Hadde egentlig bestemt meg for ikke å svare på denne tråden, men, men...
Jeg kan helt fint klare meg med et par ski. Gi meg mine Dynastar Legend Pro, og jeg skal komme meg fort frem uansett forhold. De fungerer til alt, og sammenliknet med ski fra nittitallet flyter de også godt på de store dagene.
Men. Breie ski gir nye muligheter når det er myke forhold. Gjennom å ofre en del egenskaper i bakke, kan de gi helt nye opplevelser utenfor bakken. De er mer lettsvingte når det er mye snø (dette er tydeligvis et skjellsord for enkelte her på forumet), mer manøvrerbare, og mindre slitsomme å kjøre på. For en del her virker det som det er negativt at et par ski er lette å kjøre på i tradisjonelt krevende forhold. Det er juks, det blir for enkelt og du får ikke like mye igjen fordi det krever mindre innsats. Poenget er vel at et par lettkjørte ski gjør at du kan pushe deg selv hardere. Kjøre fortere gjennom trangere skog, droppe større klipper, kjøre linjer som du ikke klarte før og generelt ha det enda litt mer moro på ski. Nå mener ikke jeg at man har det objektivt mer moro på breie ski enn på smale, men puritanismen og lidelsesestetikken som enkelte her virker å legge til grunn for sine skivalg (noe overdrevent pompøst sagt) har jeg heller ikke sansen for. Dersom det er slik at man synes det er morsommere når det er vanskelig vil jeg foreslå å kjøre telemark på langrennsski uansett forhold.
Dersom vi skal se på det hele i et forbruksperspektiv blir jeg gjerne med på en diskusjon om hvor mange skipar man "trenger", men jeg mener dette strengt tatt er en separat sak. Dersom argumentet er at man ikke vil ha mer enn et par ski, så faller jo selvfølgelig mye av relevansen til skikkelig breie ski bort. Jeg kunne dog se for meg å ha et par EHP 186 som eneste skipar. Selv om de av noen ville blitt definert som superfats (de er 116mm på midten), mener jeg de strengt tatt kan fungere som allroundski for en som stort sett kjører offpist. Sett på et par Duke-bindinger og bruk de på topptur og.
Mulig jeg er bortskjemt med tanke på offpistkjøring, men jeg ser ikke nødvendigvis verdien i at et par "pudderski" skal kunne skjære storslalomsvinger på is. Så lenge bakkekjøringa bare er en transportetappe for å komme seg til heisen og opp i snøen igjen, så ofrer jeg gjerne egenskapene der til fordel for bedre egenskaper i pudder.