Kjørte med Abs Vario 30/50 en halv sesong i fjor på brett.Sekken er helt ok på ryggen og ikke noe problem med feste av brett på den.Merker ingen stor forskjell i forhold til tidligere sekker jeg har brukt (dakine guide 49l og helipro 18l)
Synes kanskje at reimene til brettfestet kunne vært litt mer robuste, men det er noe jeg synes går igjen på flere sekker. (ikke noe slitasje så langt på reimene, men blir vel å surre litt ducktape rundt for å være på den sikre siden)
Hadde en lang runde på snowpulse vs abs da jeg skulle kjøpe sekk, og kom vel fram til at det ikke var store forskjellen på selve bærekomforten på noen av de.
Fordelen med abs vario systemet er jo at man kan bytte sekkerom og dermed får et større bruksområde, feks. liten sekk til heisbasert kjøring og større på topptur.
Fant og ut at på snowpulse må man være forberedt på å måtte åpne sylinderen med luft i sikkerhetskontrollen på flyplasser. (trenger vel som oftest ikke dette i europa, men i usa er dette et større problem)Litt usikker på hvor lett det er å få fylt opp igjen snowpulse beholderen overalt...
Det som tippet vektskålen i favør abs for min del var muligheten til å bytte sekkerom, større forhandlernett med mulighet for bytte av utløserenhet.Pris (da abs har eksistert lengere er det større mulighet for å komme over en brukt sekk, sjekk ebay.de bla. Fikk min for 4000 nok med to sekkerom og to utløserenheter på finn.no, sendte den inn til abs tyskland for service for å være sikker på at den var bra. Kostet ca 70 eur)
Eller så er det vel bare å dra rundt til et par butikker og prøve sekkene så du får en følelse av hvordan de sitter på og se hva som finnes av evt rabatter...