Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Mantra - Jester bindingene montert feil??
#131504 06/11/2008 7:22 PM
joffe11 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tenkte kanskje dere kan hjelpe meg med en sak.

Fikk mine Mantra med Jester i dag fra Sport Conrad. Første jeg la merke til var at jeg syntes at bakbindingen så ut som om de var montert noe skjevt. Tenkte kanskje at dette kun var en illusjon, men etter målinger så var det noe forskjell Mulig jeg er pirkete, skal prøve å forklare så godt som mulig.

Det er altså bakbindingen (mest synlig) som er noe skjev og forskjellen er:

- Bakerst på bakbindingen er 1-2mm mer over mot høyre.- Foran på bakbindingen er ca 2-3mm mer over mot venstre.

Effekten på dette er at bindingen er skjev fra høyre (bakesrt på bindingen) mot venstre på skien.

Hva vill dere gjort i mitt tilfell? Er dette bare pirk eller ville ha tatt det opp med Conrad? Noen som har opplevd det samme?

Uff
joffe11 #131505 06/11/2008 7:40 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg synes det var i groveste laget. I verste fall kan det føre til for tidlig utløsning (var ikke meningen dette skulle høres ut som noe annet) Klag!

Anmoder om at vi i denne tråden slipper moraliseringer om hvordan dette kunne vært ungått ved å kjøpe ski i den lokale sportsbutikken. Det skjer utrolig mye rart der også, til nesten dobbel pris.

Re: Mantra - Jester bindingene montert feil??
joffe11 #131506 06/11/2008 8:36 PM
Entusiast
Entusiast

Kan jo nesten hørres ut som de er montert duckstance? Enda merkeligere blir det jo om det kun gjelder den ene skien, eller? Jeg hadde klaga hvertfall. Får håpe de er lette å ha noe å gjøre med..

joffe11 #131507 06/11/2008 8:41 PM
joffe11 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det gjelder begge skiene, og begge bindingene er skjeve i samme retning. Går ut i fra at malen eller noe ikke var riktig innstilt.

joffe11 #131508 06/11/2008 8:42 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis de har ducka skiene dine uten at du har bedt om det så klag! Har de slurva må du i hvertfall klage!

Å kjøpe lokalt er ingen garanti for service eller mot feil, nei. Men grunnen burde heller være å støtte lokalt næringsliv. Både med ris og ros sånn at de blir bedre.

Apropos det... Spør hva din lokale skiforretning vil ta for å rette opp bindingene dine! Det er en smal sak å fikse, og gjøres det ordentlig så vil de da være mer solid enn dersom de var rett i utgangspunktet! Nylonplugger og epoxy sitter som bare juling :grin Sport Conrad burde absolutt betale frakta og gjøre jobben gratis, men dersom du har det travelt så :wink

joffe11 #131509 06/11/2008 8:51 PM
joffe11 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sender Conrad en mail, tar noen bilder av skiene og forklarer problemet for dem. Hmm kanskje jeg må frem med tysk ordboka:).

joffe11 #131510 06/11/2008 8:52 PM
joffe11 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hva er egentlig "ducka" ski.

joffe11 #131511 06/11/2008 9:12 PM
Entusiast
Entusiast

Ducka - bindinger montert i duckstance. Betyr at de peker svakt ut fra hverandre, to grader eller noe. Teorien er at ved å montere bindingene likere slik som bena dine peker når du står rett opp og ned istedenfor dønn parallelt, så får du mobilisert flere muskler på utsiden av låret og kan fordele vekta likere på begge skia istedenfor mest på den ytterste.

joffe11 #131512 06/11/2008 9:18 PM
joffe11 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

skjønner...Mine peker i samme retning så det kan ikke ha vært meningen i dette tilfellet.

joffe11 #131513 07/11/2008 5:09 AM
Entusiast
Entusiast

så frembindingen står helt rett altså? er ganske utrolig hvordan det går å få bakbindingen stående helt skjev, mens fremre del av binding er rett. KLAG!! Det er en smal sak å flytte på bindingene ja, men de kan ikke stå for nærme de gamle hulla heller.. uansett hvor godt du plugger de gamle hulla. Du blir i såfall nødt til å flytte hele bindingen fram eller bak 1 cm for så å stille inn slik at skoen passer..

joffe11 #131514 07/11/2008 6:58 AM
joffe11 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har ikke målt så nøye på fremre binding, men det ser ihvertfall riktig ut. Har sendt de en "early warning" mail om problemet, og at jeg sender over i bilder i løpet av helgen.

Ekkel tanke
joffe11 #131515 07/11/2008 8:57 AM
Avhengig
Avhengig

Denne problemstillingen var ekkel.

Jeg kjøpte selv ski og bindinger hos Conrad for en snau måned tilbake. Har ikke sett noen som helst feilmontering med mine Jester, men gjett om det skal sjekkes ekstra NØYE når jeg kommer hjem fra jobb!

:surprised

Og, i en slik situasjon, når feilen er der, så ser man jo virkelig fordelen med å kjøpe utstyr i en butikk i nærheten, slik at man kan få den rett uten vansker og komplikasjoner.

Men, for din del, Joffe11, så har jeg alltid hatt et inntrykk av at Conrad er ryddige og seriøse, så en løsning bør de virkelig tilby.

Tror også de gjør det.

Fortell oss gjerne hvordan det utvikler seg.

alternativ
joffe11 #131516 25/11/2008 8:24 PM
Fersking
Fersking

Er dette et problem flere har hatt kjennskap til? At bindingene ikke blir montert nøyaktig nok mener jeg.Hva med alternativt og få tilsendt bindinger og ski umontert, for så å stikke til den lokale sjappa og be dem montere?

joffe11 #131517 25/11/2008 8:40 PM
joffe11 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei

Det ordnet seg for meg. Etter noen bilder (nøyaktige) slik at de ikke var i tvil, sendte de meg nye ski. Jeg fikk nye ski og en retur stikker som jeg sendte de gamle skiene tilbake med. Eneste maset nå er med Tollen, hvis jeg er maks uheldig blir det dobbel moms.

Så jeg må si meg svært fornøyd med kundebehandlingen jeg fikk.

joffe11 #131518 25/11/2008 9:31 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat John Rambo:Hva med alternativt og få tilsendt bindinger og ski umontert, for så å stikke til den lokale sjappa og be dem montere?

Den lokale sjappa som ikke får solgt ski, fordi det er billigere i utlandet?

Du er på virkelig tynn is!

Is
joffe11 #131519 25/11/2008 9:56 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat Captain Slow:<blockquote><p>Sitat John Rambo:Hva med alternativt og få tilsendt bindinger og ski umontert, for så å stikke til den lokale sjappa og be dem montere?

</p>

</blockquote>

Den lokale sjappa som ikke får solgt ski fordi prisene er for høye, pga av for høy avanse, mener du?

:grin

Synes ikke Rambo er på tynn is. Jeg ville gjort det samme selv!

Og jeg har ingen dårlig samvittighet; kjøper det meste av sportsutstyret mitt hos norske forhandlere. Har kjøpt det ene skiparet hos en, samt støvler hos en annen.

At jeg har spart en del på å kjøpe mitt par nr.2 m/bindinger hos Sport Conrad, sover jeg veldig godt med!

Når det gjelder pris kontra butikkenes egen fortjeneste, så varierer den VELDIG!

F.eks, enkelte forhandlere selger Look PX12 til kr 1500,-, mens andre tar rundt kr 2500,-

Hele tusenlappen skiller!

Hvorfor er det slik, tror du?

Kanskje den billigste forhandleren selger bindingen med tap?

:wink

Nei, de selger med litt mindre fortjeneste...that's all!

Lokal næring
joffe11 #131520 26/11/2008 2:54 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Captain Slow:<blockquote><p>Sitat John Rambo:Hva med alternativt og få tilsendt bindinger og ski umontert, for så å stikke til den lokale sjappa og be dem montere?

</p>

</blockquote>

Syns dette er en vitkig sak. Du vil altså kun betale for lokal kompetanse og støtte når du samtidig bidrer til å fjerne deres inntektsgrunnlag? I slike tilfeller stemmer jeg for at montering av utstyr som ikke er kjøpt i butikken kan tas en god del ekstra for. Dette er ikke ment som et personangrep John Rambo, men det er viktig å sette fokus på dette.

Reklamasjon og service er en viktig del av det vi får tilbud om via norske butikker. Reklamasjonsretten har du ikke lenger hvis utstyr er kjøpt i utlandet, og denne servicen er jo knyttet til at de også skal tjene penger.

Kostnad og hva vi har råd til er en utfordring, men tryggheten og muligheten til å benytte seg av god lokal kompetanse er viktig, og gode butikker med kompetanse er det største taperene hvis folk kjøper utstyr på Conrad og stikker innom for å suge ut kompetanse, eller prøve seg på en reklamasjon. Nei, joffe11 var uheldig, men den potensielle moms-smellen er en naturlig konsekvens av kjøp via utland, og dermed mulighet til å benytte reklamasjonsretten lokalt.

Jeg er stor fan av å oppsøke den gode kompetansen her hjemme!

joffe11 #131521 26/11/2008 3:35 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat tb77:Den lokale sjappa som ikke får solgt ski fordi prisene er for høye, pga av for høy avanse, mener du?

Jrg mener den lokale sjappa som selger billigere ski enn den tyske.

Hvorfor?Fordi norsk er norsk, og tysk er tysk.

Rooolig nå gutter...
joffe11 #131522 26/11/2008 4:34 PM
Fersking
Fersking

Selv om vi kanskje liker å tro det, så tviler jeg på at skikjørere som befinner seg i segmentet "ski fra 6k og oppover" er, eller skulle vært, den primære kundemassen for landets sportsbutikker, kanskje me noen hederlige unntak. Diverse G-sport butikker andre sjapper med utvalg som får den mest hardbarka tøffing til å grine driter jo i denne problemstillingen, de har ikke det jeg (vi) skal ha uansett. ( Kan jo nevne at jeg forleden så gode gamle k2 stuntman for 9.året på rad til fullpris hos min lokale helt)

Når det gjelder disse unntakene som satser mer på ekstremutøveren enn familiefaren som skal ha nye ski til 4 unger, pulk til seg selv og bikkja samt full gore tex til fruen, så får disse bare finne seg i å konkurrere med alle aktører i markedet, foreign and domestic! Hvordan de vil gjøre dette har ikke jeg noen fasitsvar på, men kunnskap og service pleier jo bli godt mottatt.

Illojale kunder? Jeg er en illojal kunde og jeg er stolt av det. ALLE er illojale kunder hvis incentivet blir sterkt nok ( nok å spare that is). Gidder fan ikke legge igjen mine surt opptjente grunker på den lokale sjappa bare for å være snill, greier de ikke å kompensere for de ukristelig høye prisene gjennom andre tjenester som service og kompetanse så kan de bare ha det så godt.Når det er sagt skal det jo endel service og kompentanse til for å dekke inn for 2-3000.

Dette er den nye hverdagen for butikker som satser i det litt dyrere segmentet. De blir pent nødt å lære seg å takle dette, hvis ikke går det jo sjelden bra. Når det er sagt så tror jeg vi overvurderer oss selv som kjøpergruppe sett totalt, uten at jeg sitter på plagsomt mye tall om emnet.

Sett fra mitt ståsted gjør dagens gjennomsnittlige sportsbutikk det ganske lurt i hva de tar inn osv. Masse forskjellig drit til den jevne mannen i gata samt 1 modell eller 2 for å ha noe å selge opp til/vise at det finns verre. Ikke alle som liker å kjøpe det dyreste=) De bør konsentrere seg om familiefaren med god råd som ikke gidder sende 4 par støvler tur/retur tyskland 4 ganger for å få alle størrelsene rett.

Fan...ble litt rotete dette ser jeg, håper jeg gjor meg delvis forstått hvertfall.

joffe11 #131523 26/11/2008 4:50 PM
Ivrig
Ivrig

Nei "donut", jeg synes du uttrykker deg klart og er temmelig enig med deg.

joffe11 #131524 26/11/2008 5:13 PM
Fersking
Fersking

som om jeg skulle sagt det selv:grin

Donut
joffe11 #131525 26/11/2008 6:34 PM
Avhengig
Avhengig

Veldig enig, og ikke noe rot om jeg kunne se.

Gode poeng!

Men jeg må jo si at jeg skjønner godt at sportsbutikkene (særlig kjedene) MÅ rette seg etter den store massen av kunder, som gjerne skal ha et par OK carvingski til kjøring noen dager i vinterferien eller Påsken (and that's it)

Det er i DEN kundegruppen de tjener pengene. Så, logisk nok blir det mange slike "ski, bindinger og støvler"-pakker.

Så får vi entusiaster som elsker ski; og enten ER gode til å kjøre ski (eller drømmer om å bli gode, og kjøre store linjer som Seth Morrison, selv om vi aldri kommer til å gjøre det...slik som jeg selv vet aldri vil skje med meg) og er opptatt av utstyr finne det vi trenger/vil ha andre steder...

F.eks i utlandet.

joffe11 #131526 26/11/2008 6:51 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Captain Slow:Hvorfor?Fordi norsk er norsk, og tysk er tysk.

Jeg må tydeligvis forklare;

Norge er et dyrt land å leve i.-Fordi vi i Norge tjener (jevnt over) mye penger.

Tyskland er et billig land å leve i.-Fordi vi i Norge tjener (jevnt over) mye penger.Det gjør derimot ikke den jevne tysker i vår verden (les: Norge).

Sett i sammenheng med inntekt koster varer omtrent det samme (med unntak av varer som det i større grad handles med internasjonalt, feks olje og avgiftsnivå) i Tyskland og Furet Værbitt.

Det gjør at varer og tjenester er billigere for en nordmann i Tyskland (det rimer, og alt som rimer er sant).

Jeg ser selvfølgelig poenget ditt tb77, jeg har selv handlet både ski og andre ting i utenlandske (nett-)butikker i flere år, fordi det er billig.Det jeg mener det blir for dumt å kjøpe billige varer i utlandet og deretter "utnytte" service og godvilje i den lokale butikken.Når man handler bør man i mine øyne være bevisst på det, og vite at man gjør det vanskelig for seg selv ved reklamasjon, service m.m.

joffe11 #131527 26/11/2008 7:01 PM
Ivrig
Ivrig

Men er egentlig dette noe du må forklare "Captain Slow"? Jeg ser ikke helt motsetningene. Tell me!

joffe11 #131528 26/11/2008 7:11 PM
Entusiast
Entusiast

Fram med teskjea.

Prisen på varer og tjenster speiler inntektsnivået.Inntektsnivået er lavere enn Norge i de fleste land, ergo er varer og tjenster i våre øyne billige.

Jeg mener at man bør ta evt. konsekvensene av å handle i utlandet, og ikke ta med evt problemer til en lokal butikk der du ikke bruker penger (les: kjøper skiene), så som sakens kjerne; kjøpe ski og binding løst og montere hjemme for å sikre seg reklamasjonsrettighet ved en evt feilmontering.

