert mengde blod, som igjen fører til at foten dupper av litt. Har slitt litt med dette selv til tider, spesiellt tidlig i sesongen når musklene nedi foten der har hatt fri noen mnd.

Har også en kompis som hadde sovende fot 1 mnd etter en alpetur tidligere iår...hehe...legen kunne fortelle at nervene nedi foten hadde fått såpass mye tyn at han måtte gå i sandaler de neste 6 ukene.

Leste nå at du ikke har vondt mens du kjører, dette er jo merkelig og stemmer ikke helt med mine teorier, Sikker på at det ikkje klemmer bittelitt?=)

Neifan....hvis dette skyldes noe annet en press/klem/tyn på nerver og/eller for stramt slik at blodet ikke slipper til, blir jeg meget overrasket=)

Ole-Kr #132022 26/11/2008 5:08 PM
Ivrig
Ivrig

Tillegg: Jeg har opplevd denne "sleeping foot" følelsen. Har kunnet kjøre i flere timer uten noen problemer, men, har fått denne "sleeping foot" følelsen når jeg har kjørt virkelig fort. Hvorfor jeg merker det da og ikke når jeg kjører sakte vet jeg ikke. Dette har vært så galt at jeg har måttet stoppe, og da med den sovende foten på innerski grunnet nærmest lammelse. Må legge til at jeg kjører racingstøvler. Disse har vel som alle vet ganske harde innerstøvler som krever ekstra nøyaktighet ved tilpassning. Min løsning har vært å løsne alle klemmene hver tur. Jeg tror dette har med klem og dårlig blodsirkulasjon.

Hm...
Ole-Kr #132023 26/11/2008 5:28 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

At de er for smale tror jeg vi kan lukebort med en gang..Har smale føtter og tror ikke det er noe problem..Ikke noe press på yttersiden av skoen.. Som jeg skrev så strammer jeg nesten ikke de fremste spennene og jeg løsner allt når jeg kommer til heisen. Er veldig skeptisk til å blokke ut støvlene da jeg alltid har slitt med at støvlene blir for brede og etter min mening trenger støvlene 10-20 dager med kjøring før de er innkjørte. Ergo jeg vil ikke gjøre noe sånnt før etter ca 10 dager til på ski.

At de presser er jo ikke til å komme vekk i fra det gjør alle nye støvler som er passe. Jeg har gått ned 1 str iforhold til hva jeg har hatt tidligere før denne sesongen for å få en mere presis støvel som sitter godt på foten,men det er ikke noe ubekvem pressing og begge støvlene sitter like godt derfor jeg ikke helt skjønner hvorfor den ene foten skal dovne og ikke begge. OG det er jo litt spesielt at det bare er på ett sted. Men skal kjenne litt mere etter i morgen. Så lenge jeg ikke tar på foten nå kjenner jeg ikke noe,men når jeg trår på den/tar på den kjenner jeg litt den doven feelingen med prikking under og i ytterkant..nesten sånn som når man har vært veldig kald og får varmen tilbake i henda...Får prøve noen dager til å kjenne etter litt så blir det nok bra.

Vil ha en tight og presis støvel da jeg kjører 80% freeride og 20% park.

Takk for tips så langt så får dere fortsette å gi meg en diagnose! laugh

Takker for svar!

Ole-Kr #132024 26/11/2008 6:18 PM
Ivrig
Ivrig

Litt useriøst smile

Man må vel først og fremst tenke: Hva utsetter jeg føttene mine for når jeg står på ski som jeg ikke gjør ellers?

Sålene
Ole-Kr #132025 26/11/2008 6:42 PM
Entusiast
Entusiast

Har du alltid hatt såler fra surefoot el.?

At foten blir øm og hoven kan komme av at sålen gjør at det blir trykk på hele foten. Men vanlige såler vil ikke merke det fordi de ikke passer foten i samme grad som en tilpasset sak. Gi det noen dager til, men jeg holder en knapp på at atøvlen er litt for smal..

Ha en knall vinter Ole, snakkes!

Klem på nerve
Ole-Kr #132026 26/11/2008 6:42 PM
Entusiast
Entusiast

Vanskelig å gi en presis diagnose uten å ha undersøkt foten, men slik du beskriver minner det veldig om en avklemning av suralis-nerven.

Denne nerven er "ansvarlig" for sensibiliteten i det området du beskriver å ha problem med, men det er ofte ikke i det aktuelle området problemet er.

Nerven ligger ganske dårlig beskyttet under den laterale malleolen (ankelknoka på utsiden av foten) og er således utsatt for klem der.

Det du kan gjøre er å prøve å blokke ut innerstøvelen bare i området nedenfor ankelknoken slik at du får litt mere rom der uten at du får en for rommelig støvel.

Eventuelt kan du først prøve å legge en par mm tykk polstring på nedre del av malleolen og en tilsvarende polstring på utsiden av foten 2 cm nedenfor underkanten av malleolen. Har du besteforeldre eller andre gamle slektninger kan de sikkert fortelle deg hvor du får tak i liktorn-plaster, det er ypperlig å lage slike polstringer av.

Ole-Kr #132027 26/11/2008 6:54 PM
Ivrig
Ivrig

"blokke ut innerstøvelen bare i området nedenfor ankelknoken"

"polstring på utsiden av foten 2 cm nedenfor underkanten av malleolen"

Mulig jeg er treg i oppfattelsen, men er dette fagspråk jeg ikke forstår eller er det bare bløff? Forstår ikke sammenhengen.

litt nytt..
Ole-Kr #132028 26/11/2008 7:08 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Har ikke hatt de sålene så veldig lenge...kjørte vel 4 dager med de på slutten av sist sesong og en uke i sommer. Men da med støvler som var litt vel romslige..Sleit med at innerstøvlen este for mye ut så de støvlene passer heller dårlig derfor jeg bytta støvler.

Har tenkt å kjøre ut uka å se om det blir forandring hvis ikke så får jeg finne på noe lurt..Litt pain må man regne med m nye støvler og som jeg skrev lengre opp er det en viss innkjørings periode av nye støvler kombinert med bein som ikke har hatt alpin støvler på seg på noen måneder så kan det jo skje underverker av seg selv! laugh

Viktig å ha trua! :DTakk for tips så langt folkens!

Ikke spesielt mystisk
Ole-Kr #132029 26/11/2008 7:17 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Animal:"blokke ut innerstøvelen bare i området nedenfor ankelknoken""polstring på utsiden av foten 2 cm nedenfor underkanten av malleolen"Mulig jeg er treg i oppfattelsen, men er dette fagspråk jeg ikke forstår eller er det bare bløff? Forstår ikke sammenhengen.

Sammenhengen er relativt enkel: Støvelen presser på nerven - Gir du nerven bedre plass er problemet løst (forutsatt at diagnosen var riktig i utgangspunktet).

For å gi nerven plass kan du1. Lage en fordypning på innsiden av innerstøvelen akkurat der hvor denne ligger an mot nerven slik at det blir mindre trykk (evn. skjære bort litt av polstringen i innerstøvelen akkurat der.2. Feste en polstring på huden ovenfor og nedenfor nerven slik at støvelen "løftes" litt ut fra huden (og nerven) akkurat i det området.

Legg forøvrig merke til at jeg ikke beskylder deg for å være treg selv om du beskylder meg for å bløffe....:wink

stuntman
Ole-Kr #132030 26/11/2008 7:23 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Du virker som å ha litt peiling.Var nede å testa støvelen på foten nå.Sånn som jeg forsto på deg så lå denne nerven på yttersiden.

Støvelen presser ikke noe særlig noen sted,men på innersiden av foten skrått ned fra ankel kulen 4-5 cm ned har jeg en liten brusk kul på begge vein forøvrig...der presser støvelen litt altså på motsatt side og i motsatt enda av hvor jeg nå er øm...Kan dette ha noe med hverandre å gjøre? Presset blir liksom på toppen av fotbuen og oppover 4-5cm skrått ned fra ankel kulen på INNSIDEN!!

Tja.......
Ole-Kr #132031 26/11/2008 7:38 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Ole-Kr:Du virker som å ha litt peiling.Var nede å testa støvelen på foten nå.Sånn som jeg forsto på deg så lå denne nerven på yttersiden.Støvelen presser ikke noe særlig noen sted,men på innersiden av foten skrått ned fra ankel kulen 4-5 cm ned har jeg en liten brusk kul på begge vein forøvrig...der presser støvelen litt altså på motsatt side og i motsatt enda av hvor jeg nå er øm...Kan dette ha noe med hverandre å gjøre? Presset blir liksom på toppen av fotbuen og oppover 4-5cm skrått ned fra ankel kulen på INNSIDEN!!

Nå blir det enda mer synsing enn i første runde ettersom jeg fortsatt ikke har sett foten, men.....

Kulen du beskriver på innsiden i føttene er slik jeg tolker beskrivelsen av plasseringen mest sansynlig en normal anatomisk struktur (tuberositas ossis naviculare, for spesielt interesserte).

Går man mye i trange, stive sko som presser hardt mot foten (jamfør skistøvler) kan imidlertid denne beinknuten bli litt større enn normalt fordi kroppen prøver å "polstre" litt ved å kline på litt brusk og bindevev.

Dette kan i sin tur gjøre at foten skyves mer mot lateralsiden (utsiden) av skoen slik at det blir større trykk mot utsiden av foten, men jeg skal være forsiktig med å si at det er det som har skjedd i ditt tilfelle.

Du trenger ikke nødvendigvis kjenne noe stort press mot ankelknoken for at det skal bli et problem fordi nerven ligger så tett under huden at den er veldig sårbar i det området.

...
Ole-Kr #132032 26/11/2008 7:43 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Ikke det at jeg ble så mye klokere av det,men det ordner seg nok..Er positiv av natur og lever litt etter prinsipet ja ja det ordner seg nok! laugh

Så litt masasje på foten også blir allt bra en dag! Får jeg håpe..hvis ikke får jeg finne på noe lurt!

Men takk for hjelpen!

Ole-Kr #132033 26/11/2008 8:53 PM
Fersking
Fersking

Har du sjekket om du står mye på framfoten din? Når man bytter sålene kan det hende at man kommer opp noen millimeter ekstra i hælpartiet og man står litt mer på framfoten. Jeg har hatt samme problemet, men løste det ved å tape under framfoten så jeg bygde den opp noen millimeter og står nå mer på "hele" foten.

Ikke dumt...
Ole-Kr #132034 26/11/2008 10:29 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Skal sjekke ut det i morgen ja...Kjenne litt etter hvordan jeg står i støvlene! Godt tips!! Takker!!

Tror jeg har hatt noe av samme problem..
Ole-Kr #132035 27/11/2008 1:49 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

med ishockeyskøyter en gang. Fikk sykt vondt på utsiden av foten, sånn ca midt på. Årsaken i mitt tilfelle lå i for mye press under foten på INNSIDEN. Det handlet om at jeg har muligens litt rettere fot midt under foten på innsiden(altså litt plattfot) uten den store kurvaturen. Skøytene derimot, hadde veldig mye kurvatur oppover/innover mot foten på innsiden, slik at jeg ble stående og trekke til meg innsiden av foten, for å hvile mer vekt på utsiden....da ble det antagelig for mye trykk her på undersiden, ikke siden, og den ble jævlig vond. Håper du skjønte hva jeg mente, kansskje du skal prøve å se om det er mer bue på innsiden av sålen din enn det egentlig er på foten, men hvis du har fancy såler som er støpt etter foten er det jo rart. Hvis disse er laget til en støvel der plasten under har en annen kurve enn dine nye støvler derimot, kan kanskje sålene nå være gale. Bare hiver det ut der, siden det kunne høres ut som samme problem, du har vel litt av hvert å sjekke nå. Lykke til

Ole-Kr #132036 27/11/2008 12:45 PM
GaZ Offline
Fersking
Fersking

Problemene du beskriver kan også komme av at foten din ikke har nok bevegles i forhold til sålen du har, altså at sålen er for stiv. Har hatt dette problemet med noen såler før. Viktig å finne en såle med god stabilisering,samt at det er bevegelse under fotbuen slik at foten ikke blir statisk. Kjører selv med Conformable ski race som jeg fikk laget hos alpingaraget i sverige.

Takker!!
Ole-Kr #132037 27/11/2008 8:55 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Takker dere for mye kontruktive tilbakemeldinger!!

Har nå hatt lite å gjøre i kveld og ble ikke noe klokere av dagens skikjøring så har laget mitt litte boot fitting verksted her i kveld.

Etter å ha snakket med div folk i dag endte jeg opp med å KOKE støvlene for så å spenne de på meg så hardt som mulig og ha de på til de kjølnet av da for å få skallet mykt og til å forme seg mere etter foten for å se om det da kan gi noen resultat. Blir spennende å se i morgen om det vil gi noen funksjon eller ei...

Sjekk ut http://olekr.blogg.no for mere info om hvordan det er gjort! laugh

Ole-Kr #132038 27/11/2008 9:28 PM
Medlem
Medlem

Jeg sliter egentlig med akkurat det samme som deg så jeg følger denne tråden og bloggen din med spenning. smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå