Sitat Simen Berg:Hekta i stein og velta ned på en hylle med kompakt snø (fotografering med meg på feil side av kameraet). Jeg landa flatt på ryggen (og luftbeholderen) fra ca to meter, og da tok jeg et ribbein. Burde ha husket at Fred 107ersen fraråder å lande på flaska, men han hadde litt mer tid til planlegging.
Høhø.
spøk til side, vurder det selv, men for meg blir det i tilfelle ABS, hovedsaklig pga fleksibiliteten i utskiftbare sekkerom (30l blir trangt til topptur av litt lengde, spesielt med glidelåsåpning). Samtidig legger jeg mer vekt på tryggheten og det større volumet i to separate ballonger, som ikke påvirker synsfeltet, enn beskyttelsen av hode/nakke. Om man blir liggende som enn dupp med snowpulse skulle man tro at man blir liggende på magen med hode høyest med ABS, slik at hode/nakke i teorien ikke tar smellen
bca har forresten også lansert sin versjon nå, http://www.backcountryaccess.com/index.php?id=74men her må man inntil videre tydeligvis sende beholderen til usa for etterfylling og den har heller ikke utskiftbare sekkerom.