 Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 757
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: May 2011
Innlegg: 757 |
Jeg har Rossignol Axial2 free, noe ala PX18. Lurer litt på et par ting som jeg ikke har klart å finne via nettsidene til produsent. Jeg veier 92 kg og kjører, tja, sånn midt på treet hardt, hvilken DIN vil jeg stille biningen på da?? Finnes det noe tabell?? En ting til; hvordan finner jeg ut om bakbindingen er i perfekt posisjon i forhold til skoen, noen tommelfinger regel der?
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 401
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 401 |
Finnes tabeller der ute, bare å søke litt! Ellers skal ikke jeg uttale meg altfor mye om DINskalaen. Husker en gammel "regel" pappa lærte meg da jeg var ung. DIN= vekt:10 + 1 for hvert hakk tøff du er. Ikke bruk denne, selv om jeg klarte meg fint uten brekte bein og greier. Er nok av mer utdannede mennesker her på forumet!
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463 |
Hysa: ja det finnes skalaer! Kontakt butikker og spør om ikke noen der gidder springe inn på skiverkstedet og lete det fram =) Hvis du vil være på den sikre siden så starter du på rett over 9. Det skal være passe trygt. Kjenner ikke til bindingen din, men på de fleste bindingene er det slik at korrekt lengde er når skruen nederst bakpå bakbindingen "flukter" med bindingen med skoen i. Hvis du tenker deg at bindestreken i midten er toppen av skruen, og de på sidene er selve bindingene, så skal det se slik ut: --- Ta skoen av og på noen ganger mens du gjør dette siden det er en del friksjon mellom sko og binding.
|
|
|
 Axial2
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 54
Medlem
|
Medlem
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 54 |
uten å være helt sikker så korrigerer jeg Peddyslate litt her... mener å huske at på Axial2 så skal ikke skruen flukte med bidndingshuset, men det "hakket"/merket rundt skruen skal flukte med bindingen. skruen skal altså stikke litt ut når skoen står i, men det "hakket" skal være i flukt med skruen. hvis det ikke er noe hakk/merke i skruen så kan du bare gjøre slik Peddyslate beskrev
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 757
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: May 2011
Innlegg: 757 |
Må si jeg sitter her og skjønner ikke rare greiene av merkene dere snakker om;-) Bindingene er montert og jeg vil finne ut hvor trangt det ska være mellom bakbinding og sko. Er det sånn at du så vidt skal få skoen ned eller skal det være litt rom for du tråkker ned og låser?
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 757
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: May 2011
Innlegg: 757 |
Jeg har eldre scratch 140 fra før av, er vel nesten samme binding, jeg skal se. Takker for svar!
|
|
|
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 192
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 192 |
Utrolig flott med forum hvor man ikke kan rediger bort skrivefeil og feilplasserte quote-tagger :sad Sitat Hysa:Må si jeg sitter her og skjønner ikke rare greiene av merkene dere snakker om;-) Bindingene er montert og jeg vil finne ut hvor trangt det ska være mellom bakbinding og sko. Er det sånn at du så vidt skal få skoen ned eller skal det være litt rom for du tråkker ned og låser? Justering for støvellengde gjøres ved en skrue som sitter nederst bak på bakbindingen. Etter du har satt skoen fast i bindingen, kan du sjekke om du har riktig innstilling ved å se om denne skruen flukter med, trekker seg inn i, eller stikker ut av resten av bindingen. Hva som er korrekt posisjon for din binding kan du kanskje spørre de du kjøpte den hos? Enn så lenge svarene her er på nivået "ikke helt sikker".
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 757
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: May 2011
Innlegg: 757 |
Ja, men synes det er rart at ikke rossignol/dynastar har manualene liggende på nett.
