Den helt enkle anatomiske fordelen med ducking er at du mobilisierer musklene på utsiden av låret uten at du av den grunn mister noen effekt av de på innsiden. Om føttene dine er paralelle når du står rett opp og ned uten ski på beina så skal du ikke ducke. Men dersom de peker litt utover når du står komfortabelt, så er det slik anatomien din er, og sånn musklene trives best med å jobbe. Beste eksempelet er bare å følge med hvordan du setter bena når du skal ta knebøy! Peker de rett fram er det veldig få som får mobilisert alle musklene i bena.
Man trenger ikke ducke så sjukt mye, og bare to grader kan gi god effekt. Jeg tror sjangsen for å ødelegge eller tape noe på å prøve dette i liten grad er omtrent ikke-eksisterende bortsett fra med tanke på videresalg. Dersom det ikke slår an, så kan skia fort bli så sær at den blir vanskelig å selge. Monteringshullene vil også komme så nær hverandre at det å montere bindingen vanlig etterpå er nesten umulig.
Jeg leker selv med tanken om å ducke et par superfats som jeg venter på, men er selvsagt litt nervøs.