Selv om vi kanskje liker å tro det, så tviler jeg på at skikjørere som befinner seg i segmentet "ski fra 6k og oppover" er, eller skulle vært, den primære kundemassen for landets sportsbutikker, kanskje me noen hederlige unntak. Diverse G-sport butikker andre sjapper med utvalg som får den mest hardbarka tøffing til å grine driter jo i denne problemstillingen, de har ikke det jeg (vi) skal ha uansett. ( Kan jo nevne at jeg forleden så gode gamle k2 stuntman for 9.året på rad til fullpris hos min lokale helt)
Når det gjelder disse unntakene som satser mer på ekstremutøveren enn familiefaren som skal ha nye ski til 4 unger, pulk til seg selv og bikkja samt full gore tex til fruen, så får disse bare finne seg i å konkurrere med alle aktører i markedet, foreign and domestic! Hvordan de vil gjøre dette har ikke jeg noen fasitsvar på, men kunnskap og service pleier jo bli godt mottatt.
Illojale kunder? Jeg er en illojal kunde og jeg er stolt av det. ALLE er illojale kunder hvis incentivet blir sterkt nok ( nok å spare that is). Gidder fan ikke legge igjen mine surt opptjente grunker på den lokale sjappa bare for å være snill, greier de ikke å kompensere for de ukristelig høye prisene gjennom andre tjenester som service og kompetanse så kan de bare ha det så godt.Når det er sagt skal det jo endel service og kompentanse til for å dekke inn for 2-3000.
Dette er den nye hverdagen for butikker som satser i det litt dyrere segmentet. De blir pent nødt å lære seg å takle dette, hvis ikke går det jo sjelden bra. Når det er sagt så tror jeg vi overvurderer oss selv som kjøpergruppe sett totalt, uten at jeg sitter på plagsomt mye tall om emnet.
Sett fra mitt ståsted gjør dagens gjennomsnittlige sportsbutikk det ganske lurt i hva de tar inn osv. Masse forskjellig drit til den jevne mannen i gata samt 1 modell eller 2 for å ha noe å selge opp til/vise at det finns verre. Ikke alle som liker å kjøpe det dyreste=) De bør konsentrere seg om familiefaren med god råd som ikke gidder sende 4 par støvler tur/retur tyskland 4 ganger for å få alle størrelsene rett.
Fan...ble litt rotete dette ser jeg, håper jeg gjor meg delvis forstått hvertfall.