Dette med "midt i skalaen" skal ikke stemme. Er de sertifisert, så er de sertifisert, og løser ut innenfor grenseverdiene uansett hvilken DIN de står på.
Når det gjelder at tallet man får er lavt når man bruker tabellen, så stemmer nok det. Du kan definere deg selv som "type 3 skier", og bevege deg to hakk ned på tabellen. Fortsatt vil mange synes verdien er for lav, og at bindingen løser ut for fort. Poenget er at dette er en anbefaling, og det produsenter og de som monterer bindingene står inne for. I Norge kan du få butikkene til å stille inn på hvilken DIN-verdi du vil, men har eget ansvar. I f.eks. USA vil butikken stå ansvarlig for at bindingene er rett innstilt, slik at de får et erstatningsansvar hvis du f.eks. brekker beinet hvis instillingen er for høy.
Selv setter jeg DIN-verdien til anbefalt verdi, og stiller den gradvis opp hvis jeg synes skiene slipper for lett. Av egen erfaring varierer dette noe mellom forskjellige bindingsmerker og modeller, så jeg har et par rossi fks som står på ca DIN 8, men kjører marker duke på DIN 11. Dette vil også kunne variere noe med hvor brede ski du har bindingen på, ettersom belastningen blir annerledes da, særlig på tåbindingen etter min erfaring.