Padling i utland?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei.Har den siste tiden tenkt på og oppfylle drømmen om og padle gjennom ett land-USA!Om det er mulig har jeg ingen aning om,derfor jeg henvender meg til dere kloke mennesker.Har aldri padlet før,men kommer selvfølgelig til og ta kurs i norge før jeg evn. flyr over. Og padle gjennom USA vil selvfølgelig ikke si "gjennom" direkte. Men og padle lengst mulig,for så og evn. frakte utstyr til neste nærmeste plass og fortsette turen. Men er det kanskje noen andre som har gjort noe lignende før?andre anbefalinger i utlandet?Har lyst til og bruke mest mulig tid i vannet,men sier ikke neitakk til litt gåturer heller. Hva trenger jeg og tenke på mht en slik tur?Hvordan er det med reglement i USA-er det bare og hoppe uti og padle nedover elva? Utstyr som kajakk og slikt kommer jeg til og kjøpe i USA,mens det mest elementære utenom det,kommer jeg til og kjøpe i Norge.Har selv null peiling på kajakk også,så setter gjerne pris på forslag om diverse kajakker som tåler både oppakning, og som kan padles i både bølgete elver,og "åpne" større vann. Tids messig har jeg ingen begrensinger,siden dette er noe jeg har drømt om lenge,men ikke har hatt mulighet til og forfølge eller bruke særlig mye tid på.Men nå ser det ut til at neste sommer fra og med mai står ledig,og vil gi meg noe god tid til og få gjennomført en slik drøm. Vet liksom ikke hva annet jeg skal nevne i trådstarter, siden jeg for og være ærlig,ikke har peiling på det her!:P Sånn at det er sagt,så vet jeg at hele opplegget høres litt snodig ut-men dritt på!Blir bra det her! På forhånd takk-ES
|
|
|
 Seriøst?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Blir ikke dette litt som å krysse Grønland på ski for en som aldri har hatt ski på beina?Eller bestige Mt. Everest uten å ha bodd i telt før?Det høres ikke spesielt gjennomførbart ut.
|
|
|
 God tur
|
Fersking
|
Fersking
Skal ikke drepe ideen din, men her tror jeg du har mange ting å ta fatt i før du legger ut på tur..
|
|
|
 Re: Padling i utland?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ville vel ikke akkurat sammenliknet Mt. everest og elve padling i USA--men skjønner jo at noen rynker med øyene..Det skal dere så absolutt få lov til og fortsette med-men det er nettop en av grunnene jeg har lyst til og gjøre det.Motbevise pessimistiske sjeler.Sier ikke jeg skal padle ned de største strykene, og farligste plassene-men bare padle-der det er forsvarlig mht kunnskapen min!Så nå som to stykker allerede har sagt hvor lite gjennomførbart dette høres ut som-så prøv heller og gi meg både tips og hjelp.tata
|
|
|
 Lykke til!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei! Jeg starter med å si lykke til, og tillater meg å minne om et par ting: Uansett hvordan du gjør dette, vil du måtte padle svært mye motstrøms, siden alle elver slutter i havet. Det betyr i praksis at uansett hvilken side av USA du begynner på, så blir det mye gåing og bæring av kajakken, i hvert fall i starten. Så må du starte med å skaffe deg kunnskap og peiling, noe som tar lang tid. Bratt elvepadling er 20% teknisk ferdighet og 80 % erfaring og kunnskap om å ferdes i det nokså spesielle elementet elva er (for ikke å snakke om at du MÅ ha minst en kamerat. Man padler ikke bratte elver alene). Jepp. Uansett hvordan du gjør dette må du begynne å trene snarest, og hvis du padler mye i fire-fem år, kanskje du kan bli såpass dyktig at du kan padle i hvert fall 10% av hele strekningen. Men skal jeg være ærlig: Jeg tror det er lurere å droppe kajakken. For uansett må du gå mesteparten av veien, og det er ganske irriterende å gå tusenvis av mil med 20 kg. kajakk på slep... Et annet, og mer realistisk, mål for deg hadde kanskje vært å prøve å finne et punkt i verden som er veldig høyt over havet, og prøve å padle derfra til saltvannet med minimalt med bæringer. Uansett hva du finner på: Lykke til!
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei Jeg heier på alle som forfølger drømmene sine. Peis på! Høres ut som om du er ivrig, men likevel ønsker å ha ei fornuftig tilnærming til drømmen din. Da oppdager du tidsnok om prosjektet ditt er gjennomførbart innenfor dine rammer, og om du har det som trengs Mitt tips er at du tar to skritt tilbake mentalt og starter i kurs-enden - så fort som mulig. Det er konkret, da er du i gang. På kurs får du kjapt økt forståelse for hva som vil kreves av deg - ikke bare som padler men også i forhold til valget av utstyr og ikke minst i forhold til å tenke sikkerhet. Det høres ut som et kurs i elvepadling er tingen for deg?Jeg har deltatt på Oslostudentenes nybegynnerkurs i elvepadling i Trysil. (OSI elv, du finner dem på www) Det anbefaler jeg! Kurset deres varer i fem intensive og givende dager. De gir en grundig tilnærming til elvepadling. Der vil du sannsynligvis møte en hel haug med folk (instruktører og hjelpeinstruktører) som kan masse og som gladelig deler med deg av sine erfaringer. Det pleier å være mange deltakere på kursene. Du får mao mange nye venner å dra på elva sammen med i samme slengen :winkI tillegg tilbyr de god oppfølging gjennom sesongen, med høy aktivitet i mange ulike elver i hele sør-Norge, og på alle nivåer. (Du trenger mengde for å bli flink) Bare sjekk terminlista deres. Om drømmen lar seg gjøre allerede om et år, eller om du bestemmer deg for å vente eller uansett hva: elvepadling byr på veldig mye moro når du angriper utfordringene i riktig rekkefølge. Blir du aktiv er jeg sikker på at du vil møte en haug trivelige og dyktige elvepadlere som du kan få mange glade dager sammen med, uansett hva som skjer videre. Lykke til.
|
|
|
|
|
|
 Alt er mulig
|
Medlem
|
Medlem
Bra at noen har planer som er litt ville. Noen fullfører til og med planene. Har møtt folk i Caribien som aldri hadde satt sin fot i en seilbåt før de dro på jordomseiling. Dette prosjektet er mye tryggere, går noe galt er det bare å komme seg på land. Dette prosjektet har fint lite med det vi forbinder med elvepadling å gjøre. USA er flatt. Paddeflatt. 99 prosent av turen kan fullføres i åpen kano. Vil derfor anbefale havkajakk for større lastekapasitet, lettere padling og høyere fart. Vil anbefale medstrøms hele tiden. Hva med Missouri som renner ut i Missisippi? 4000 km fra Montana (nesten nord vestlige hjørnet i USA) til New Orleans. Starter på 1300 meter over havet, så svært liten høydeforskjell. Minst 100 dager padling. Hvis du også vil padle ut i Stillehavet ville jeg også sett på Colorado elven. "Bare" litt over 2000 km, men litt heftigere stryk, starter på 2700 meter. Mulig du må ha en litt kraftigere kajakk her, padleferdighetene bør være ok etter den første elven... Selv har jeg bare padlet ca 7 km av disse elvene, resten er atlas synsing. Mener det var en som padlet fra Norge til middelhavet over alle kanalene i Europa. Spor opp han og ta kontakt. Han vet sikkert hva slags båt og utstyr du trenger. Lykke til, har du lyst er ingenting umulig!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
"Vil anbefale medstrøms hele tiden. Hva med Missouri som renner ut i Missisippi? 4000 km fra Montana (nesten nord vestlige hjørnet i USA) til New Orleans. Starter på 1300 meter over havet, så svært liten høydeforskjell. Minst 100 dager padling. " dette liker jeg og lese!:P Som det kanskje kunne virke i første innlegg,så skal jeg ikke padle alt som finnes..Men det som er fornuftig og padle,er jeg på utkikk etter kamikaze opplegge tror jeg heller jeg velger andre grener-no offence. Men har begynt og sjekke ut litt her og der,og satser da på utreise neste mai. Og appropo personen som snakket om og hoppe i en seilbåt-uten noen som helst erfaring fra før av-så kan jeg så absolutt anbefale det!Det har jeg gjort,ikke alene da.Men var helt fantastisk,fant ut av ting as we went! SKal vel ikke skryte på oss at alt gikk smertefritt,eller helt som planlagt,men vi fullførte med stil,og røde kinn!Var helt fantastisk.48 dager på sjøen,som jeg aldri kommer til og glemme og anbefales på det varmeste!
|
|
|
 Stå på!!
|
Medlem
|
Medlem
Ville berre ønske deg lykke til! Virkelig bra at en tørr følge drømmene sine!! Går med litt av de samme tankene. Tenker litt på å dra ned til New Zealand, Japan, Fiiji og de andre øyene i stillehavet for å padle, dykke, rafte, fiske, surfe, ski + annen form for sport, både ekstrem og ikke-ekstrem. Har lest litt om padling på New Zealand, at det skal være fantastisk.. Kom gjerne med noen tips om dette også. Det blir sikkert ikke før om 1 - 1 1/2 år pga studier..om jeg klarer vente så lenge:) Noen andre som har planer om det samme?
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
http://www.kajakk.biz/storefront.php?pid=1 Nå tenkt og ta en liten tur her i norge i sommer,og har lett begynt og se på kajakk,mtp økonomien til en student,så har jeg ikke alt for mye og rutte med mht fremtidsplaner.Var inne og så på bruktmarked,men virket ikke som om det var så mye og se på der. Så kom jeg over denne kajakken,med utstyr og hele pakken,og lurer rett og slett på om dette kunne vært noe og padle rundt i mht norsk vær og vann..Så er det noen som har noen erfaring med denne-eller om andre gode "tilbud" jeg burde ta en titt på! Tusen takk for all hjelp og konstruktiv kritikk jeg burde tenke over! Esben
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Kan moderator slette dette emnet.takk
|
|
|
 Hvorfor USA?
|
Fersking
|
Fersking
Brodern padler på Donau gjennom europa. Startet i Wien og er vel nå på vei ned svartehavet mot Istanbul. Får sett haugevis med land, og padlinga er ikke vnskelig.
|
|
|
|
|
|
 Si det.
|
Fersking
|
OP
Fersking
Var nok bare det som falt meg inn i begynnelsen,har begynt og tenke på alternative ruter,og donau er sannelig ingen dum tanke nei.Takker for tipset og tar det til tenkestadiet!:P
|
|
|
|
|