Jeg vil gjerne svare Discodverg og Kjetil Brattlien på inneleggene deres om ABS. Men først vil jeg nevne at jeg til daglig jobber på vpg.no, som selger ABS, og derfor ikke er nøytral.
Den statestikken som du, Kjetil Brattlien, viser til, gjelder for alle som tas i skred, ikke for de som tas med ABS-sekk spesielt.
ABS har plassert to ballonger i langsgående retning med kroppen av to grunner:1. Å punktere to ballonger er mye mye mindre sannsynlig enn å punktere en.2. Utformingen og plasseringen av ballongene gjør at du flyter mer horisontalt på overflaten av skredet, noe som skal gjøre at du er mindre utsatt for traume enn hvis du stikker vertikalt ned i skredet eller befinner deg nede i skredet.
At dette er tilfelle, kan underbygges av relativt omfattende statistisk materiale:http://abs-airbag.com/abs_fakten.ph...90ef74d48351dac1633&m=17&teid=84Av alle de 262 rapporterte ulykkene med ABS, er det 0% skade på hode og nakkevirvler, og 0,8% skade på torso.
At hele 87,5% i tillegg er helt uskadd, kan tyde på at ABS ballongplassering er den gunstigste i forhold til skade.