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463 |
Jeg vet at på PX12 så skal skruen flukte. Hva tilfellet er med PX18 kan jeg finne sikkert ut i morra. Tenkte ikke over at PX18 begynnet på 10 :razz Eeeenniveis! Som andre sier: start forsiktig med DIN-verdien og så strammer du til hvis det er for slarkete. Play safe og stram med en kvart omdreining av gangen. Du vil ikke stramme til for hardt sånn at utløsnningsfunksjonen kan bli kneet ditt... Den skruen vi snakker om bakerst nederst på bakbindinga er akkurat tilpasninga av hvor trangt bindingen skal ta på skoene. Men som sagt burde du ta skoen av og på bindingene et par ganger siden friksjonen kan "tulle" litt når du driver på.
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 192
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 192 |
Ja det er dårlig. Ikke fulgte det med innstruks heller når jeg kjøpte ett par bindinger løst tidligere i høst, bare beskjed om å bruke en autorisert tekniker... riktignok kjøpt i USA, hvor de er mer anale denslags pga faren for søksmål...
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463 |
Hmm.. Det skal stå i manualene som følger med bindingene, så det er litt rart om det ikke ligger ute på nett noen steder?
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 757
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: May 2011
Innlegg: 757 |
Tviler sterkt på at skruen skal være flukt på denne bindingen da skruen stikker en halv centimeter ut ca. Skruen har et hakk lengre inne, er nok det som skal være flukt. Gudd sjitt.
|
|
|
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 757
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: May 2011
Innlegg: 757 |
Er det noen frikjørere som i hele tatt kjører på DIN opp mot 18? Er vel relativt drøyt?
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 617
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2011
Innlegg: 617 |
Sitat Hysa:Er det noen frikjørere som i hele tatt kjører på DIN opp mot 18? Er vel relativt drøyt? Det virker ganske søkt, ja. Jeg har ikke hørt om noen som kjører med DIN 18. Med en slik innstilling på en kvalitetsbinding så kan du jo være både tung som bly, dra sykt på, og likevel sitte trygt i bindingen. Lurer på hvordan bindingene til Fred Syversen så ut etter hans ca 102 meter (ufrivillige) drop i Sveits forrige sesong...
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463 |
Han kjørte jo ned på skiene etterpå...
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658 |
Dette er ikke ment som kritikk "Hysa"! Men; hvordan endte du opp med bindinger med DIN 10-18 når du er usikker på denne innstillingen?
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658 |
Siden jeg stiller et så merkelig spørsmål: Jeg har en gang kjøpt bindinger med DIN 8-15 selv om ca DIN 7-8 er det normale for meg. Dette rett og slett grunnet kjempesalg på den bindingen. Fikk delvis ødelagt en sommerskisesong grunnet mitt feil valg.
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 757
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: May 2011
Innlegg: 757 |
Vel, jeg har vel vært litt dum, he he. Har aldri hatt noe serlig fokus/interresse for hvilke bindinger jeg kjører på, men tenkte at PX18 må jo bra greier(jeg fikk de billig med nye ski);-) I ettertid ser jeg at det kanskje var litt overkill. Forrige binding var scratch 140 som jeg ser står på 8 din, justert av montør som fikk oppgitt kroppsvekten min den gang. Tror nok det skal gå bra og kjøre på 10 med de nye, det går jo til nød å stille de litt under 10 også, men de blir fort løse da kjenner jeg.
|
|
|
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 617
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2011
Innlegg: 617 |
Sitat Peddyslate:Han kjørte jo ned på skiene etterpå... Ja, jeg kom på det etter at jeg skrev innlegget mitt. (Var litt for sent på natten, tydeligvis) 
|
|
|
 kom igjen
|
Registrert: Feb 2016
Innlegg: 130
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Feb 2016
Innlegg: 130 |
Det kan kanskje virke noe overkill å ha en binding med DIN skala 18, men husk på at denne bindingen tåler endel mere en f.eks de crappy px12 bindingene. 93 kg og kjører middels hardt, da setter du de på 12-13 også kjører du fett som fy.. dette veit alle som har kjørt litt ski.. drit i de tabellene osv..
|
|
|
 DIN - vekt og kjøring + underlag
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 274
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 274 |
DIN er ikke noe som er statisk. Det er ikke sånn at du med din vekt skal ha et satt bestant tall uansett. Butikk reglene er opplagte, de må ikke sette DIN for høyt, iom dette kan medføre skader hos kundene. Kjører du soft, holder deg til små hopp og ungår den harde kjøringen kan du sette DIN en jevnt over på din vekt delt på 10, evt +1: altså 80 kg = pluss 8-9.. noe sånt. Kjørerer du hardt, begynner vekten din å ha mindre å si, mer hvordan du kjører, kjørestil har også mye å si. Kjører du teknisk litt svakt, men liker store ting, henger du mer i sko og bindinger og påfører bindingene mer press. Jeg veier litt over 70 kilo, og har bindingene mine stilt fra 10 til 16 på DIN skalaen, spørs på hvilke ski, hvilken kjøring og hvilke forhold. Er det knallhardt og du skal kjøre bratte vil du ikke at skia skal falle av, i park er det stort sett aldri over 12. konklusjon: det finnes ingen fasit, bare en haug av nyanser. Dette er noe som må erfares. Begynn med din vekt/10 eller kanskje litt mer, og juster etter erfaring. OBS: snøforhold har mye å si. Er det masse pudder kan du justere DIN ned, iom at påkjenningene på bindingen blir mykere lange drag, men som fremdeles kan ta knærne dine: altså ikke for høy DIN i løssnø. Er det hardt/is vil bingene få harde kakk/slag og de vil lettere poppe av, altså, vær åpen for å justere opp, men IKKE overdriv. Kjør heller med for lav din eller for høy. Ski skal falle av. ps: det finnes faktisk bindingsfjører opp over 25 i DIN fremdeles, på det glade 80-tall hadde tyrolia en på 36 såvidt jeg vet. hehe
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 757
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: May 2011
Innlegg: 757 |
Mye god info her, takker! Da skulle jo bindingene være midt i blinken da!
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 192
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 192 |
Sitat Hysa:Mye god info her, takker! Da skulle jo bindingene være midt i blinken da! Jeg er litt uenig i det. Hvis du har kjørt på 8 før (uavhengig av hvordan du kom fram til det tallet), og ikke hatt problemer med at skiene løser ut før de skal, betyr det at du nå øker risiko for skade helt grunnløst (gitt at kjøringen er "den samme" som før).
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 757
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: May 2011
Innlegg: 757 |
Sant nok, men når 8 har vært nok til meg tyder det på at jeg bør steppe opp kjøringen min litt, he he!
|
|
|
|
|
|
 overså den detaljen..
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 274
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 274 |
Fikk ikke med meg den der. Jo, har du overlevd med 8 på DIN er det jo et godt poeng, dessuten har LOOK/Rossi binginger som en ikke trenger å oppjustere så mye pga utløser funksjonen.. de beveger seg langt fysisk før de gir slipp på skoen. Poenget var vel i hovedsak at DIN innstilling ikke bør ses på som en fast innstilling som passer til alle forhold og personer. Vil nå uansett si at 10 til en på 92 kg er ganske så rimelig, og at 8 er under det en butikk også ville satt til han. Hvilke ski monterer du de på?
|
|
|
 Re: Stille inn PX18, DIN etc
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 757
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: May 2011
Innlegg: 757 |
De gamle skiene med 8 var armada arv, nå er det armada JJ.
|
|
|
 Joa
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 274
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 274 |
OK, i mine øyne har du ikke gjort et feilkjøp da..Ikke det at du absolutt har behov for bindingen, men 10 i DIN for din del skal nok gå bra. Fint å trene på balanse og annet i tillegg, ikke bare pur styrke, slik at du får fin støttemusklatur  skader aldri! Lykke til med skikjøringen.. JJ er iaf morsomme ski!
|
|
|
|
|