Jeg kjøpte selv en Snowpulse sekk med et 30l sekkerom forrige sesong. og har nå fått brukt det en del. Jeg synes den sitter svært godt på ryggen, og merker ikke noe til ballongen som sitter i bærestropene. Jeg har brukt sekken både til kjøring i anlegg og på toppturer. Når man komprimerer den synes jeg ikke på noen måte at den er for stor eller klumpete til heisbasert kjøring.
Årsaken til at jeg valgte Snowpulse foran ABS, var at jeg likte bæresystemet bedre, at man kunne feste skiene på siden (noe jeg personlig foretrekker) + at ballongen går rundt hodet og at denne er fylt med luft som sakte siver ut igjen, noe som (i alle fall i teorien) vil være med på å skape et luftrom rundt deg hvis du allikevel skulle bli begravd. Når man i tilleg kunne bruke sekkerom av forskjellige størrelser på Snowpulse lifebag også, så falt vlget mitt på Snowpulse.
Dette siste er ikke lenger tilfelle, siden ABS visstnok har saksøkt Snowpulse for bruken av denne funksjonen fordi ABS mener at de har patent på den. Dette fikk jeg vite når jeg skulle bestille et 45l sekkerom til min sekk nå for et par uker siden. Jeg prøvde å få tak i et slikt sekkerom hele forrige sesong, men det var ikke å skaffe til veie noensteds og jeg fikk beskjed om å vente til neste år når man hadde produsert nye. Når jeg skulle bestille nytt sekkerom nå nylig ble jeg fortalt at Snowpulse ikke orket å ta denne kampen med ABS, selv om de ikke var enig i premisset for søksmålet. Personlig synes jeg det er litt som å hevde patent på glidelåsen...For meg personlig ligger ankepunktet mot Snowpulse her; jeg synes at sekkerommet på 30l fort blir for lite på lengre toppturer, særlig når man skal ha med seg litt rangleutstyr i tillegg. Mangelen på topplokk å for eksempel legge et tau under er også merkbar på turer av denne karakteren.