Du har nok for store støvler, Hallgeir...dessverre :frown
Jeg bruker 43-44 i sko til vanlig, og mine første støvler var MP 29,5. Enten måtte jeg stramme de så hardt at de gjorde vondt etter ganske kort tid for å få følelse med skiene. Kjørte jeg med mer normal stramming, så merket jeg at føttene gav litt etter inne i støvlene, særlig når man satt i heisen og lot skiene henge utenfor beinstøttene.
Slik skal ikke alpinstøvler være (selgeren advarte meg grundig mot det, men jeg var så jævlig vrang; tenkte på at litt plass ville være komfortabelt!)
Kjøpte nye støvler forrige sesong, Dalbello Proton 12, størrelse MP28. De er nok helt ærlig bittelitt for store de også, men likevel er det en HELT annen verden i forhold til 29,5!
Nå sitter foten ordentlig fast.
Jeg ville virkelig anbefalt deg å kjøpe nye (selv om det er en kjedelig kostnad), men forsøk først å godsnakk med forhandleren. Mulig du får lov til å bytte, eller i det minste kan få en bra deal på et nytt par!
Skistøvlene er den viktigste delen av skiutstyret; funker ikke de, så har det ingen betydning hvor bra resten av utstyret ditt er; din opplevelse av skikjøringen vil ALDRI bli så bra som den kunne vært!
Og, som andre har tipset om; ikke bruk tykke sokker! Enten tynne alpinsokker bør benyttes (hvis du ikke sliter med for kalde støvler), evt. mellomtykke, tekniske sokker, slik at du holder varmen bedre.
Men myke, tykke sokker (f.eks typen mormors strikkede raggsogger), vil redusere hele følelsen mellom støvel, binding og ski.
Og når du skal prøve andre støvler; tynne sokker! Gjerne de samme som du kommer til å bruke under kjøring.