Alpinski for de minste?
|
Medlem
|
OP
Medlem
God dag godtfolk!Her sitter jeg og leter etter julegave til den 2,5 år gamle niesen min, Hedvig. Hun har gått på vanlige bortover-ski siste sesong, med stor suksess. I år er jeg på leting etter alpinski til samme tuppelura. Er det noen som kjenner til merker og leverandører for barneski 70-90 cm med tilbehør, gjerne miniatyrmodell av kjente ski (viktig i disse dager). For ett par år siden fant jeg Salamon Xscream i 70 cm mener jeg... Onkel Terje
|
|
|
 Frost?
|
Avhengig
|
Avhengig
G-Sport har jo en egen barneskiserie, som heter Frost. (Mulig de lages av Head, siden G-Sport satser stort på akkurat det merket...?) Men, jeg vet ikke mye om de skiene. Og de som kjører mye på dem kommer vel ikke til å skrive så mye her inne ennå. Utover G-Sport og Frost-skiene, så er det vel ikke veldig lett å finne barneski... (Jeg er på syltynn is her nå altså...)
|
|
|
 Line
|
Avhengig
|
Avhengig
Vet Line kom med noen mini twintip ski for noen år siden...husker ikke helt lengde på de,men de er små hvertfall. Og om du får tak i de i norge vet jeg heller ikke...bare sett de i Østerike....Vet at Atomic lager barne ski med samme navn som de store skia....hvor gromt er det ikke med en 3åring på samme racing ski som svindal? Völkl har også samme opplegget...monterte noen barne ski i vinter på 60-70cm helt rått!! Så kommer jo problemet da! :P Detter er også ski jeg kun har sett i østerike og ikke for salg i butikk,men utleie ski. Så jeg vet ikke om dette er ski de bare lager for at utleier kan kompletere ski stallen med dems ski fra de minste til de største eller om dette kommer for salg?? Sjekk ut hjemmesidene til atomic,völkl,head,fischer,elan osv...da får du fort et svar om dette finnes for salg eller ikke!!Hvertfall de merkene du det er mest sansynlig at har så små ski!!
|
|
|
 Rossi B JR og Dynastar Leg.
|
Fersking
|
Fersking
Hallios, er ikke sikker på lengdene men Rossignol har en feiendeflott ski i Bandit JR. Og så har jeg sett Dynastar Legend i junior variant, kanskje det er noe for a Hedvig?
|
|
|
 Noe med Rosa?
|
Medlem
|
Medlem
HeiDatteren (mikromy) min er 4 og fikk sine første slalomski for 2 år siden. Så først på Head/frost serien til G-sport, men hun ville ikke ha de pga lilla farge. Vi endte opp med K2 Love Bug, rosa med prinsesser på. En innertier.Nå ønsker hun seg twintip og selv om skiene hun har strengt tatt holder en sesong til har far vært og tittet litt på junior/barneski modeller av ulike fabrikanter. Det ser ut til at de fleste merkene har tøffe "freeride" modeller for barn lik voksenskiene, men jeg finner ikke korte nok lengder, Tror ikke disse skiene er rettet mot de aller minste, men mener jeg så noen korte Dynastar Legend barneski i fjor. Av støvler kjøpte vi de minste Lange støvlene som var å få tak i. Lyseblå racing farge 17MP. Litt store, men det ble ikke mye skikjøring første året. Funket greit med en raggsokk i. I fjor passet støvlene bra med bare en Ullvang sokk. Skallet er større enn innerstøvlen og jeg har blokket denne litt og i år har hun støvlene på 3 sesong og de passer perfekt, med mindre hun vokser ut av dem i løpet av vinteren.
|
|
|
 dynastar - dalbello
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
dynastar har ski. kan være værre med sko, men dalbello har noe. var populært ifjor jul til ei på 16mnd, he he...
|
|
|
|
|
|
 Gjør som Hugo Harrison!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Datteren til samboer'n min fikk Rossignol Bandit da hun var to år gammel, og de funker topp! I tillegg er de prikk like (grafikken altså) som skiene Hugo Harrion kjørte på i sin tid! Nå er hun litt eldre, og koser seg på 4frnts Grom ski: www.vpg.no
|
|
|
 Re: Alpinski for de minste?
|
Medlem
|
Medlem
Som en motvekt til alle som må ha de hotteste barneskia så kjøpte jeg for noen uker siden noe brukte rossignol-greier på Smartclub til dattera mi på 2,5 år. 299,- inkl. bindinger. Ser ikke superkule ut og sålen så ikke akkurat pent brukt ut, men de funker helt sikkert fett som faen. Hvis hun ikke vil bruke dem fordi fargen er feil så får hun sitte og se på i stedet. Jeg skal ikke moralisere her altså, jeg skjønner veldig godt at det er kult med kule barneski også, men jeg tipper utstyrshysteriet kommer tidsnok. Sønnen min som er 6 fikk twintip i fjor (K2 etellerannet). Kjøpte nye slalåmstøvler til ham i går, og jeg syns nok det var artigere med nye støvler enn han selv syns, så jeg er ikke noe bedre sjæl da :wink Forøvrig utrolig hvor kult det er å kjøre på ski med unga. Var på Stryn i sommer med poden og kjørte både korte baksida og "speedski". Veit ikke hvem av oss som var mest happy jeg :grin Det å være ute på tur sammen er ordentlig lykke. Bare det kommer litt kuldegrader nå så er vi igang igjen. Jippi!
|
|
|
 Støtter
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Old McDonald:Som en motvekt til alle som må ha de hotteste barneskia så kjøpte jeg for noen uker siden noe brukte rossignol-greier på Smartclub til dattera mi på 2,5 år. 299,- inkl. bindinger. Ser ikke superkule ut og sålen så ikke akkurat pent brukt ut, men de funker helt sikkert fett som faen. Hvis hun ikke vil bruke dem fordi fargen er feil så får hun sitte og se på i stedet. Jeg skal ikke moralisere her altså, jeg skjønner veldig godt at det er kult med kule barneski også, men jeg tipper utstyrshysteriet kommer tidsnok. Sønnen min som er 6 fikk twintip i fjor (K2 etellerannet). Kjøpte nye slalåmstøvler til ham i går, og jeg syns nok det var artigere med nye støvler enn han selv syns, så jeg er ikke noe bedre sjæl da :winkForøvrig utrolig hvor kult det er å kjøre på ski med unga. Var på Stryn i sommer med poden og kjørte både korte baksida og "speedski". Veit ikke hvem av oss som var mest happy jeg :grin Det å være ute på tur sammen er ordentlig lykke. Bare det kommer litt kuldegrader nå så er vi igang igjen. Jippi! Støtter deg fullt ut! Barn vokser jo så fort, at hvis de skal ha nytt, fancy utstyr i forhold til hvordan de skyter i været, så blir det hyppig utstyrsbytte og en kostbar affære. Dessuten, som du sier, barna blir fort store nok til å henge seg på utstyrshysteriet...man trenger ikke å stimulere det unødig.
|
|
|
 Takk for mange gode svar.
|
Medlem
|
OP
Medlem
Jo mer jeg leter og jo flere tips jeg får, desto flere bra og morsomme fine ski finner jeg. Jeg hadde vel gjerne kjøpt billige brukte ski dersom jeg fant noen JEG ville kjøpe. Tror sikkert hun synes de blir både fargerike og fine å se på, men regner med at det er bruken som kan gi henne mest glede. Nye ski ligger på rundt 1500,- + støvler, hvertfall det meste jeg har sett til nå. Og om et år eller to må jeg sikkert kjøpe nye fordi de har blitt for store. Sånn er det bare. Jeg kjøper forøvrig ikke brukte ski denne gangen, fordi det er hennes først ski (må være litt ekstra stas) og fordi det er julegaven hennes. Litt kjedelig å kjøpe brukt da. Og til sist så er hun den eneste (foreløpig) niesen jeg har, og som Onkel Terje forbeholder jeg meg retten til å dra på litt ekstra nå og da. :wink Men i årene som kommer blir jeg nok å se på brukte ski og heller investere i turer i fjell og anlegg sammen med henne. Takker for gode meninger og råd. Dere er uvurderlige! God vinter.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
hvilken lengde er det du ser etter i Twintipp og vanlige? (gjerne på cm) så skal jeg sjekke hva Gsport har (head) i de nye Barnetwintippene i år 
|
|
|
|
|
|
 Størrelse:
|
Medlem
|
OP
Medlem
Hun er 90 cm høy, så jeg satser på 90 cm ski, og sko er str 25-ish. Hun veier 14 kilo... hehehe! :grin Muntert!
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Jeg tror 90cm fort kan bli litt langt(!) faktisk. sønnen min starta så og si nøyaktig på 3-årsdagen sin. Husker ikke hvor høy han var, men han var ganske så høy for alderen. Jeg kjøpte 93cm ski mye fordi jeg tenkte at første sesongen bare ville bli å ha på skia, og det var mest for den neste sesongen jeg kjøpte dem. Kusina hans som var et halvt år eldre startet samtidig på 80 cm. Nå ble begge overraskende raskt "gode" så den første sesongen ble definitivt en "ordentlig" sesong, men jeg så at kusina på korte ski hadde veldig mye lettere for å svinge. Hun kjørte også helt greit med 80cm sesongen etter også. Så nå som datteren min (3 år i januar) skal begynne har jeg gått for 80 cm. Regner med at hun kan kjøre med dem neste vinter også før hun arver de på 93cm. Altså, det blir helt sikkert ikke feil med 90cm, jeg sier bare at jeg tror 80cm fort kan være enklere å starte med. Det ender jo uansett opp i at det avhenger av interessen til både barn og foreldre (eller onkler :)Og akkurat som for voksne er det nok delte meninger om dette. Dette var min...
|
|
|
 Godt input...
|
Medlem
|
OP
Medlem
Høres logisk ut, så da skal jeg se etter et par kortere. Har sett dem helt ned i 70 cm. Takk for tipset.
|
|
|
 Rossinol Princes
|
Fersking
|
Fersking
Nettopp fått et par rossignol princes 80cm (sport-conrad)til min datter på 3. Bred og stabil ski laget for de aller minste, med fett design. (Dog er det nok far som har størst glede av å handle nye ski):cool
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Hva med brett? Hvor gamle må de være for dét? Kanskje ski først, og så over til brett etterhvert?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ville kjøpt Snowblades til henne jeg. De er ca 85-95 cm lange og ganske lette. Holder en del lengre en tradisjonelle barneski vil jeg tro.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg kjøpte ski til jentungen min i forfjor. Kom da over både Völkl Mantra og Head Monster som appelerte til meg. Jeg endte likevel opp med K2 Love Bug, som også HPX nevnte, mest pga design som appelerer til småjenter. Etter min mening har man kjøpt katta i sekken dersom ungene ikke vil bruke skia. Om det er pga feil design eller noe annet er irrelevant - det er bortkastede penger uansett. Derfor er det lønnsomt å velge en ski som ungene virkelig synes er stilig og ønsker å bruke. Jeg tenker som så at her skal jeg stimulere fram en interesse som ikke kommer av seg selv hos så små unger. For å si det slik: Jeg tviler på at Barbie hadde vært like populær dersom det kun fantes kjipe, farveløse og umoderne klær å få tak i. Når interessen er vekket og poden er avhengig av skikjøring kan man tenke funksjon, funksjon, funksjon. Jeg må likevel innrømme at jeg ser litt på design når jeg leter etter ski til meg selv også. Apropos lengde; velg korte innsvingte ski. De største ungene mine har vokst opp med lange ski med moderat innsving, og har slitt med å beherske disse.
|
|
|
 ..
|
Medlem
|
Medlem
snowblades er ABSOLUTT ikke noe alternativ for et lite barn. Tenk på bindingssystemet hvordan det tar på knærne!Burde vært forbudt generelt sett.. Er sykt mye frekt av ski ellers som er ment for barn:)
|
|
|
 Mantra
|
Fersking
|
Fersking
Mener jeg har sett et par Vølkl Mantra (de hvite) i barnestørrelse en plass, så virkelig flotte ut :-)
|
|
|
 Lengder
|
Fersking
|
Fersking
Hei!Har sett at du var på jakt etter ski som var ca 90cm til en jente på 2 1/2. Av erfaring (2 gutter som har gått gjennom det samme) vet jeg at kortere ski er en mye bedre start for de som er så små. Begge mine startet rundt 2-3års alderen. Skiene var rundt 70cm lange og det har fungert supert. I starten må de uansett ha hjelp men så fort de setter i gang på egen hånd vil litt kortere ski gi en bedre mestringsfølelse.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat eppa:snowblades er ABSOLUTT ikke noe alternativ for et lite barn. Tenk på bindingssystemet hvordan det tar på knærne!Burde vært forbudt generelt sett.. Ble nyskjerrig nå, du sier snowblades bindinger er skadelig for knærne? Hvorfor?
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Snowblades har vel ikke bindinger som løser ut?
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
pleide og stå på snowblades, og det at bindingene ikke løser ut kompenseres i min erfaring av at skiene i seg selv er så korte. Lurte i grunn mest på om det var noe annet som ble siktet til her.
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Snowblades til et lite barn vil vel tilsvare at en voksen kjører snowblades med bredde min 20 cm og lengde 150 cm uten utløserbindinger? Ja ja, jeg vet det ikke går an å sammenlikne så direkte!
|
|
|
 Barneski
|
Fersking
|
Fersking
K2 Luv Bug fåes ned til 76 cm. Den er rosa og har et litt prinsesseaktig utseende (?). :razz Fåes f.eks her Andre alternativer
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jo, er sikker best med barneski. =) Og for en 2 åring eller 3 åring går det vel ikke så fort uansett. Anbefaler som andre her og kjøpe korte ski, kontroll over skiene er mye viktigere en fart og stabilitet i første omgang. Når du er vant til korte ski og har fått inn rett teknikk og ikke minst føler at du kan det vil det være mye lettere og stå på lengre ski. Ser mange unger som står med skiene i V form. Gikk selv aldri i gjennom den fasen der. Vil tro det hadde noe og gjøre med at jeg fort ble vant til og svinge skikkelig?
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Mulig jeg nå er pirkete, men jeg synes dette er veldig viktig ref "for en 2 åring eller 3 åring går det vel ikke så fort uansett". Det er ikke farten men de sakte vridningene som ødelegger flest knær.
|
|
|
|
|