Nye ski - jente (bose&sekk-park&pudder)
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, jeg har gått og grublet på kjøp av nyte ski en periode. Er middels erfaren kjører, og kjører mest i park men også utenfor park. Kjører mye i Åre og litt på Oppdal. Liker en litt leken kjørestil både i og utenfor preppa snø, god respons og krappe svinger. Tar mest heis/gondol. Skiene må ha fin flyt i løssnø men også tåle isete underlag - ja jeg ønsker en god allround ski.. *kremt* pose og sekk, for å bli en bedre kjører. Er 178cm, 74 kg og ganske sterk i kroppen - og jente. Har vurdert disse skiene, har noen av dere noen synspunkt på noen av dem eller andre forslag?Völkl Attiva Fuego + Marker IPT 11TC 07/08 (168cm)Dynastar Exclusive Fluid Limited + NX Ecl. 08/09 (168 cm)K2 T:9 Burnin Luv + M1 11.0 TI 08/09 (170cm)Salomon X-Wing X7 + 711 Red/White 08/09 (170cm)Dynastar Contact + NX11 Fluid 08/09 (165 cm)
|
|
|
 Re: Nye ski - jente (bose&sekk-park&pudder)
|
Entusiast
|
Entusiast
hva med 4frnt madonna 121-90-11armada catinka 164 cm 119-83-109 catinka er park-ski som funker veldig bra i hele bakken..Madonna kjenner jeg ikke noe serlig til, men vil tro den heller mer mot en all-mountain ski.ang. binding. hvorfor ikke bare gå for px12? kjører du litt hardt med dine 74 kg er det en passende binding, og ikke minst veldig bra!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har du kjørt Catinkaen selv? Siden du mener den funker bra sånn overall? Det er vel enn all-mountain jeg er på utkikk etter, siden jeg ikke gidder å dra med meg flere par ski men ofte skifter humør ila dagen/weekenden/uken ang hva jeg vil kjøre... (på/utenfor løype) mange takk for alle innspill
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Basert på utsagn om vekt & styrke ville jeg styrt unna Marker 11-bindinger, Griffon eller Px12 bør være sikre valg. Hvilke ski har du nå, hva liker du/liker du ikke med de? K2 Public Enemy er en twintip som får veldig god omtale som all-mountain ski, du får de billig fra Conrad (eller K2 Extreme, årets utgave av samme ski).
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
har völkl attiva aire og er egentlig ganske fornøyd med men synes de er litt for "forgiving".. kanskje fordi jeg er såppas sterk og også tung? Men jeg er heller ikke noe råskinn som kjører fra guttene, og liker litt lekne ski og kjører ikke "utfor"....
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
hva med dynastar troublemaker? noen erfaringer?
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Snowcat:Har du kjørt Catinkaen selv? Siden du mener den funker bra sånn overall? Det er vel enn all-mountain jeg er på utkikk etter, siden jeg ikke gidder å dra med meg flere par ski men ofte skifter humør ila dagen/weekenden/uken ang hva jeg vil kjøre... (på/utenfor løype)mange takk for alle innspill Nei, begge to ski er for damer. har derimot ei vennine som er veldig fornøyd med de. Jeg sitter nå med den erfaringen at hvis du kjører mest park, så er det kjekkest å ha ski som er egna best for det du kjører mest. (huff, det var litt klomsete formulert). hehe. men siden du sier at du kjører mest park ville jeg godt for noen park ski. er ikke noe problem å kjøre bakke eller pudder med det.. All mountain ski bli jo mer som et kompromiss for all skikjøring
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
jo, ser argumentet:) parkski altså. det jeg tenkte var kanskje at noen (ikke så store) gutter hadde noen gode ski å anbefale, med tanke på at jeg er ei typisk skandinavisk lang og ganske stor jente. Jeg opplever at jenteskiene kanskje er litt mjuke og snille, og mange av dem leveres ikke lange nok til meg. Noen som er morsomme å kjøre på.
