Sitat Ole-Kr:"ripen"Har ikke noe med at jeg ikke har prøvd! Har prøvd mye forskjellige super fats,men kan ikke si det er noe jeg slenger ballene i taket for...Om man bor på et sted hvor man har behov for dem? Ja mulig! Har man det i norge? Svært sjelden...Og som det ble nevnt tidligere her funker ikke ski med midje på 100-110 bra nok i pudder? Kjører det selv og har ingen problemer uansett hvor jeg er på fjellet. Folk skal for min del få kjøre på hva f de vil om de så vil kjøre snowblades gode gammle 2m ski fra 80 eller super fats,men for min egen del...som det ble spurt om DIN mening...Er det ikke noe jeg skjønner poenger med når man bor i norge! Uansett så er det viktigste at man har det morsomt på ski! Det er derfor man er på fjellet er det ikke? Ikke for å vise fram seg selv og allt det feite stasjet sitt?For min egendel har jeg det kult på ski når jeg mestrer ting og utvikler meg...Du utvikler deg ikke så mye med å banke pudder hver dag...kontroll og teknikk får du ved å kjøre på alle typer føre bakke,pudder,is,skare,vindpakket osv...og da er det griet å ha ski man kan kjøre overallt! Alle disse snø typene kan man møte på i norske fjell på en dag! Hva skal man da med monster ski som kun funker på en type snø??? Noen brei ski kan godt funke på annet underlag også,men tendensen er at disse skiene også er veldig myke noe som ikke gjør deg bra når det blir slagete og hardt...Så for meg er valget enkelt...og har alltid vært det...Utviklig og glede fremfor det siste av det siste! Ut på fjellet nå folkens og ha det gøy med det du måtta ha av utstyr!!! laugh

Tviler ikke på at du har prøvd ordentlige breie ski, det har jeg faktisk ikke gjort selv enda. Og jeg er stor tilhenger av egne meninger og at folk står for det de mener er riktig, for dem selv.Jeg regner med at muligheten byr seg i vinter for å prøve i alle fall et par forskjellige superfeitiser, og da skal jeg gjøre meg opp en mening om det jeg også.

Nå kjører jeg med ski som ikke har mer enn 113mm midje, dog har de noen ganske interresante mål med sine 163-113-152 og lengde på 160cm. Svingradiusen er på 9,5 meter. De skiene blir vel å regne som midfats.

De funker ikke veldig bra når det går fort eller blir hardt, men er greie nok sett i forhold til målene. De kommer først virkelig til sin rett når det er dyp snø og da gjerne i tett skog, noe jeg har vært heldig å oppleve nok ganger den sesongen jeg har hatt dem til å si at jeg er kjempefornøyd med investeringen.

Forøvrig så har jeg akkurat kjøpt meg nye ski med litt mer normale mål, 144-112-130 og lengde på 184cm. Disse vet jeg har fått gode skussmål på det meste av førevarianter, så nå håper jeg å ha gjort en knallinvestering for de mest vanlige skidagene norsk vinter byr på også.

Merker meg at flere mener at feite ski er unødvendig her på berget, og det kan så være, men de som liker å kjøre breialt må vel få lov til det uansett hva motivasjonen deres måtte være.Merker meg også at mange av de nyeste superfeite skiene får overraskende gode referanser selv på hardt og vanskelig føre.

Om noen føler seg angrepet av innlegget mitt lenger oppe så må de kanskje lese det èn gang til.Det var faktisk ikke min intensjon å tråkke på tær, selv om dette er et diskusjonsforum.Jeg stiller bare spørsmål til enkeltes trang til å kritisere alt de mener ikke er nødvendig selv.Mulig disse enkelte har et litt for autoritært forhold til å mene ting om hva ande driver med..?

Smaken er som baken, noen har brei og andre har smal. :wink

Forøvrig er jeg enig i at Pontoons på topptur i mai er et noget sært valg.Men noen liker det sånn, eller har bare ett par ski, det må vi bare konstatere og godta.jeg synes mine egne er litt breie til sånt bruk, men jeg gikk nå engang for ett skipar til alt sist jeg handla ski.