Hehe
joffe11 #131529 26/11/2008 7:14 PM
Entusiast
Entusiast

Norske butikker spenner seg over alle spekter når det kommer til kompetanse og profesjonalitet, men det finnes også mange utrolig gode butikker som har stor kompetanse og et skiutvalg som er på høyde med det beste du finner i in og utland.

Og, kostnad, det er virkelig mulig å gå inn i en norsk seriøs butikk og presse litt pris. Det er marginer å gå på til en hvis grad.

Og det å betale litt ekstra for reklamasjonsretten og service når dere skal flytte bindinger eller lignende.

Skjønner godt at folk vil spare penger, men det er ikke alltids det er så mye å spare hvis du på et tidspunkt ødelegger skien eller trenger service.

PS, tilbake til diskusjonens utgangspunkt: Det er ikke så vanskelig å montere ski da, step by step, mål opp og ikke stress, så får de fleste det til wink

joffe11 #131530 26/11/2008 9:13 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat Captain Slow:Det jeg mener det blir for dumt å kjøpe billige varer i utlandet og deretter "utnytte" service og godvilje i den lokale butikken.

Akkurat denne må jeg innrømme at jeg egentlig er med på.

Jeg ville vel hatt litt smådårlig følelse av å ta med utenlandsk-kjøpt utstyr til en norsk sportsbutikk for å la de ta jobben.

Vel, det kommer også litt an på...min lokale Sport1-butikk, hvor jeg har lagt igjen noen tusenlapper de siste par årene, skulle jeg nok hatt samvittighet til å la fikse på skutsyret mitt.

Men, som sagt, jeg er enig i argumentet at det blir litt feil å kjøpe i utlandet, så bruke norske butikkers goodwill.

enig selv
joffe11 #131531 26/11/2008 10:08 PM
Fersking
Fersking

Tenkte at det ville komme et par reaksjoner på den alternative løsningen angående hvem som monterer. Som den halvfattige skiglade studenten jeg er så må jeg iallefall få lov til å si at jeg ikke har noen skrupler med å bestille billigere skiutsyr av fra utlandet.

Men det som det ble litt diskusjon om var jo om det ble "moralsk" riktig å flytte ansvaret over på den lokale sjappa isteden for å få dem montert på sport-conrad.Skiene og bindingen blir kjøpt i utlandet uansett, ferdig med det, så det salget har den lokale sjappa mistet uansett, men om de vil ta en 2-3 hundre kroner for montering så er det helt greit for meg iallefall. Og det er jo penger rett i boksen. Og med litt service her så kommer jeg selvfølgelig tilbake for å preppe skia senere også, noe som er en grei sekundær inntektskilde for mange sportsbutikker.

Men hovedgrunnen til spørsmålet mitt første gang var jo grunnet i at jeg rett og slett har fått inntrykk av at det er mange som har fått feilmonterte bindinger fra sport.conrad. Kan hende jeg tar feil? Når jeg da vet at nærmeste Platou sjappe har et ekstremt godt rykte på seg angående nettopp dette, så var det rett og slett fordi at jeg stoler mer på dem enn jeg gjør på sport-conrad.Om de vil føle seg snytt for et eventuelt salg, får nesten være opp til dem.Det er jo også opp til dem om dem vil ta oppdraget i det hele tatt.

Kanskje mange som er totalt uenige med meg her, men slik er iallefall ståa for meg per dagsdato:grin

joffe11 #131532 26/11/2008 10:18 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

please husk på noen ting da:

25 % moms er mye! butikken mister 25% på denne måten. Så er det innpriser, griske importører og kravstore kunder. Norske tariffløninger, varer som aldri kommer, lokalleier, arbeidsgiveravgift osv...

Dette er realiteten!

Det er ikke slik at en sportsbutikk har 70 % avanse på utstyret de selger! Det er en haug med mennesker som faktisk lever av dette!

prøver ikke å henge ut nettkjøpere, bare begrunne litt hvorfor det er så dyrt som det er i norge.. smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå