Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Duckstance
#130692 14/10/2008 11:12 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Er det noen som har erfaring med duckstance? tenkte hjeg ville prøve det ut på et par ski jeg har til overs? Har ofte irritert meg over at knærne går i sammen og vipper utterkantene på skiene opp så jeg får feil trykk på skia. Håper at det er noen som har de samme erfaringene og har noen gode tips til meg.

Re: Duckstance
Adrenaline #130693 14/10/2008 11:47 AM
Fersking
Fersking

Jeg forsøkte duck en hel dag på et demo-par i sommer, og ble i grunnen ganske overbevist om at dette har noe for seg.Du slipper å "vinkle" kneet for å komme på skjær, og kan på en mye mer logisk måte presse "rett ned" og få skien på kant.Både balansemessig og i forhold til kraftoverføring syntes jeg dette var suverent - rett og slett logisk.Revolusjonerende var det nok ikke, men skulle jeg satt opp et par nye ski for vinteren hadde jeg nok ducket dem.

Adrenaline #130694 14/10/2008 12:19 PM
Entusiast
Entusiast

Den helt enkle anatomiske fordelen med ducking er at du mobilisierer musklene på utsiden av låret uten at du av den grunn mister noen effekt av de på innsiden. Om føttene dine er paralelle når du står rett opp og ned uten ski på beina så skal du ikke ducke. Men dersom de peker litt utover når du står komfortabelt, så er det slik anatomien din er, og sånn musklene trives best med å jobbe. Beste eksempelet er bare å følge med hvordan du setter bena når du skal ta knebøy! Peker de rett fram er det veldig få som får mobilisert alle musklene i bena.

Man trenger ikke ducke så sjukt mye, og bare to grader kan gi god effekt. Jeg tror sjangsen for å ødelegge eller tape noe på å prøve dette i liten grad er omtrent ikke-eksisterende bortsett fra med tanke på videresalg. Dersom det ikke slår an, så kan skia fort bli så sær at den blir vanskelig å selge. Monteringshullene vil også komme så nær hverandre at det å montere bindingen vanlig etterpå er nesten umulig.

Jeg leker selv med tanken om å ducke et par superfats som jeg venter på, men er selvsagt litt nervøs.

Adrenaline #130695 14/10/2008 1:22 PM
Entusiast
Entusiast

Noen som har prøvd duckstance på telemark? Jeg er både plattfot og utovervridd i beina, så jeg lurer på om det har noe for seg... Kanskje eksprimentere med noen gamle ski i vinter...

Adrenaline #130696 14/10/2008 1:42 PM
Fersking
Fersking

Sitat LarsThomas:Noen som har prøvd duckstance på telemark? Jeg er både plattfot og utovervridd i beina, så jeg lurer på om det har noe for seg... Kanskje eksprimentere med noen gamle ski i vinter...

Jeg kjørte på en Hendryx-ski med linken ducket ja.Var absolutt en god greie.Som det nevnes over - hvis beina dine peker utover (som hos en and) når du kjører knebøy vil nok dette gjerne være verd et forsøk.Hvis skiene ikke er brede nok i midjen vil duck imidlertid føre til at bindingen/hælen skraper nedi snøen når du legger skien på skjær, så du kan ikke eksperimentere med hvilke ski som helst.

Adrenaline #130697 14/10/2008 2:15 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat DangerousDan:Jeg kjørte på en Hendryx-ski med linken ducket ja.Var absolutt en god greie.Som det nevnes over - hvis beina dine peker utover (som hos en and) når du kjører knebøy vil nok dette gjerne være verd et forsøk.Hvis skiene ikke er brede nok i midjen vil duck imidlertid føre til at bindingen/hælen skraper nedi snøen når du legger skien på skjær, så du kan ikke eksperimentere med hvilke ski som helst.

Prøvde du å gå med de? Tenker at vinklinga kanskje blir rar på topptur?

Fant forresten en ok link når jeg googla litt: http://plywoodorama.googlepages.com/duckstance

Adrenaline #130698 16/10/2008 11:16 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Så gammel som jeg er, var dette helt uaktuellt når jeg undret første gangen over misforholdet mellom mine stakkars Donaldføtter rett på stuegulvet og når de var plantet i et par støvler sittende fast på ski med 65 mm bredde. Løsningen den gang var å tune støvlene skikkelig. Etter det tenkte jeg faktisk ikke mere over det før jeg kom over denne tråden. Og med 90mm+ under foten nå er det jo bare å vinkle etter behov så da er det bare å ta med seg drillen ned i kjelleren :grinMere innspill folkens !

Adrenaline #130699 17/10/2008 12:45 AM
Entusiast
Entusiast

Alt ettersom hva resultatet av MRen av mitt høyre kne viser så skal det enten monteres ducka Marker Duke eller Hammerhead på mine nye superfats =) Rapport følger...

Hva med topptur og duckstance?
Adrenaline #130700 17/10/2008 1:40 PM
lws Offline
Fersking
Fersking

Jeg vurderer også et par breie (149-110-143) ski med NTN bindinger montert duck (2-3 grader). Jeg er ikke så redd for nedfarten, men tenker mer hvordan de blir å bruke tur opp fjellet. Særlig dersom en skal gå langt og lenge, kanskje flere dager i strekk. Noen som har erfaringer på det? Linken ovenfor sier ikke så mye om dette.

Adrenaline #130701 17/10/2008 1:53 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg ringte XC-sport for noen dager siden for å høre mer om ducking av telemark. De sa at det som regel ikke er mer enn to graders vinkling som skal til, og at du merker det på turen opp men at det ikke skal være noe som gjør turen tyngre så mye som det er litt uvant.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå