DIN er ikke noe som er statisk. Det er ikke sånn at du med din vekt skal ha et satt bestant tall uansett.
Butikk reglene er opplagte, de må ikke sette DIN for høyt, iom dette kan medføre skader hos kundene.
Kjører du soft, holder deg til små hopp og ungår den harde kjøringen kan du sette DIN en jevnt over på din vekt delt på 10, evt +1: altså 80 kg = pluss 8-9.. noe sånt. Kjørerer du hardt, begynner vekten din å ha mindre å si, mer hvordan du kjører, kjørestil har også mye å si.
Kjører du teknisk litt svakt, men liker store ting, henger du mer i sko og bindinger og påfører bindingene mer press.
Jeg veier litt over 70 kilo, og har bindingene mine stilt fra 10 til 16 på DIN skalaen, spørs på hvilke ski, hvilken kjøring og hvilke forhold. Er det knallhardt og du skal kjøre bratte vil du ikke at skia skal falle av, i park er det stort sett aldri over 12.
konklusjon: det finnes ingen fasit, bare en haug av nyanser. Dette er noe som må erfares. Begynn med din vekt/10 eller kanskje litt mer, og juster etter erfaring.
OBS: snøforhold har mye å si. Er det masse pudder kan du justere DIN ned, iom at påkjenningene på bindingen blir mykere lange drag, men som fremdeles kan ta knærne dine: altså ikke for høy DIN i løssnø. Er det hardt/is vil bingene få harde kakk/slag og de vil lettere poppe av, altså, vær åpen for å justere opp, men IKKE overdriv. Kjør heller med for lav din eller for høy.
Ski skal falle av.
ps: det finnes faktisk bindingsfjører opp over 25 i DIN fremdeles, på det glade 80-tall hadde tyrolia en på 36 såvidt jeg vet. hehe