Ja - det er så definitivt et omfattende utstyrshysteri som gjør at både proshell og superfats selger som bare juling om dagene.
Men nei, det betyr ikke en døyt og er ikke verdt å mase om. Analogien med golf er betyr heller ikke et kvekk. Det er IKKE slik at breie ski nødvendigvis er så vanskelige å kjøre på at dersom du er fersk, så vil du ikke få noen mestringsfølelse fordi du ikke kommer over terskelen. En vanskelig ski er en vanskelig ski, åkke som om den er smal eller ikke. Hva skjedde forresten med anklagelsene tidligere om at fete ski gjorde det LETTERE å kjøre? Nå grenser det egentlig til at det gripes etter all kritikk man måtte greie å grave opp fordi at man ikke vil ete i seg ordene og la andre more seg i fred.
Bortkasta penger? Det godtar jeg ikke fra et gjeng som eller i hverdagen strør om seg med penger på unødvendig jall! Hvis noen må høre at det er teit å kjøpe superfats fordi det er få pudderdager i Norge, og fordi det er dyrt, så skal jaggu andre få høre at de er noen forfengelige jålebukker med dårlig selvbilde hvis de ikke kjøper klær på Fretex. Under TVIL på Cubus.
Nei selvfølgelig mener jeg ikke på alvor det siste. Poenget mitt er bare at det nå er det vel mye usaklig grinebiteri.
Min egen analogi: jeg skal kjøpe ei hagle og har forelska meg i en side-by-side med engelsk skjefte. Noe mindre ergonomisk å skyte med finnes knapt, og det er vel å karakterisere som sløseri. Og dette påpekes av en del av mine venner som er "korrekt" utstyrt. Så lurer jeg på "faen, hvor flinke er disse folka egentlig til å skyte!?" svaret er enkelt: ikke flinke nok til at de like gjerne kunne slappa av og kjøpt noe som bare var morsomt eller kult, hvilken rolle ville det spilt? Hvis det virkelig VAR slik at superfats er så vanskelige å kjøre og ingen får noe mestringsfølelse av de, hvorfor er det da så mange grønnskollinger som koser seg glugg i hjel på de? Og hvilken rett skal purister ha til å fortelle de at de ikke har noen mestringsfølelse eller whatever! Nei gi heller råd mot å kjøpe en vanskelig ski, uten å plassere superfats, longboards, saggere eller whatnot i bås.
Hvis nature mess, tror at alt som er dyrt har noe til felles med dyre golfkøller, så bevares! La være.. Mitt råd vil heller være å undersøke hver enkelt ski, fordi den enkelte kan vise seg å være for vanskelig for noen uten erfaring. Kanskje er andelen av slike ski større blant superfats, men om noen vil ha slike så vil det være mer realt å prøve å anbefale en superfat som ikke er så vrien.