Heisann.
Jeg har kjøpt Lib-Tech brett fra USA to ganger selv. Har brukt ebay for å finne det jeg vil ha... Spart mange tusen kroner på dette i forhold til butikk hjemme. Nettbutikker i USA har ofte avtaler med leverandører/merker om ikke å selge til kunder i utlandet - typisk oakley, burton, lib-tech, arc'teryx etc... - så ebay er oftest enklest. Hør med selgere om de sender til norge i hvert enkelt tilfelle. De gjør ofte det selv om det ikke står på selve annonsen.
For frakt kan du få deg en adresse i USA gjennom jetcarrier. De videresender pakken for deg. Det du betaler ved siden av varen er da frakt og moms (25%)
Dette er ofte rimeligste alternativet dersom selger ikke er villig til å sende til Norge, men er du heldig og treffer en grei selger, blir varen sendt som gave med verdi under 1000 spenn og du får varen uten å betale moms (ikke helt i henhold, men...) Dersom varen går til tollbehandling må du betale en sum når du henter pakken på posten (kr 199 + 25% av pakkens verdi og frakt)
Frakt av store pakker fra USA er generelt dyrt, og du bør regne med en fraktpris på alt fra $60-150. Dersom du bruker jetcarrier tror jeg de tar i overkant av 200kr for frakten (er ikke helt sikker)
Frakttid varierer fra 1 til 4 uker
Sjekk disse sidene for mer info
www.ebay.com (verdens største marked for brukt og nytt)www.paypal.com (sikker betaling på ebay)www.jetcarrier.com (frakt fra USA, norskt firma)
Lykke til!