Jeg hadde diamir freeride i 3 sesonger. En helt grei binding. Funket flott å gå med og grei å kjøre med. Den var dog langt fra så stabil som en alpinbinding, og jeg likte ikke at man kommer så høyt. Mista noe av feelingen med skia på den måten. Men jeg brukte bindingen mye, også i bakke, og var egentlig godt fornøyd. Kjøpte meg marker duke i fjor. Den er merkbart bedre å kjøre med, mer stabil. Man kommer dog fortsatt litt for høyt i forhold til en alpinbinding, så feelingen er ikke like god som en vanlig alpinbidnig. Gåmessig synes jeg de er svært like. Hæløfterne er klart bedre hos diamiren, men eller svært så like i presasjonen. Duken er jo åpenbart tyngre, men jeg har gått turer på godt over 1000 høydemter med de uten å dø og jeg er ingen motbakkemester.Jeg har forøvrig også kjørt med dynafit i et par sesonger, og som randonnèbinding synes jeg den slår både duke og diamir. Den er selvsagt mye lettere, men har også det beste hælløftersystemet etter mitt syn. Men de er ikke bare suverene å gå med, de er veldig bra til å kjøre med. Her kommer man lavrer enn på de to andre og soden den ikke har noe stag eller midstykke så er de også veldig stabile. Aberet her er jo hvor mye de tåler. Mitt valg har i alle fall blitt duke til dager og turer der man føler seg tøff og vil dra litt ppå, dynafit til det meste annet. Men egentlig ikke noe galt med diamiren heller etter min egenerfaring, dog jeg kjenner flere der den har gått i oppløsning i større eller mindre biter ved bruk.. vel, det var mine fem cent...:wink