|
|
|
 Tips
|
Avhengig
|
Avhengig
Jeg vil også anbefale en twintip ski, Snowcat? Siden du nevner at du kjører en del i park... (Hvis du ikke kjører/lander switch, så drit i twin tip! Da er det bortkastet. Mange kjøper twin tip uansett, kun fordi det er mote...) Men kjører du både vanlig og switch, så kan jo ski som Roxy Broomstix være et godt forslag til en allround twintip. Den er vel 122-86-112 (korriger meg hvis jeg tar feil), og med en slik bredde så kan du cruise over hele fjellet. (Men dyp pudder blir naturligvis en utfordring.)For øvrig er dette Sarah Burkes favorittski, som hun bruker nesten overalt. Völkl Bridge er en annen god allrounder. Denne har ingen jenteversjon, men er likevel relativt myk, og siden du er ganske høy og sier du er ganske sterk, vil ikke det være noe problem.MEN, dette er en ski som er 92mm ved midjen, så det er ingen ski som det er lett å kjøre veldig raske, korte svinger med. Likevel, ingen av skiene du selv nevner å ha vurdert, er beregnet for noe i nærheten av skikkelig off-piste kjøring! De er såkalte allmountainski, men er alle mer eller mindre ikke brukbare til noe annet enn kjøring i preppet bakke (og egentlig ikke beregnet for parkkjøring i det hele tatt). Utenfor løypene fungerer de bare såvidt det er. Egentlig er de litt for like Völkl Attiva Aire som du allerede har, bare bittelitt bredere og litt stivere. Men, for at dette ikke skal bli FOR mye synsing, så tror jeg du bør spørre deg seg om det eneste du mangler i forhold til Aire, er at de for lettkjørte og tilgivende? Hvis du ellers er strålende fornøyd med Aire og at de funker til din bruk ellers (med tanke på bredde og svingradius) så kan du jo droppe tipsene jeg har gitt. Men skal du ha allsidige ski som både skal kjøres i park, bakke og off-piste, så burde du nok helt ærlig se på et par som har tupp på rundt 120mm (og oppover), og midje på minst 80mm. Husk at dagens allroundski blir stadig bredere på midten, uten at svingegenskapene blir skadelidende. Og siden du ikke er nybegynner, så anbefaler jeg at du kjøper et par som er omtrent like lange som deg selv. PS! Som du sier, så er du ei typisk skandinavisk jente med høyde og ikke fluevekt, og dermed kan du enkelt og greit droppe kvinnemodeller. Du kommer ikke til å ha vansker med å kontrollere en herreski. (Unntatt de stiveste racingski, men det er du jo ikke på utkikk etter heller)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Oh, det var et skikkelig velbegrunn ainnlegg, takk for tipsene. Jo, jeg er nok litt skeptisk til jenteskia - og så føler jeg at de jentene jeg kjenner har så lite peil på ski og at de fleste guttene jeg kjenner først og fremst fokuserer på fart og store svinger - så har liksom ingen i omgangskrets som gir gode råd mtp ski i forhold til kjøremønsteret mitt. Tror du naila meg bra:) Har titta litt på bridge, men mulig den er lit vid i svingene. Skulle ønske andre jenter var mer aktive på forum og reviews og ga ilbakemledinger om skiene de kjørte på... (ris til egen bak)
|
|
|
 allround ski
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vil du ha bra allround ski? kjøp K2 seth (eller ny obSETHed). Jeg kjører K2 seth 189cm (er 180cm høy jente) - dette er min allroundski - funker på alt, K2 Nancy - toppturski (tåler ikke skikkelig fart), og Volkl Racetiger SL World Cup - i isete løyper. den siste anbefaller jeg ikke som allround-ski;-)
|
|
|
 Madonna
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Samboern min (som er jente altså) prøvde 4frnt Madonna i vinter og konkluderte med at det er ei veldig god parkski. De er nokså breie, og sannsynligvis et utmerket valg for deg. Bindiger er nok ikke så falrig hva du velger, men de bør kanskje gå til 14.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Margaret: takk for tips! Seth er det ingen som har tipset meg om ennå - skal sjekke de ut. Siden vi er ca like "store" jenter så føler jeg kanskje at du har erfaringer som er verdt å lytte til også  Tore meirik: den madonna skia har jeg også fått tips av fra noen andre, den er vist en gjenganger ang at veldig mange liker den. Men de er ikke litt for snille da kanskje?
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Elise hos Oslo sportslager har tipset meg om legend skia fra K2.. sørean altså.. komemr så utrolig sprikende innspill her: men har noen noe synspunkt på den? Hun har foreslått flere ulike legend ski, har ikk ehelt klart for meg de ulike egenskapene.
|
|
|
 legend?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
snowcat: legend er dynastar ski - ikke twin-tip. Hvis du kjører i park, passer K2 Kung fujas (http://www.k2skis.com/products/skis.asp?id=25) og gamle Seth bedre enn legend. Jeg testet dynastar legend mythic rider, men kjøpte K2 seth. legend er litt mer "tradisjonal" ski - har lavere vekt enn seth, er mer dynamisk på hardsnø, men seth er kjempestabil, MYE bedre enn legend i pudder, tung våt vårsnø, oppkjørt off-piste&løyper. I myke løyper funker seth som en storslalom rennski - kjørte ca. 90km/h i St.Anton i fjor - skiene protesterte ikke;-)Jo dårligere snø, desto bedre funker seth.ulemper: skia føles tung og kjedelige hvis man kjører veldig langsomt.
|
|
|
 Dynastar?
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Snowcat:Elise hos Oslo sportslager har tipset meg om legend skia fra K2.. sørean altså.. komemr så utrolig sprikende innspill her: men har noen noe synspunkt på den? Hun har foreslått flere ulike legend ski, har ikk ehelt klart for meg de ulike egenskapene. Enten så mener du Legend-skiene til Dynastar, og hvis det er K2, så er det nok Apache-serien deres... Tipset til Margaret er helt klart bra, for Seth-skiene er bra allround frikjøringsski. Men, da er du tilbake til ganske vide svingbuer. Tar jeg feil hvis du ønsker noe rundt 14-16 meter i svingradius? (Altså, kort til medium sving?) I så fall, så er det ikke mange ski å velge mellom som både er vide nok på midten til å fungere utenfor preppet løype, og likevel ganske raske svinger. Men, tar du en titt på Rossignol Bandit SC80, så klarer den det. Den har følgende mål: 122-80-109, og 175cm versjonen har svingradius på 15 meter. Den har fått jevnt over gode tilbakemeldinger, og tror ikke du går veldig feil hvis du velger den. Den regnes som en 50/50 ski (preppet/off-piste) Hvis du absolutt vil se på Dynastar Legend, så er nok Legend 8000 den som passer din bruk best. Også den en 50/50 ski, og har nesten identiske mål som Bandit SC80, men litt lenger svingradius. (19 meter i 178cm utgave)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
tb77: stemmer, du har nok rett Sorry, var Dynastar sin Legend vi snakket om ja. Her er fra mailen jeg fikk (vi har hatt en lang diskusjon i grunnen): Men for eksempel den Legensd skia vi snakket om kan være fin. Ikke krevende, svinger litt. Morsom ski.Så har du Bandit B78. Ganske like mål, så ikke så ulik ski. Svinger også lett og er leken. Denne er vel og merke nok litt mer fartsstabil. I større fart altså.Ellers får vi også inn dameutgaver av Legend sika: Exclusive Legend og Exclusive Legend Powder som er litt bredere. De er ganske like den unisexmodellen av Legend som vi snakket om da. Mulig enda litt mykere i flexen, og ofte pleier dameskiene være noe lettere i vekt. 14-16 meter svingradius høres perfekt ut:) det er sånn jeg liker det. Mye å sjekke ut for meg nå. Har vært en del runder rundt på alle ski-forhandlere og tittet på ski også, blir vel en siste runde nå før jeg enten bestiller på nettet eller finner noe i butikk.
|
|
|
 Alvorlig talt altså
|
Fersking
|
Fersking
Med all respekt frøken Snowcat: Denne diskusjonen avslører at du kan svært lite om ski. Det er bare å kjøpe noe og kjøre på det, verre er det ikke. Noen ski er for snille, noen er for ditt noen er for datt. Alt du sier er bare tull, kjøp deg et par frikjøringsski med baktupp, og du er sikra masse moro.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Spøkemann: det stemmer at jeg ikke kan så mye om ski, men jeg vet hva jeg vil ha og vet også hva som føles arti å kjøre på når jeg kjører på de. Har prøvd å byttelåne litt med kompiser som er ca like lange/tunge som meg, og prøvd meg fram litt med det. Det har kommet mange innspill i tråden her som ikke passer for meg, men synes likevel det hjelper meg å sile ut hva som IKKE er noen gode alternativ. Og noen som har skjøt hvordan jeg kjører som har truffet bra blink med tips. Og så vil jeg ikke kjøpe noen som går i motsatt retning av det jeg vil i forhold til attivaene heller. da kan jeg jo like godt bare fortsette med de. De tilbakemeldingen jeg har fått har iallefall gjort at jeg har silt vekk masse og sitter igjen men noen få alternativ. Så jeg er kjempehappy jeg:)
|
|
|
 Sport Conrad
|
Avhengig
|
Avhengig
Pga finanskrisen, så er den norske krona litt svakere i forhold til Euro, men du kan fremdeles gjøre kjøp hos Sport Conrad, som norske butikker (overveiende sannsynlig) ikke klarer å konkurrere mot. (Særlig hvis du velger en pakke med binding og ski. Og du kan sette sammen pakken selv) Og, de har flere av de skiene du har sett på/vurdert: http://sport-conrad.com/index.asp?lang_id=ENG Jeg kan gå god for butikken; dønn seriøs. Kjøpte ski der for få uker siden. Tok en uke, så hadde jeg skiene levert på døra av UPS!
|
|
|
 Bra valg av profilnavn
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Spøkemann:Med all respekt frøken Snowcat: Denne diskusjonen avslører at du kan svært lite om ski. Det er bare å kjøpe noe og kjøre på det, verre er det ikke. Noen ski er for snille, noen er for ditt noen er for datt. Alt du sier er bare tull, kjøp deg et par frikjøringsski med baktupp, og du er sikra masse moro. Gratulerer med bra valg av profilnavn, Spøkemann... :wink Det treffer spikeren bra på hodet. I én setning sier du at det "bare er å kjøpe seg et par ski" (samme hva slags, ikke sant?) og kjøre i vei. Og deretter sier du at Snowcat ikke har peiling på ski... Ja, ja. Det var dagens beste spøk så langt! :cool
|
|
|
 Rettelse
|
Avhengig
|
Avhengig
Til Snowcat: Rossignol-skiene jeg nevnte, heter forresten Phantom SC80! Ikke Bandit! Kom på det nå. Men, Phantom er arvtagerne til Bandit-serien, og mange butikker kaller de faktisk for Bandit. (Blant annet Sport Conrad, som du fikk link til) Og, når Oslo Sportslager nevnte Bandit 78 i sitt svar til deg, så er det samme ski som årets Phantom SC80. (Den har blitt et par millimeter bredere...)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
fant ut at de het phantom da jeg sjekket de ut. En på jobb her har også bestil tpå Conrad så kanskje jeg og skal tørre. og at benevnelsen henviser til bredden på midten ja.. se at jeg glemte helt i starten av tråden å si at jeg egentlig er snowboardkjører og startet med det da jeg var sist på barneskolen/først på u-skolen, så tror kjørestilen min nå bærer preg av det. Veksler mellom brett og ski. snevret inn til K2 nancy (179 lengde 128-95-118@17(169) og rossi phantom sc80 122-80-109@15(175) - begge to med kommentarer om at de er lekne (medium sving) og ikke så sabla tunge å dra med seg.
|
|
|
 ski, test og fest
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har vel ikke gitt noen tilbakemelding om hva slags ski det ble på meg og alt det der. Men her kommer en liten rapport: har fått prøvd skiene i under en 3dagershelg i Åre nå. Sessongåpninga i Oppdal ble på noen andre ski. De hadde "ski, test og fest" helg i Åre i helga med åpent i bakken 24 timer i døgnet. Litt hardt og isete i noen partier og litt oppkjørt, men ellers bare pur glede med å kjøre. Kvelds/nattkjøring fredag i 7-9 minus, kjøring i -18 til -14 og knallsol på lørdag (-5 i sola?) og kjøring i flatt lys og litt snøfall på søndag i litt mildere vær rundt 5-7 grader og vind. Oooooweeee! Skiene ble et par Bandit B78 med målene 116 ? 78 ? 105 svingradie 16 på 174cm og med vekt på 3,2kg. Lette ski som er lekne å jobbe med:) og på dem en marker m 12 free binding. Selv er jeg 178cm lang og veier 68kg og har en ganske sterk fysikk. Kjører med en Atomic B90W sko. Er ikke noen særlig øvet skikjører ennå, da jeg siden jeg var lita har kjørt snowboard. På brett kjører jeg med et litt kort brett for min lengde, med mye "pop" og innsving. Jeg kikket etter litt samme egenskaper for ski. Leken kjøring. Etter denne helga med tre dager kjøring vil jeg si at jeg er kjempefornøyd. Skia er lette å jobbe med, føles kvikke og samtidig stabile. Det var mye isete og også iskuler i bakken. Fikk ikke prøvd skiene utenfor løypa, så er litt spent på det... Håper kanskje det blir en oppdalstur til igjen før jul og at det ligger noe fin snø og venter på meg der:) ...jeg er i allefall foreløpig kjempefornøyd!
|
|
|
|
|