Jeg vil også anbefale en twintip ski, Snowcat?

Siden du nevner at du kjører en del i park...

(Hvis du ikke kjører/lander switch, så drit i twin tip! Da er det bortkastet. Mange kjøper twin tip uansett, kun fordi det er mote...)

Men kjører du både vanlig og switch, så kan jo ski som Roxy Broomstix være et godt forslag til en allround twintip. Den er vel 122-86-112 (korriger meg hvis jeg tar feil), og med en slik bredde så kan du cruise over hele fjellet. (Men dyp pudder blir naturligvis en utfordring.)For øvrig er dette Sarah Burkes favorittski, som hun bruker nesten overalt.

Völkl Bridge er en annen god allrounder. Denne har ingen jenteversjon, men er likevel relativt myk, og siden du er ganske høy og sier du er ganske sterk, vil ikke det være noe problem.MEN, dette er en ski som er 92mm ved midjen, så det er ingen ski som det er lett å kjøre veldig raske, korte svinger med.

Likevel, ingen av skiene du selv nevner å ha vurdert, er beregnet for noe i nærheten av skikkelig off-piste kjøring! De er såkalte allmountainski, men er alle mer eller mindre ikke brukbare til noe annet enn kjøring i preppet bakke (og egentlig ikke beregnet for parkkjøring i det hele tatt). Utenfor løypene fungerer de bare såvidt det er. Egentlig er de litt for like Völkl Attiva Aire som du allerede har, bare bittelitt bredere og litt stivere.

Men, for at dette ikke skal bli FOR mye synsing, så tror jeg du bør spørre deg seg om det eneste du mangler i forhold til Aire, er at de for lettkjørte og tilgivende? Hvis du ellers er strålende fornøyd med Aire og at de funker til din bruk ellers (med tanke på bredde og svingradius) så kan du jo droppe tipsene jeg har gitt.

Men skal du ha allsidige ski som både skal kjøres i park, bakke og off-piste, så burde du nok helt ærlig se på et par som har tupp på rundt 120mm (og oppover), og midje på minst 80mm. Husk at dagens allroundski blir stadig bredere på midten, uten at svingegenskapene blir skadelidende. Og siden du ikke er nybegynner, så anbefaler jeg at du kjøper et par som er omtrent like lange som deg selv.

PS! Som du sier, så er du ei typisk skandinavisk jente med høyde og ikke fluevekt, og dermed kan du enkelt og greit droppe kvinnemodeller. Du kommer ikke til å ha vansker med å kontrollere en herreski. (Unntatt de stiveste racingski, men det er du jo ikke på utkikk etter heller)