Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Str på sko.....
#131533 06/11/2008 8:49 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har kjøpt meg et par salomon kreation i str 29,5.I vanlig sko str har jeg ca 44, lurer på om jeg har kjøpt meg for store sko? Har fått litt vondt under beina, men kan dette være at den er helt ny? Pleier å ha et ekstra par sokker i ski-sko så den virker ikke stor så stor på foten...

for store
powderboyz #131534 06/11/2008 8:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei, Støvler er det viktigste utstyret,de skal sitte helt perfekt for at du skal ha mest mulig glede av og stå på ski.Jeg er str 44 i vanlige sko/sneakers, og kjører med salomon støvler i 28.0 ,så dine må da være allllllllllllllt for store, Hvis du ikke har brukt dem så bytt ,eller selg dem.

Re: Str på sko.....
powderboyz #131535 06/11/2008 9:00 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

du burde alltid bytte ut standardsålen i støvlene... den er noe dritt... kjøp en såle som tilpasses bedre

powderboyz #131536 06/11/2008 9:21 PM
Entusiast
Entusiast

Er ingen god ide å ha tjukke sokker, eller mer enn en i skistøvelen dersom kjørefølelse er viktig! En mellomtykk holder i massevis. Det kan godt hende du får vondt i foten fordi fotbladet ditt må jobbe så mye for å holde deg "fast" inne i en så diger støvel.

Har også str 44 og ender og opp på 28 mondopoint. Mp er rett og slett hvor mange cm foten din er.

powderboyz #131537 06/11/2008 9:39 PM
Medlem
Medlem

helt enig med christian73, boots er det absolutt viktigst når du står på ski! vil tro skoa dine er alt for stor, bruker selv 45 i vanlige sko og har 28,5 i bootsn, selv har jeg Lange men trokke d varierer så veldig mye i str.eksta par sokker er ikke å anbefale, VIKTIG at bootsn passer pefect.!

ps: du får helt sikkert solgt skoa dine for en bra penge:wink

Oki......
powderboyz #131538 06/11/2008 9:42 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ser ut som jeg må skaffe meg noen sko som er mindre.

Konverteringstabell for skostørrelser
powderboyz #131539 06/11/2008 11:23 PM
Fersking
Fersking

oslosportslager har følgende tabell på sine nettsider når det gelder skostørrelser:

http://www.oslosportslager.no/nyhet/en-guide-til-alpintsko-storrelser-33.aspx

mystisk...
powderboyz #131540 06/11/2008 11:32 PM
Avhengig
Avhengig

Kan ikke si meg enig i den tabellen..de to siste sesongene har jeg kjørt salomon stølver...begynte på 27,5 noe som tilsvarer min vanlige sko størelse 42,5 etter to uker var inner skoen så utvidet at de var allt for store så måtte padde inner skoen og legge i en formstøpt spesial såle for å få de noe trangere igjen. Så gikk jeg ned til 27 nå i vinter samme problem etter at par uker. Nå har jeg bytta til Head og gått ned til 26,5 nå er det virkelig trangt og godt og bør funke bra! laugh Tror Den str tabellen er mere for comfy kjørere...Kjører du mere en 20 ski dager i året gå for trange støvler veldig trange! De vil utvide seg litt etterhvert go skal du ha kontakt med skia er det trangt som gjelder!!

powderboyz #131541 07/11/2008 12:25 AM
Entusiast
Entusiast

Gi beng i tabellen! Når str er oppgitt i f.eks 26, 26.5 e.l. så er det snakk om mondopoint som er antall centimeter. Mål lengden på foten din og så bruker du det som utgangspunkt når du går og prøver sko. Selv om det kan føles vel trangt, så huska thermo innerstøvler vil kunne komprimeres og gi en del plass til foten din. Men vær gjerne klar over om du har bred eller smal fot, høy eller lav vrist, og så kan du på den måten også få noen gode tips til støvler som er verdt å undersøke.

Men viktigst av alt: glem de gamle raggsokkene hjemme, ta på mellomtykke tekniske ullsokker og prøv, prøv, prøv!

Hmm...
powderboyz #131542 07/11/2008 3:01 AM
Fersking
Fersking

Sitat Ole-Kr:Kan ikke si meg enig i den tabellen..de to siste sesongene har jeg kjørt salomon stølver...begynte på 27,5 noe som tilsvarer min vanlige sko størelse 42,5 etter to uker var inner skoen så utvidet at de var allt for store så måtte padde inner skoen og legge i en formstøpt spesial såle for å få de noe trangere igjen. Så gikk jeg ned til 27 nå i vinter samme problem etter at par uker. Nå har jeg bytta til Head og gått ned til 26,5 nå er det virkelig trangt og godt og bør funke bra! laugh Tror Den str tabellen er mere for comfy kjørere...Kjører du mere en 20 ski dager i året gå for trange støvler veldig trange! De vil utvide seg litt etterhvert go skal du ha kontakt med skia er det trangt som gjelder!!

I følge salomons hjemmeside gjelder for deres boots: 27,5 = 43 1/3, 27 =42 2/3 og 26,5=42..

Er sikkert størrelsesmessige variasjoner mellom merkene her som med så mange andre produketer..

Utdrag fra nettside:
powderboyz #131543 07/11/2008 3:03 AM
Ivrig
Ivrig

Personlig vil jeg først kommentere at en klaring på 2 fingerbredder mellom hel og skall er i meste laget. Vil selv anbefale ca 2cm. Som utgangspunkt: Mondopoint måles ved å sette helen mot en vegg og så måle fra veggen til forreste tå. Se videre:

How Do I Determine If The Boot Is A Proper Fit?

First test your boots with appropriate socks. You should use a ski sock, they come in various thickness which is a personal preference...two pair of socks are not recommended.

Next place your foot in the boot and buckle the boot lightly. Flex in the boot, by this we mean making the boot bend by flexing at the knees causing the upper cuff of the boot to bend forward, you should feel pressure on your shin while doing this. This will force your heel back into the heel pocket where it should be and will be when you are skiing. Do this several times to insure you are completely in heel pocket.

Now stand in the boots upright..your toes should be near or brushing the end of boot. When you flex forward and hold that position, your toes should move off of the end, this is the proper fit.

To determine if the shell is the proper size, remove the liner from shell. Place your foot in the empty shell and slide your foot forward till your big toe is touching the end of shell. You should be able to place a 1 1/2 to 2 fingers behind your heel and the shell. This is the proper shell size.

Don't buy boots too big - they could cause you pain and possibly injury.

powderboyz #131544 07/11/2008 4:35 AM
Entusiast
Entusiast

2 fingerbredder er for mye, men 2 cm er okey? heh, spør du meg er jo det nesten det samme..Hvor stort er 2 fingerbredder? Er jo ikke slik at en skal ha noe å vokse på, om barn kan man gjerne snakke om 2 cm.. Jeg selv har akkurat slik at foten får plass i skoa når jeg kjøper nye sko. da snakker vi om kansjemaks 0,5 cm "klaring". de utvider seg såpass mye. For meg er det verdt å kjøre 2 dager med vondt i bena når skoa er SÅ MYE BEDRE enn noen sko 2 cm for store etter det! Er nok mye smak og behag.. ! smile

Men hallgeir: Salomon sko er generellt små i str, 29,5 er gjerne ikke så hall gæernt, men jeg hadde godt for mindre sko om jeg var deg. Uansett så er det ganske vanlig å få litt vondt i beina med helt nye sko. Surefoot har noen helt sykt bra såler som gjerne ville funke bra. Jeg har kjørt med denne typen såler i flere år og er kjempe fornøyd :)Husker ikke hva de heter da, men er en gel-lignende såle..

powderboyz #131545 07/11/2008 8:47 AM
Ivrig
Ivrig

Nei den forstod jeg ikke "d-link". Jeg snakker om skall UTEN innerstøvel. 0,5 cm klaring som skal romme innerstøvel?! Måler du dessuten 2 fingerbredder tror jeg du kommer nærmere 4 cm.

powderboyz #131546 07/11/2008 9:02 AM
Ivrig
Ivrig

Dersom jeg har uttrykt meg dårlig mht skallstørrelse se følgende video for: http://www.youtube.com/watch?v=TLzUQQGBJus

For store
powderboyz #131547 07/11/2008 9:39 AM
Avhengig
Avhengig

Du har nok for store støvler, Hallgeir...dessverre :frown

Jeg bruker 43-44 i sko til vanlig, og mine første støvler var MP 29,5. Enten måtte jeg stramme de så hardt at de gjorde vondt etter ganske kort tid for å få følelse med skiene. Kjørte jeg med mer normal stramming, så merket jeg at føttene gav litt etter inne i støvlene, særlig når man satt i heisen og lot skiene henge utenfor beinstøttene.

Slik skal ikke alpinstøvler være (selgeren advarte meg grundig mot det, men jeg var så jævlig vrang; tenkte på at litt plass ville være komfortabelt!)

Kjøpte nye støvler forrige sesong, Dalbello Proton 12, størrelse MP28. De er nok helt ærlig bittelitt for store de også, men likevel er det en HELT annen verden i forhold til 29,5!

Nå sitter foten ordentlig fast.

Jeg ville virkelig anbefalt deg å kjøpe nye (selv om det er en kjedelig kostnad), men forsøk først å godsnakk med forhandleren. Mulig du får lov til å bytte, eller i det minste kan få en bra deal på et nytt par!

Skistøvlene er den viktigste delen av skiutstyret; funker ikke de, så har det ingen betydning hvor bra resten av utstyret ditt er; din opplevelse av skikjøringen vil ALDRI bli så bra som den kunne vært!

Og, som andre har tipset om; ikke bruk tykke sokker! Enten tynne alpinsokker bør benyttes (hvis du ikke sliter med for kalde støvler), evt. mellomtykke, tekniske sokker, slik at du holder varmen bedre.

Men myke, tykke sokker (f.eks typen mormors strikkede raggsogger), vil redusere hele følelsen mellom støvel, binding og ski.

Og når du skal prøve andre støvler; tynne sokker! Gjerne de samme som du kommer til å bruke under kjøring.

powderboyz #131548 07/11/2008 5:26 PM
Entusiast
Entusiast

Animal: uten skall ja, da ble det hele litt mer forståelig smile

powderboyz #131549 07/11/2008 5:33 PM
Ivrig
Ivrig

Men; Jeg burde skrevet mine kommentarer ETTER nettsideutdraget! Sorry smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå